10.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheiluhybridi BMW i8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiipivä salama sopisi muotovalion intiaaninimeksi. Hyvää: ajettavuus, äänettömyys, moottorinohjaus. Huonoa: etuistuin, sisätilat takana, hinta. Lähes äänetön, voimiltaan väkevä ja muodoiltaan hivelevä. Baijerilaisten ylpeys i8 on kyvyiltään urheilullinen ja myös valmistajansa ensimmäinen ladattava hybridi.Huomionkerääjä esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä. On piristävää, että muodot on rohjettu viedä tuotantoon asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt rakenneUrheiluauto painaa vain 1 485 kiloa. Terästä ja alumiinia kevyempi hiilikuitu on järkevä valinta autoon, jossa ylöspäin etuviistoon avautuvat isot saksiovet luovat haasteita runkorakenteen jäykkyydelle.Hiilikuitu takaa osaltaan sen, että sähkö- ja bensiinimoottorien yhteisteho saadaan välitettyä mahdollisimman täysimääräisesti käyttöön – jos renkaiden alla vain pito riittää.Etuistuin on pettymysNelipaikkainen on käytännössä 2+2-paikkainen. Takana olisi ahdasta matkustaa, mutta kuljettajan valtakunnan järjestelyt ovat erinomaisella tolalla – ainakin melkein.Kaikki säätimet ovat hyvin käsillä ja laatuvaikutelma on auton hintatason mukainen eli viimeistelty. Muotoilukin erottuu edukseen. Kojelaudan viistot muodot luovat särmää ilmettä.Ajoasennon löytäminen on kuitenkin yllättävän työlästä, vaikka ohjauspyörä säätyykin syvyys- ja korkeussuunnassa.Ohutrunkoiseksi muotoiltu etuistuin ei tue erityisen hyvin sivuiltaan, eikä istuinosaltaan reisiä. Istuimen sähkösäädöt eivät ole erityisen monipuoliset.Ajettavuus kunnossaOhjaus on tarkka ja tunnokas, muttei äkkinäisen nopea.Bensiinimoottori kirittää nelivetoisen bemarin takapyöriä, sähkömoottori etupyöriä. Ratkaisun vuoksi auton paino jakautuu edullisesti etu- ja taka-akselien päälle. Sen huomaa urheilullisemmassa ajossa vakautena suoralla tiellä ja eritoten kaarreajossa. Matala painopiste ja korin aerodynamiikan edut (ilmanvastuskerroin 0.26) ovat piste iin päälle.Puolitoistalitrainen bensiinimoottori on turboahdettu. Kolmisylinterisessä on tehoa 170 kilowattia eli 231 hevosvoimaa. Kun kaveriksi käy 96 kilowatin sähkömoottori, kasvaa maksimaalinen kokonaisteho 266 kilowattiin (362 hv) ja vääntö 570 newtonmetriin.Nollasta sataan taittuu vain 4,4 sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUseita ajoasetuksiaLadattavan hybridin kuljettajalle on tarjolla useita ajoasetuksia, joista valita ajotilanteesen tai sen hetkisiin mieltymyksiin soveliain.On miellyttävää korville, että kaupunkiajossa matalan sutjakalla ilmestyksellä voi lipua ääneti. Sähkön voimin voi tosin ajaa korkeintaan 37 kilometrin verran. Sähkölllä ajettaessa huippuvauhti on 120 kilometriä tunnissa.Sähköajokyvyt saattavat riittää monilla ainakin yhdensuuntaisiin työmatka-ajoihin. Jos kummassakin päässä, kotona ja työpaikalla, on latausmahdollisuus, voi ajaminen olla valtaosiltaan päästötöntä.Mukavuus ja sport-asetusten lisäksi käytössä on Eco pro -asetus, joka on kulloistakin käyttövoimaa säästeliäimmin käyttävä esiasetus. Eco pro voi olla kytkettynä sekä sähkö- että hybridi-ajon aikana.Vetreille bemaristeilleKynnyskotelo on korkealla, jotta korista on rakenteellisesti saatu riittävän jämäkkä. Ja kun auto on 1,3 metriä matala, on autoon könyäminen vetreyttä koetteleva suoritus.Pysäköimistä kannattaa harjoitella väljillä vesillä, jottei tule ikäviä kolhuja. Sivuovet nimittäin tarvitsevat leveyssuunnassa tilaa yli 55 senttiä.Ylös etuviistoon nousevat saksiovet ovat näyttävä ratkaisu.Kaksi tuntia lataustaAkkujen lataus 80-prosenttiseen iskukykyyn vie autokatoksen normipistorasiasta kaksi tuntia. Akut latautuvat myös ajettaessa kiitos moottorijarrutuksen ja jarrutusenergian talteenoton.Alhaiset päästöt takaavat maltillisen verokohtelun, mutta tulokkaan hinta on silti noin 165 000 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW i8 Hinta alkaen 165 000 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 5800 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Teho 96 kW, 250 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Akku Latausaika 2 tuntia (80 % varaus, 16A/230V). Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Takuu Takuu 2 vuotta (korkeajänniteakuilla 8 vuotta/100 000 km) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan