12.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: vaivaton Kia Niro EV tarjoaa akun esilämmityksen, muttei kovin kummoista lataustehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV ei edusta valmistajansa kehityksen kärkeä, mutta on siitä huolimatta hyvän oloinen kokonaisuus. Hyvää: kokonaisvaikutelma, akun esilämmitys, voimalinja. Huonoa: pikalataus, rengasmelu. Kia Niron täyssähkömalli tunnettiin aiemmin nimellä Kia eNiro. Uuden sukupolven myötä myös patterimallin nimi muuttui muotoon Kia Niro EV. Ehkä ekologisuutta korostavien pienien e-kirjainten aika mallinimien edessä tai takana alkaa olla vihdoin ohi?Niin tai näin, Niro on yksi korealaisvalmistajan kolmesta täyssähköautosta – muut mallit ovat piskuisempi Kia Soul EV sekä suurempi Kia EV6. Viimeksi mainittu rakentuu varta vasten sähköautoille suunnitellulle perusrakenteelle ja edustaa teknologialtaan tätä päivää. Niro ja Soul sen sijaan on molemmat saatavilla myös polttomoottorikäyttöisinä (joskin Soul Suomessa ainoastaan täysin sähköisenä), mikä tarkoittaa tilankäytöllisiä kompromisseja ja tässä tapauksessa myös vanhempaa teknologiaa.Ajoakku Niron täyssähkömallissa on kiitettävän kokoinen, käytössä ilmoitetaan olevan 64,8 kilowattituntia. Tämän voimin WLTP-syklin mukainen toimintamatka on komeat 460 kilometriä. Lisäksi Niro tukee Business Luxury -varusteltuna virran ulosottoa ajoakusta, ja halutessaan auton mukaan saa latausporttiin kiinnitettävän pistorasia-adapterin. Heikkoudeksi puolestaan voidaan laskea pikalatausteho. Kun EV6 pystyy ottamaan vastaan parhaillaan 240 kilowatin lataustehoa, Nirolle korkein ilmoitettu arvo on 72 kW – mikä on tänä päivänä uudelle sähköautolle hieman alakanttiin.Paperilla ero vaikuttaa isolta, ja sitä se toki paljon maantietä taittavalle onkin. Harvemmin pitkää matkaa ajavalle asialla ei kuitenkaan ole juuri merkitystä. Oleellista on, että viimeisimpien päivitysten myötä Kian sähköautot tukevat nykyään navigointipohjaista ajoakun esilämmitystä. Tämän avulla pikalatauksen pitäisi toimia optimaalisesti viileämmässäkin kelissä. Nirossa kyseinen ominaisuus ei kuulu hinnat-alkaen eli LX-varusteluun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmittämällä lisätehoa lataukseenEsilämmitys aktivoidaan valitsemalla navigointijärjestelmästä asetetun reitin varrelta DC-laturi, joka merkitään välipysähdyspisteeksi. Kuten monilla muillakin merkeillä, myöskään Kian järjestelmästä ei löydy kaikkia latausasemia, mutta tällöin voi valita jonkin muun lähellä olevan aseman pisteeksi, mikäli sellaisia on. Ensimmäisellä testikerralla lämmityksestä kertova merkkivalo syttyi mittaristoon noin 30 kilometriä ennen laturia. Esilämmitys ei kuitenkaan toimi alle 20 prosentin varauksessa virran säästämiseksi, ja lämmitys ehtikin sammua viitisen kilometriä ennen latausasemaa.Tästä huolimatta aloituslatausteho pääsi yllättämään: se oli nimittäin yli valmistajan ilmoittaman maksimin. Niro otti muutaman minuutin ajan vastaan 84 kW:n tehoa, ja laski sen jälkeen muutamassa minuutissa reilun 60 kW:n tasolle. Latauskäyrä ei kuitenkaan ollut kovin suoraviivainen, vaan noin 20 minuutin jälkeen latausteho nousi hetkeksi 76 kW:iin, jonka jälkeen lasku oli tasaista – hieman ennen 80 prosentin varausta latausteho oli 43 kW. Suurteholaturista ei siis Niron kanssa matkatessa ole merkittävää hyötyä. Kaikkiaan 10–80 prosentin välin lataamiseen noin viiden asteen lämpötilassa kului 51 minuuttia. Yhdistetyssä moottori- ja maantieajossa toimintamatka pyöri vajaan 300 kilometrin tuntumassa.Muutenkin kelvollinenSähköautotekniikan puolelta Niro EV ei siis edusta aivan timanttista kärkeä, mutta on kaikin puolin riittävä jokapäiväiseksi autoksi. Muiltakin osin Niron käytettävyys on kunnossa: kuljettajalla on hyvät oltavat ja riittävästi tilaa joka suuntaan. Sähkömallin tavaratila on Niro-versioista kookkain, ja lisäksi keulasta löytyy pieni tavaratila esimerkiksi kuraista latauspiuhaa varten.Tietoviihdejärjestelmä on pienen totuttelun jälkeen helppokäyttöinen, joskin ajoittain hieman kankea. Takapenkillä huomaa lataushybridimalliin verrattuna korkeamman lattian, minkä vuoksi takalehterillä joutuu istumaan enemmän pakaroiden varassa. Positiivista muihin käyttövoimiin nähden on se, ettei sähkömallissa ole lainkaan kardaanitunnelia, mikä tekee keskipaikalle ahtautumisesta siedettävämpää. Voimalinja on huomattavasti miellyttävämpi ja arvokkaamman tuntuinen kuin aiemmin ajamassamme lataushybridissä. Suorituskykyä on kiitettävästi ohitustilanteisiinkin. Ohjaus on tavallisen tunnoton mutta arkiajoissa mukavan huomaamaton. Alusta ottaa vastaan isommatkin töyssyt yllättävän hyvin, eikä ole erityisen pintakovakaan. Sen sijaan lataushybridistä tuttuun tapaan rengasmelu kantautuu selvästi ohjaamoon.Kokonaisuutena Niro EV on helposti lähestyttävä ja erinomaisen arkikelpoinen sähköauto, eikä tarvitse ihmetellä että tällä hetkellä joka toinen myydystä Nirosta onkin täysin sähköinen. Myydyimmäksi arvellun EX-varustellun Niro EV:n hinta alkaa 48 041 eurosta, ja hinnaston alkupään LX-varusteltuna 45 473 e.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen.Juttua päivitetty 14.11.2022: virran ulosotto kuuluu vain Business Luxury -varusteltuihin malleihin. Lisää aiheestaKoeajo: Kia Niro PHEV – tilavammin pidemmälle Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Koeajo: Kia e-Soul on aina sähköauto, ja hyvä niin Kia Niro EV Business Luxury 64,8 kWh Hinta alkaen 53 090 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 050 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 68,0 / 64,8 kWh. Toimintamatka 460 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 16,2 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1739 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km, 3 ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, ajoakku 7 vuotta / 150 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi 17.7.2025 Sähköautot BYD lanseeraa luksusmerkin Eurooppaan – tähtäimessä premium-markkinat 17.7.2025 Sähköautot Polestar jatkaa vahvaa kasvua – rekisteröinnit nousussa globaalisti ja Suomessa 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon