12.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: vaivaton Kia Niro EV tarjoaa akun esilämmityksen, muttei kovin kummoista lataustehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV ei edusta valmistajansa kehityksen kärkeä, mutta on siitä huolimatta hyvän oloinen kokonaisuus. Hyvää: kokonaisvaikutelma, akun esilämmitys, voimalinja. Huonoa: pikalataus, rengasmelu. Kia Niron täyssähkömalli tunnettiin aiemmin nimellä Kia eNiro. Uuden sukupolven myötä myös patterimallin nimi muuttui muotoon Kia Niro EV. Ehkä ekologisuutta korostavien pienien e-kirjainten aika mallinimien edessä tai takana alkaa olla vihdoin ohi?Niin tai näin, Niro on yksi korealaisvalmistajan kolmesta täyssähköautosta – muut mallit ovat piskuisempi Kia Soul EV sekä suurempi Kia EV6. Viimeksi mainittu rakentuu varta vasten sähköautoille suunnitellulle perusrakenteelle ja edustaa teknologialtaan tätä päivää. Niro ja Soul sen sijaan on molemmat saatavilla myös polttomoottorikäyttöisinä (joskin Soul Suomessa ainoastaan täysin sähköisenä), mikä tarkoittaa tilankäytöllisiä kompromisseja ja tässä tapauksessa myös vanhempaa teknologiaa.Ajoakku Niron täyssähkömallissa on kiitettävän kokoinen, käytössä ilmoitetaan olevan 64,8 kilowattituntia. Tämän voimin WLTP-syklin mukainen toimintamatka on komeat 460 kilometriä. Lisäksi Niro tukee Business Luxury -varusteltuna virran ulosottoa ajoakusta, ja halutessaan auton mukaan saa latausporttiin kiinnitettävän pistorasia-adapterin. Heikkoudeksi puolestaan voidaan laskea pikalatausteho. Kun EV6 pystyy ottamaan vastaan parhaillaan 240 kilowatin lataustehoa, Nirolle korkein ilmoitettu arvo on 72 kW – mikä on tänä päivänä uudelle sähköautolle hieman alakanttiin.Paperilla ero vaikuttaa isolta, ja sitä se toki paljon maantietä taittavalle onkin. Harvemmin pitkää matkaa ajavalle asialla ei kuitenkaan ole juuri merkitystä. Oleellista on, että viimeisimpien päivitysten myötä Kian sähköautot tukevat nykyään navigointipohjaista ajoakun esilämmitystä. Tämän avulla pikalatauksen pitäisi toimia optimaalisesti viileämmässäkin kelissä. Nirossa kyseinen ominaisuus ei kuulu hinnat-alkaen eli LX-varusteluun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmittämällä lisätehoa lataukseenEsilämmitys aktivoidaan valitsemalla navigointijärjestelmästä asetetun reitin varrelta DC-laturi, joka merkitään välipysähdyspisteeksi. Kuten monilla muillakin merkeillä, myöskään Kian järjestelmästä ei löydy kaikkia latausasemia, mutta tällöin voi valita jonkin muun lähellä olevan aseman pisteeksi, mikäli sellaisia on. Ensimmäisellä testikerralla lämmityksestä kertova merkkivalo syttyi mittaristoon noin 30 kilometriä ennen laturia. Esilämmitys ei kuitenkaan toimi alle 20 prosentin varauksessa virran säästämiseksi, ja lämmitys ehtikin sammua viitisen kilometriä ennen latausasemaa.Tästä huolimatta aloituslatausteho pääsi yllättämään: se oli nimittäin yli valmistajan ilmoittaman maksimin. Niro otti muutaman minuutin ajan vastaan 84 kW:n tehoa, ja laski sen jälkeen muutamassa minuutissa reilun 60 kW:n tasolle. Latauskäyrä ei kuitenkaan ollut kovin suoraviivainen, vaan noin 20 minuutin jälkeen latausteho nousi hetkeksi 76 kW:iin, jonka jälkeen lasku oli tasaista – hieman ennen 80 prosentin varausta latausteho oli 43 kW. Suurteholaturista ei siis Niron kanssa matkatessa ole merkittävää hyötyä. Kaikkiaan 10–80 prosentin välin lataamiseen noin viiden asteen lämpötilassa kului 51 minuuttia. Yhdistetyssä moottori- ja maantieajossa toimintamatka pyöri vajaan 300 kilometrin tuntumassa.Muutenkin kelvollinenSähköautotekniikan puolelta Niro EV ei siis edusta aivan timanttista kärkeä, mutta on kaikin puolin riittävä jokapäiväiseksi autoksi. Muiltakin osin Niron käytettävyys on kunnossa: kuljettajalla on hyvät oltavat ja riittävästi tilaa joka suuntaan. Sähkömallin tavaratila on Niro-versioista kookkain, ja lisäksi keulasta löytyy pieni tavaratila esimerkiksi kuraista latauspiuhaa varten.Tietoviihdejärjestelmä on pienen totuttelun jälkeen helppokäyttöinen, joskin ajoittain hieman kankea. Takapenkillä huomaa lataushybridimalliin verrattuna korkeamman lattian, minkä vuoksi takalehterillä joutuu istumaan enemmän pakaroiden varassa. Positiivista muihin käyttövoimiin nähden on se, ettei sähkömallissa ole lainkaan kardaanitunnelia, mikä tekee keskipaikalle ahtautumisesta siedettävämpää. Voimalinja on huomattavasti miellyttävämpi ja arvokkaamman tuntuinen kuin aiemmin ajamassamme lataushybridissä. Suorituskykyä on kiitettävästi ohitustilanteisiinkin. Ohjaus on tavallisen tunnoton mutta arkiajoissa mukavan huomaamaton. Alusta ottaa vastaan isommatkin töyssyt yllättävän hyvin, eikä ole erityisen pintakovakaan. Sen sijaan lataushybridistä tuttuun tapaan rengasmelu kantautuu selvästi ohjaamoon.Kokonaisuutena Niro EV on helposti lähestyttävä ja erinomaisen arkikelpoinen sähköauto, eikä tarvitse ihmetellä että tällä hetkellä joka toinen myydystä Nirosta onkin täysin sähköinen. Myydyimmäksi arvellun EX-varustellun Niro EV:n hinta alkaa 48 041 eurosta, ja hinnaston alkupään LX-varusteltuna 45 473 e.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen.Juttua päivitetty 14.11.2022: virran ulosotto kuuluu vain Business Luxury -varusteltuihin malleihin. Lisää aiheestaKoeajo: Kia Niro PHEV – tilavammin pidemmälle Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Koeajo: Kia e-Soul on aina sähköauto, ja hyvä niin Kia Niro EV Business Luxury 64,8 kWh Hinta alkaen 53 090 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 050 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 68,0 / 64,8 kWh. Toimintamatka 460 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 16,2 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1739 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km, 3 ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, ajoakku 7 vuotta / 150 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti