10.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheiluhybridi BMW i8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiipivä salama sopisi muotovalion intiaaninimeksi. Hyvää: ajettavuus, äänettömyys, moottorinohjaus. Huonoa: etuistuin, sisätilat takana, hinta. Lähes äänetön, voimiltaan väkevä ja muodoiltaan hivelevä. Baijerilaisten ylpeys i8 on kyvyiltään urheilullinen ja myös valmistajansa ensimmäinen ladattava hybridi.Huomionkerääjä esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä. On piristävää, että muodot on rohjettu viedä tuotantoon asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt rakenneUrheiluauto painaa vain 1 485 kiloa. Terästä ja alumiinia kevyempi hiilikuitu on järkevä valinta autoon, jossa ylöspäin etuviistoon avautuvat isot saksiovet luovat haasteita runkorakenteen jäykkyydelle.Hiilikuitu takaa osaltaan sen, että sähkö- ja bensiinimoottorien yhteisteho saadaan välitettyä mahdollisimman täysimääräisesti käyttöön – jos renkaiden alla vain pito riittää.Etuistuin on pettymysNelipaikkainen on käytännössä 2+2-paikkainen. Takana olisi ahdasta matkustaa, mutta kuljettajan valtakunnan järjestelyt ovat erinomaisella tolalla – ainakin melkein.Kaikki säätimet ovat hyvin käsillä ja laatuvaikutelma on auton hintatason mukainen eli viimeistelty. Muotoilukin erottuu edukseen. Kojelaudan viistot muodot luovat särmää ilmettä.Ajoasennon löytäminen on kuitenkin yllättävän työlästä, vaikka ohjauspyörä säätyykin syvyys- ja korkeussuunnassa.Ohutrunkoiseksi muotoiltu etuistuin ei tue erityisen hyvin sivuiltaan, eikä istuinosaltaan reisiä. Istuimen sähkösäädöt eivät ole erityisen monipuoliset.Ajettavuus kunnossaOhjaus on tarkka ja tunnokas, muttei äkkinäisen nopea.Bensiinimoottori kirittää nelivetoisen bemarin takapyöriä, sähkömoottori etupyöriä. Ratkaisun vuoksi auton paino jakautuu edullisesti etu- ja taka-akselien päälle. Sen huomaa urheilullisemmassa ajossa vakautena suoralla tiellä ja eritoten kaarreajossa. Matala painopiste ja korin aerodynamiikan edut (ilmanvastuskerroin 0.26) ovat piste iin päälle.Puolitoistalitrainen bensiinimoottori on turboahdettu. Kolmisylinterisessä on tehoa 170 kilowattia eli 231 hevosvoimaa. Kun kaveriksi käy 96 kilowatin sähkömoottori, kasvaa maksimaalinen kokonaisteho 266 kilowattiin (362 hv) ja vääntö 570 newtonmetriin.Nollasta sataan taittuu vain 4,4 sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUseita ajoasetuksiaLadattavan hybridin kuljettajalle on tarjolla useita ajoasetuksia, joista valita ajotilanteesen tai sen hetkisiin mieltymyksiin soveliain.On miellyttävää korville, että kaupunkiajossa matalan sutjakalla ilmestyksellä voi lipua ääneti. Sähkön voimin voi tosin ajaa korkeintaan 37 kilometrin verran. Sähkölllä ajettaessa huippuvauhti on 120 kilometriä tunnissa.Sähköajokyvyt saattavat riittää monilla ainakin yhdensuuntaisiin työmatka-ajoihin. Jos kummassakin päässä, kotona ja työpaikalla, on latausmahdollisuus, voi ajaminen olla valtaosiltaan päästötöntä.Mukavuus ja sport-asetusten lisäksi käytössä on Eco pro -asetus, joka on kulloistakin käyttövoimaa säästeliäimmin käyttävä esiasetus. Eco pro voi olla kytkettynä sekä sähkö- että hybridi-ajon aikana.Vetreille bemaristeilleKynnyskotelo on korkealla, jotta korista on rakenteellisesti saatu riittävän jämäkkä. Ja kun auto on 1,3 metriä matala, on autoon könyäminen vetreyttä koetteleva suoritus.Pysäköimistä kannattaa harjoitella väljillä vesillä, jottei tule ikäviä kolhuja. Sivuovet nimittäin tarvitsevat leveyssuunnassa tilaa yli 55 senttiä.Ylös etuviistoon nousevat saksiovet ovat näyttävä ratkaisu.Kaksi tuntia lataustaAkkujen lataus 80-prosenttiseen iskukykyyn vie autokatoksen normipistorasiasta kaksi tuntia. Akut latautuvat myös ajettaessa kiitos moottorijarrutuksen ja jarrutusenergian talteenoton.Alhaiset päästöt takaavat maltillisen verokohtelun, mutta tulokkaan hinta on silti noin 165 000 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW i8 Hinta alkaen 165 000 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 5800 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Teho 96 kW, 250 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Akku Latausaika 2 tuntia (80 % varaus, 16A/230V). Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Takuu Takuu 2 vuotta (korkeajänniteakuilla 8 vuotta/100 000 km) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?