10.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: turvavarusteltu Toyota Auris Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosanan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Auris tuo uusimmat turvallisuusvarusteet myyntitilastojen kärkipaikoille. Hyvää: törmäyksiä ehkäisevä järjestelmä saatavilla kohtuuhintaan. Huonoa: massaan sulautuva kansansuosikki ei välttämättä houkuttele uusia asiakkaita. Kansansuosikin uudistaminen on tarkkaa puuhaa – ja se näkyy Toyota Auriksen uudistuksessa. Vasta perinpohjainen silmäily paljastaa, että ulkomuotokin on tosiaan uudistunut. Keulassa siitä kielii uusi etusäleikkö, ajovalot ja etupuskuri. Takaa katsoen eron huomaa uusista led-takavaloista tai leveämmästä ja kromilistoitetusta takapuskurista.Hienovaraisten uudistusten henki jatkuu matkustamossa. Tutunnäköistä, mutta kuitenkin hiukan uutta.Selkeimmin muutoksen huomaa uudessa mittaristossa. Nopeus- ja kierroslukumittarit ovat erittäin selkeät ja navigoinnin ohjeet ja hybridi-järjestelmän tiedot tulevat luettaville selkeästi niiden väliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta voimaaMuotoilua isompi uudistus onkin uusi 1,2-litrainen bensiiniturbomoottori. Entisen 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin tilalle tulevana sen tehtävä on tuottaa suorituskykyä, joka on verrattavissa iskutilavuudeltaan isompaan moottoriin. Nykyaikaisen tekniikan keinoin se onnistuukin tässä tehtävässä hyvin.Koeajettu 1,2-litrainen farmari liikkui sujuvasti niin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettuna kuin myös Multidrive S -automaattivaihteistolla. Vääntöä löytyy jo pienelläkin kierroslukemilla eikä kummankaan vaihteiston toiminta herätä kielteisiä huomioita.Kuljettajan kannalta automaattivaihteisto tuo ajamiseen paljon lisää helppoutta ja huolettomuutta, mutta jos omat periaatteet vaativat manuaalivaihteista autoa, niin sekin on hyvä kokonaisuus. Automaattivaihteista joutuu tässä tapauksessa maksamaan lisähintaa 1 827 euroa.Jousitukseen ja iskunvaimennukseen tehdyillä muutoksilla yhdessä ohjaustehostuksen uusien säätöjen kanssa tavoitellaan lisää ajomukavuutta.Uudistuksen jälkeen Aurikseen on tarjolla yhteensä neljä erilaista moottoria. Uuden 1,2-litraisen bensiiniturbon vaihtoehtona on entinen 1.3 Dual VVT-i bensiinimoottori. Juuri Avensikseen esitelty 1.6 D-4D dieselmoottori korvaa nyt Auriksessa 1,4 ja 2-litraiset dieselit.Neljäs moottorivaihtoehto on tuttu hybridi, joka tulee käymään kovaa kisaa uuden 1,2-litraisen bensiiniturbon kanssa mallin suosituimman moottorin tittelistä. Hybridin suosio on myös Suomessa noussussa ja maahantuoja arvioi hybridin kattavan noin 40 prosenttia Auriksen myynnistä. Kuluvan vuoden tavoite on 3 500 myytyä Aurista.Varustellen turvallisuuttaVarustetasoja on neljä. Perusmalli Life lähtee kaupasta omaksi halvimmillaan hinnalla 21 747 euroa. Myydyin varustetaso tullee olemaan Active, jossa vakiona ovat muun muassa 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, Toyota Touch -mediakeskus seitsentuumaisella näytöllä, peruutuskamera, etusumuvalot, vakionopeussäädin ja metallinväriset kattokaiteet Touring Sports -farmarimallissa.Style-varustelussa mukaan tulee muun muassa panoraamakatto ja tummennetut takalasit.Huippuvarustelu Premium tuo mukanaan muun muassa mediakeskuksen, joka sisältää navigoinnin, puheohjauksen ja kolmen vuoden ilmaiset karttapäivitykset. Premium version lukitus ja käynnistys onnistuvat avaimettomasti. Merkittävintä on kuitenkin se, että Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet tulevat vakiona vasta Premium-varustelussa. Active- ja Style-varusteluun turvallisuuspaketin hinta on noin 800 euroa.Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteluun kuuluu törmäyksiä ehkäisevä Pre-Collision-järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, automaattiset kaukovalot ja älykäs pysäköintiavustin.Koeajossa kaistavahdin muistutukset toimivat mittaristossa hyvin, jos tiessä oli näkyvissä kaistamerkinnät. Myös liikennemerkkien tunnistus oli lähes täydellistä. Mittaristoon ilmestyi selkeä tieto niin nopeusrajoituksesta kuin ohituskiellostakin. Erittäin hyödyllistä tietoa, joka on omiaan rentouttamaan ajamista, kun koska tahansa voi tarkistaa vallitsevan rajoituksen nopealla vilkaisulla oman auton mittaristosta.Auris esti törmäyksenToyota Auris ottaa isoimmat askeleensa turvallisuuden parantamisessa tuomalla törmäyksiä ehkäisevän tai ainakin niiden seurauksia lieventävän Pre-Collision-järjestelmän yhä useamman uuden auton ostajan ulottuville.Pre-Collision tarkkailee kameran ja laserin avulla edellä olevaa liikennettä. Jos järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäysvaaran, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja varoitusvalolla. Jos kuljettaja ei jarruta tai väistä, järjestelmä jarruttaa automaattisesti pyrkien estämään törmäyksen.Törmäysvaroittimen kerrotaan toimivan 10–120 km/h nopeudessa ja automaattisen hätäjarrutuksen aina 80 km/h nopeuteen saakka. Keliolosuhteista riippuen järjestelmän pitäisi pystyä pysäyttämään auto alle 30 km/h nopeudesta täysin itsenäisesti. Tätä suuremmassa nopeudessa järjestelmä ei todennäköisesti pysty estämään törmäystä, mutta pyrkii laskemaan nopeutta mahdollisimman paljon törmäysvaikutuksen minimoimiseksi.Koeajon yhteydessä tarjoutui tilaisuus kokeilla tätä ominaisuutta. Ohjeiden mukaan ajoin tasaista lähes 30 km/h nopeutta, enkä reagoinut edessä näkyvään esteeseen. Ihan viime hetkillä Auris jarrutti voimakkaasti ja auto pysähtyi nytkähtäen esteen eteen. Varoitusvaloa tai äänimerkkiä en tilanteessa huomannut itse. Kuulemma nekin toimivat.Tällaisen järjestelmän merkitys kuljettajan ja koko liikenteen kannalta on iso. Kaupunkiliikenteessä järjestelmä voi vähentää merkittävästi pieniä peräänajoja ja törmäyksiä. Isommilla nopeuksilla järjestelmän tehokas jarrutustoiminto voi puolestaan lieventää törmäyksen seurauksia.Mikään tekninen järjestelmä ei ole aukoton. Aina se ei toimi. Tässä tapauksessa asian voi ajatella niin, että toimiessaan järjestelmästä on kiistattomasti hyötyä, mutta jos järjestelmäkään ei älyä uhkaavaa vaaratilannetta, silloin tulos on sama kuin ilman järjestelmää muutoinkin – lisävahinkoa järjestelmän toimimattomuus ei aiheuta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja valmistaja Toyota Auris Hinta alkaen 25 307 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5200–5600 r/min Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Takuu 3 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?