7.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tyylikkäämpi työntekijä – Toyota Aygo 1.0 x-play Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toyota Aygon kaltaiset peruskulkimet kiehtovat erityisesti yrityksiä, mutta japanilaisvalmistajan uutuus tarjoaa jotain nautiskelijallekin. Hyvää: pirteä perusauto, tyylivarusteet, piristävä kangaskatto. Huonoa: ei start/stop-järjestelmää Suomessa, pikkuautomaisuus valtaväylillä. Noin kaksi kolmasosaa Toyota Aygon myynnistä suuntautuu yritysasiakkaille, joiden aikaa ja rahaa voimme säästää seuraavalla tiivistyksellä: Aygon facelift käsittää vakiovarusteisen peruutuskameran ja järjestelmä voidaan varustaa näppärällä älypuhelintuella vaikka navigointia varten. Moottorin suoritusarvoja on viilattu paremmiksi hiilidioksidia myöten. Hinnat alkavat 13 677 eurosta ja autot saapuvat Suomeen elo-syyskuussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entäs me muut? Jos autohankinnoistasi ei vastaa kirjanpitäjä, saatat olla lähempänä Toyotan visioimaa dynaamista ja trendikästä kaupunkivaeltajaa. 3,47 metriä pitkä Aygo soveltuukin edelleen parhaiten taajaman sykkeeseen kompaktien mittojensa ja ketteryytensä vuoksi. Aina viisiovisen Aygon takaistuimet eivät tarjoa ihmeellisiä tiloja, soveltuen paremmin 168-litraisen tavaratilan jatkoksi. Facelift sisältää lukuisia pieniä viilauksia Toyotan ja PSA:n yhteistyömalliin. Ulkoisesti uutta ovat tuimemmat valot edessä ja takana. Keulan X-muodosta on haluttu tehdä kolmiulotteisempi ja Toyotan mukaan inspiraatiota on haettu japanilaisista manga-sarjakuvista, erityisesti klassisen Astro Boyn muuntautumisesta 1950-luvulta nykypäivään. Väriskaalaa on piristetty ja sävytietoisia kiinnostanevat ylempien varustetasojen kaksiväristen kuosien lisäksi x-cite-varustelun villi magenta. Matkustamossa värejä on tuotu kojelautaan ja samalla mittaristo on mietitty uudelleen. Uudet vanne- ja verhoiluvaihtoehdot kruunaavat paletin. Erikoisin Aygon uusista varusteista on x-play-varustetasoon saatava sähköisesti avattava kangaskatto, joka tuo kaupungin sykkeen osaksi matkustamon ilmapiiriä. Huomattavasti hyödyllisempi on peruutuskamera ja sen 7-tuumainen näyttö. Järjestelmä voidaan myös päivittää tuella Apple CarPlaylle ja Android Autolle, joten popin ja suunnistuksen voi hoitaa digitaalisella elämänkumppanillaan. Yksittäisiä varusteita jahtaavan kannattaa muistaa myös ranskalaiset sisarmallit Peugeot 108 ja Citroën C1. Sivistyneemmin satasta 1,0-litrainen vapaasti hengittävä kolmisylinterinen bensiinimoottori on saanut hienosäätöä lähes jokaisessa osa-alueessa venttiilikoneistosta jäähdytykseen. Suoritusarvot ovat nekin muuttuneet vain muutamia hevosvoimia tai grammoja. Huippuvääntö on itseasiassa laskenut 2 newtonmetriä, mutta vääntökäyrä kertoo voimanlähteen saaneen enemmän puhtia alakierroksille. Aygon viisivaihteinen manuaali on vaivaton ajettava, joskin tunnoton kytkinpoljin haittaa liikkeellelähdöissä. Tarjolla on myös automatisoituun manuaalivaihteistoon perustuva x-shift-automaatti. Iskunvaimennus ja ohjaustehostimen ohjelmointi ovat saaneet päivitykset paremman suuntavakauden nimissä, mutta Aygo ei onnistu vielä karistamaan pikkuautomaisuuttaan valtaväylillä. Paranneltu äänenvaimennus sen sijaan kuuluu ainakin sileällä tanskalaistiestöllä. Yksinkertainen kulkine Toyota Aygo on saanut faceliftissä kasan pieniä viilauksia, mutta mallin peruskonsepti on säilynyt. Edulliset materiaalit, kompaktit mitat ja niukka varustelu muistuttavat, että auto on suunniteltu eräänlaiseksi lähtötason kulkineeksi. Aygo hoitaakin tehtävän juuri niin kuin kuuluu, tyylitellen vielä hiukan ylimääräistäkin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ulkoinen linkki: Toyota Suomi: Uusi Aygo Toyota Aygo 1.0 x-play Hinta alkaen 13 677 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 53 kW (72 hv), 6000 r/min Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 93 g/km Mitat pituus 3465 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan