10.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: turvavarusteltu Toyota Auris Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosanan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Auris tuo uusimmat turvallisuusvarusteet myyntitilastojen kärkipaikoille. Hyvää: törmäyksiä ehkäisevä järjestelmä saatavilla kohtuuhintaan. Huonoa: massaan sulautuva kansansuosikki ei välttämättä houkuttele uusia asiakkaita. Kansansuosikin uudistaminen on tarkkaa puuhaa – ja se näkyy Toyota Auriksen uudistuksessa. Vasta perinpohjainen silmäily paljastaa, että ulkomuotokin on tosiaan uudistunut. Keulassa siitä kielii uusi etusäleikkö, ajovalot ja etupuskuri. Takaa katsoen eron huomaa uusista led-takavaloista tai leveämmästä ja kromilistoitetusta takapuskurista.Hienovaraisten uudistusten henki jatkuu matkustamossa. Tutunnäköistä, mutta kuitenkin hiukan uutta.Selkeimmin muutoksen huomaa uudessa mittaristossa. Nopeus- ja kierroslukumittarit ovat erittäin selkeät ja navigoinnin ohjeet ja hybridi-järjestelmän tiedot tulevat luettaville selkeästi niiden väliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta voimaaMuotoilua isompi uudistus onkin uusi 1,2-litrainen bensiiniturbomoottori. Entisen 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin tilalle tulevana sen tehtävä on tuottaa suorituskykyä, joka on verrattavissa iskutilavuudeltaan isompaan moottoriin. Nykyaikaisen tekniikan keinoin se onnistuukin tässä tehtävässä hyvin.Koeajettu 1,2-litrainen farmari liikkui sujuvasti niin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettuna kuin myös Multidrive S -automaattivaihteistolla. Vääntöä löytyy jo pienelläkin kierroslukemilla eikä kummankaan vaihteiston toiminta herätä kielteisiä huomioita.Kuljettajan kannalta automaattivaihteisto tuo ajamiseen paljon lisää helppoutta ja huolettomuutta, mutta jos omat periaatteet vaativat manuaalivaihteista autoa, niin sekin on hyvä kokonaisuus. Automaattivaihteista joutuu tässä tapauksessa maksamaan lisähintaa 1 827 euroa.Jousitukseen ja iskunvaimennukseen tehdyillä muutoksilla yhdessä ohjaustehostuksen uusien säätöjen kanssa tavoitellaan lisää ajomukavuutta.Uudistuksen jälkeen Aurikseen on tarjolla yhteensä neljä erilaista moottoria. Uuden 1,2-litraisen bensiiniturbon vaihtoehtona on entinen 1.3 Dual VVT-i bensiinimoottori. Juuri Avensikseen esitelty 1.6 D-4D dieselmoottori korvaa nyt Auriksessa 1,4 ja 2-litraiset dieselit.Neljäs moottorivaihtoehto on tuttu hybridi, joka tulee käymään kovaa kisaa uuden 1,2-litraisen bensiiniturbon kanssa mallin suosituimman moottorin tittelistä. Hybridin suosio on myös Suomessa noussussa ja maahantuoja arvioi hybridin kattavan noin 40 prosenttia Auriksen myynnistä. Kuluvan vuoden tavoite on 3 500 myytyä Aurista.Varustellen turvallisuuttaVarustetasoja on neljä. Perusmalli Life lähtee kaupasta omaksi halvimmillaan hinnalla 21 747 euroa. Myydyin varustetaso tullee olemaan Active, jossa vakiona ovat muun muassa 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, Toyota Touch -mediakeskus seitsentuumaisella näytöllä, peruutuskamera, etusumuvalot, vakionopeussäädin ja metallinväriset kattokaiteet Touring Sports -farmarimallissa.Style-varustelussa mukaan tulee muun muassa panoraamakatto ja tummennetut takalasit.Huippuvarustelu Premium tuo mukanaan muun muassa mediakeskuksen, joka sisältää navigoinnin, puheohjauksen ja kolmen vuoden ilmaiset karttapäivitykset. Premium version lukitus ja käynnistys onnistuvat avaimettomasti. Merkittävintä on kuitenkin se, että Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet tulevat vakiona vasta Premium-varustelussa. Active- ja Style-varusteluun turvallisuuspaketin hinta on noin 800 euroa.Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteluun kuuluu törmäyksiä ehkäisevä Pre-Collision-järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, automaattiset kaukovalot ja älykäs pysäköintiavustin.Koeajossa kaistavahdin muistutukset toimivat mittaristossa hyvin, jos tiessä oli näkyvissä kaistamerkinnät. Myös liikennemerkkien tunnistus oli lähes täydellistä. Mittaristoon ilmestyi selkeä tieto niin nopeusrajoituksesta kuin ohituskiellostakin. Erittäin hyödyllistä tietoa, joka on omiaan rentouttamaan ajamista, kun koska tahansa voi tarkistaa vallitsevan rajoituksen nopealla vilkaisulla oman auton mittaristosta.Auris esti törmäyksenToyota Auris ottaa isoimmat askeleensa turvallisuuden parantamisessa tuomalla törmäyksiä ehkäisevän tai ainakin niiden seurauksia lieventävän Pre-Collision-järjestelmän yhä useamman uuden auton ostajan ulottuville.Pre-Collision tarkkailee kameran ja laserin avulla edellä olevaa liikennettä. Jos järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäysvaaran, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja varoitusvalolla. Jos kuljettaja ei jarruta tai väistä, järjestelmä jarruttaa automaattisesti pyrkien estämään törmäyksen.Törmäysvaroittimen kerrotaan toimivan 10–120 km/h nopeudessa ja automaattisen hätäjarrutuksen aina 80 km/h nopeuteen saakka. Keliolosuhteista riippuen järjestelmän pitäisi pystyä pysäyttämään auto alle 30 km/h nopeudesta täysin itsenäisesti. Tätä suuremmassa nopeudessa järjestelmä ei todennäköisesti pysty estämään törmäystä, mutta pyrkii laskemaan nopeutta mahdollisimman paljon törmäysvaikutuksen minimoimiseksi.Koeajon yhteydessä tarjoutui tilaisuus kokeilla tätä ominaisuutta. Ohjeiden mukaan ajoin tasaista lähes 30 km/h nopeutta, enkä reagoinut edessä näkyvään esteeseen. Ihan viime hetkillä Auris jarrutti voimakkaasti ja auto pysähtyi nytkähtäen esteen eteen. Varoitusvaloa tai äänimerkkiä en tilanteessa huomannut itse. Kuulemma nekin toimivat.Tällaisen järjestelmän merkitys kuljettajan ja koko liikenteen kannalta on iso. Kaupunkiliikenteessä järjestelmä voi vähentää merkittävästi pieniä peräänajoja ja törmäyksiä. Isommilla nopeuksilla järjestelmän tehokas jarrutustoiminto voi puolestaan lieventää törmäyksen seurauksia.Mikään tekninen järjestelmä ei ole aukoton. Aina se ei toimi. Tässä tapauksessa asian voi ajatella niin, että toimiessaan järjestelmästä on kiistattomasti hyötyä, mutta jos järjestelmäkään ei älyä uhkaavaa vaaratilannetta, silloin tulos on sama kuin ilman järjestelmää muutoinkin – lisävahinkoa järjestelmän toimimattomuus ei aiheuta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja valmistaja Toyota Auris Hinta alkaen 25 307 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5200–5600 r/min Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Takuu 3 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta