5.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: ulkonäkö houkuttelee nuoria – KTM 125 Duke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi KTM 125 Duke on 16-vuotiaan märkä päiväuni, onhan ulkonäkö kuin suoraan maailman tehokkaimmasta nakupyörästä, KTM 1290 Super Dukesta. Hyvää: monipuolinen mittaristo, KTM My Ride -järjestelmä, alle 5 000 euroon puristettu hinta. Huonoa: moottori herkkä sammumaan liikkeelle lähdettäessä. KTM 125 Duke on onnistunut uutuus, jonka ulkonäkö on kopioitu 1290 Super Dukesta. Kun siihen lisätään vielä lisävarusteena saatava KTM My Ride -järjestelmä, jolla mittaristo toimii älypuhelimen näyttönä, on helppo ymmärtää miksi monen 16-vuotiaan ykkösvalinta kevytmoottoripyöräluokassa on KTM 125 Duke.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää jämäkkyyttäKuusi vuotta markkinoilla ollut 125 Duke kokee ensimmäisen suuren uudistuksensa. Kulmikkaampi ulkonäkö ja isompi polttoainetankki antavat aggressiivisemman vaikutelman. Koeajossa jousitus tuntuu tanakammalta, mikä johtuu iskunvaimentimien jämäkämmistä asetuksista ja etujousituksen lyhennetystä joustomatkasta. Brembon suunnittelemien ByBre-jarrujen teho on suorituskykyyn nähden riittävä, joskin tuntuma jää ohueksi.Moottorin maksimiteho on lain sallima 11 kilowattia. Suorituskykyyn vaikuttaa selvästi sekä kuljettajan koko että tuulen suunta, kuten kaikissa kevytmoottoripyörissä.Lyhyeksi välitetty vaihteisto parantaa voiman tuntua. Moottorista ei välity häiritsevää tärinää, vaikka sitä kierrättää 10 000 kierroksen punarajalle asti.Uudenkarhea koeajopyörä sammui herkästi liikkeelle lähdettäessä. Hieman lisää kilometrejä pyörään ja pyörä tutummaksi, niin sammuilu todennäköisesti vähenee oleellisesti.Ison pyörän tuntuaUlkonäköä on piristetty pystysuunnassa kahteen osaan jaetulla ajovalolla. Takaosaan aggressiivista ilmettä tuo satulan sivuilta näkyviin jätetty ristikkoputkesta valmistettu takarunko.Aiemmasta 2,4 litralla kasvatettu polttoainesäiliö antaa uhmakkaamman ulkonäön lisäksi paremman otteen polville. Samalla toimintamatka tankillisella on kasvanut lähes 100 kilometriä pidemmäksi.Iso mittaristoIsokokoinen TFT-värinäytöllinen mittaristo on ensimmäinen luokassaan, ja lainattu suoraan itävaltalaisvalmistajan isommista malleista. Pyöreä kierroslukunäyttö oikeassa laidassa on luettavuudeltaan selkeä.Vasempaan laitaan on keskitetty ajotietokoneen näytöt. Automaattinen säätö tummentaa mittarin taustavärin pimeällä ajettaessa. Vain reilun 30 euron lisähintaan on tarjolla KTM My Ride -lisäohjelmointi, jolloin mittariston voi parittaa toimimaan älypuhelimen näyttönä. Käyttö luonnistuu turvallisesti ohjaustangon katkaisimista.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas RomeroLisätietoja: www.ktm.com/naked-bike/125-duke-1/ KTM 125 Duke Hinta alkaen 4 995 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen nestejäähdytteinen moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 11 kW (15 hv), 10000 r/min Vääntö 12 Nm (7500 r/min) Vääntö 12 Nm (7500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, kuivapaino 139 kg, akseliväli 1 357 mm, tankin tilavuus 13,4 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70ZR17, takana 150/60ZR17. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella