12.3.2020 Liikenne Poliisi on tyytyväinen tilastoihin – näin kameravalvonta vaikuttaa valtateillä neljä ja kuusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilastot osoittavat selvää laskua ajonopeuksissa ja onnettomuuksien sekä kuolemantapausten määrässä verrattaessa kameravalvonnan ensimmäistä vuotta sitä edeltäviin. Valtateille neljä ja kuusi pystytetyt uudet peltipoliisit, tai liikenneturvallisuuskamerat, kuten poliisi toivoo niitä kutsuttavan Ruotsin mallin mukaan, ovat tilastojen valossa vähentäneet onnettomuuksien määrää ja alentaneet nopeuksia kyseisillä tieosuuksilla. Poliisin maaliskuun alkupuolella julkaisema arvio perustuu Väylä-viraston tilastoihin. Havainnoista huolimatta resurssien kohdentaminen nopeudenvalvontaan ja sitä suorittavaan kamerateknologiaan jakaa liikenneturvallisuusasiantuntijoiden mielipiteitä. Kamera suoriutuu mallikkaasti tehtävästään, mutta ei kykene mukautumaan muuhun. Moni muistuttaa myös siitä, että liikenne on monen tekijän summa, eikä positiivista kehitystä voi yksin nimetä esimerkiksi valvontakameroiden ansioksi. Liikenneturvallisuuden kannalta automaattista valvontaa pidetään riittämättömänä, varsinkin jos se vähentää partioiden toimesta tapahtuvia valvontapanostuksia merkittävästi. Valtateiden lisäksi kameravalvontaan on panostettu tuntuvasti myös kaupunkialueella. Yksi suurista panostajista on pääkaupunki Helsinki. Kriittisimmät pitävät automaattivalvontaa rahankeräysautomaattina, mutta tämän väitteen poliisi on kiistänyt tiukasti useampaan otteeseen. – Marraskuussa 2019 selvitettiin lyhyen aikavälin tuloksia. Valvontatolpat olivat pystyssä jo vuoden 2018 syksyllä ja vaikuttivat jo turvallisuuden parantumiseen jo silloin. Liikenneturvallisuus on parantanut myös pidemmällä tarkastelujaksolla vuoden 2019 ajalla, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuolemantapauksia nolla Väylä-viraston kokoaman onnettomuustilaston mukaan nelostien onnettomuudet automaattivalvonnan vaikutuspiirissä Lusi–Vaajakoski -välillä ovat vähentyneet. Vuosien 2015–2017 keskiarvoksi kerrotaan 48 ja vuoden 2019 puolestaan 37. Havaintojen mukaan vähennystä on tapahtunut yhdentoista onnettomuuden verran. Nopeudet ovat automaattisten nopeusmittauspisteiden mukaan alentuneet samalla tieosuudella hieman. Vuonna 2017 tilastoitiin ajonopeudeksi 91,2 km/h. Tuoreemmat havainnot vuoden 2019 pysäyttävät viisarin tasolle 89 km/h. Vuoden 2019 aikana ei nelostiellä valvonta-alueella tapahtunut lainkaan liikennekuolemia. Vuosien 2015–2017 keskiarvo oli puolestaan 1,3 kuollutta. Vuoden 2019 aikana tilastoihin kirjattiin valvonta-alueen matkalla yhteensä kahdeksan loukkaantunutta, kun vuosien 2015–2017 keskiarvo oli 16. Loukkaantuneiden määrä siis laski tilastojen mukaan kahdeksalla. Nopeudet laskeneet Kuutostiellä Loviisa-Kouvola välillä onnettomuudet ovat vähentyneet vuosien 2015–2017 keskiarvosta 27,7. Vuoden 2019 onnettomusmäärä jäi 18:a, eli liki kymmenen onnettomuutta vertailujakson keskiarvoa vähemmän. Nopeudet ovat Väylä -viraston automaattisten nopeusmittauspisteiden mukaan alentuneet vuoden 2017 90,4:stä vuoden 2019 87,1:en. Kuutostiellä ei kirjattu liikennekuolemia vuonna 2019 lainkaan. Vuosien 2015–2017 keskiarvoksi kerrotaan 1,7 menehtynyttä. Loukkaantuneita oli vuonna 2019 viisi. Vuosien 2015-2017 loukkaantuneiden keskiarvo oli 8,7, joten loukkaantuneita oli lähes neljä vähemmän. 3 600 huomautusta ja 6 000 sakkoa Modernin kameravalvonnan piirissä olevilta tieosilta valtateiltä neljä ja kuusi on poliisin mukaan lähetetty yhteensä noin 3 600 huomautusta ja noin 6 000 maksumääräistä seuraamusta, eli sakkoa ylinopeutta ajaneille. Valvonnat aloitettiin yhdellä valvontapisteellä viime kesänä lähellä Kouvolaa. Nyt kameroita on poliisin mukaan valvonnan piirissä olevilla tieosuuksilla kattavasti. Uudet kamerat toimivat tutkaperiaatteella, jossa mittaus tapahtuu muutamien kymmenien metrien matkalla ennen tolppaa. Teksti: Antti Hentinen Lähde: Poliisi Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?