12.3.2020 Liikenne Poliisi on tyytyväinen tilastoihin – näin kameravalvonta vaikuttaa valtateillä neljä ja kuusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilastot osoittavat selvää laskua ajonopeuksissa ja onnettomuuksien sekä kuolemantapausten määrässä verrattaessa kameravalvonnan ensimmäistä vuotta sitä edeltäviin. Valtateille neljä ja kuusi pystytetyt uudet peltipoliisit, tai liikenneturvallisuuskamerat, kuten poliisi toivoo niitä kutsuttavan Ruotsin mallin mukaan, ovat tilastojen valossa vähentäneet onnettomuuksien määrää ja alentaneet nopeuksia kyseisillä tieosuuksilla.Poliisin maaliskuun alkupuolella julkaisema arvio perustuu Väylä-viraston tilastoihin.Havainnoista huolimatta resurssien kohdentaminen nopeudenvalvontaan ja sitä suorittavaan kamerateknologiaan jakaa liikenneturvallisuusasiantuntijoiden mielipiteitä. Kamera suoriutuu mallikkaasti tehtävästään, mutta ei kykene mukautumaan muuhun.Moni muistuttaa myös siitä, että liikenne on monen tekijän summa, eikä positiivista kehitystä voi yksin nimetä esimerkiksi valvontakameroiden ansioksi.Liikenneturvallisuuden kannalta automaattista valvontaa pidetään riittämättömänä, varsinkin jos se vähentää partioiden toimesta tapahtuvia valvontapanostuksia merkittävästi. Valtateiden lisäksi kameravalvontaan on panostettu tuntuvasti myös kaupunkialueella. Yksi suurista panostajista on pääkaupunki Helsinki.Kriittisimmät pitävät automaattivalvontaa rahankeräysautomaattina, mutta tämän väitteen poliisi on kiistänyt tiukasti useampaan otteeseen.– Marraskuussa 2019 selvitettiin lyhyen aikavälin tuloksia. Valvontatolpat olivat pystyssä jo vuoden 2018 syksyllä ja vaikuttivat jo turvallisuuden parantumiseen jo silloin. Liikenneturvallisuus on parantanut myös pidemmällä tarkastelujaksolla vuoden 2019 ajalla, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuolemantapauksia nollaVäylä-viraston kokoaman onnettomuustilaston mukaan nelostien onnettomuudet automaattivalvonnan vaikutuspiirissä Lusi–Vaajakoski -välillä ovat vähentyneet. Vuosien 2015–2017 keskiarvoksi kerrotaan 48 ja vuoden 2019 puolestaan 37. Havaintojen mukaan vähennystä on tapahtunut yhdentoista onnettomuuden verran.Nopeudet ovat automaattisten nopeusmittauspisteiden mukaan alentuneet samalla tieosuudella hieman. Vuonna 2017 tilastoitiin ajonopeudeksi 91,2 km/h. Tuoreemmat havainnot vuoden 2019 pysäyttävät viisarin tasolle 89 km/h.Vuoden 2019 aikana ei nelostiellä valvonta-alueella tapahtunut lainkaan liikennekuolemia. Vuosien 2015–2017 keskiarvo oli puolestaan 1,3 kuollutta.Vuoden 2019 aikana tilastoihin kirjattiin valvonta-alueen matkalla yhteensä kahdeksan loukkaantunutta, kun vuosien 2015–2017 keskiarvo oli 16. Loukkaantuneiden määrä siis laski tilastojen mukaan kahdeksalla.Nopeudet laskeneetKuutostiellä Loviisa-Kouvola välillä onnettomuudet ovat vähentyneet vuosien 2015–2017 keskiarvosta 27,7. Vuoden 2019 onnettomusmäärä jäi 18:a, eli liki kymmenen onnettomuutta vertailujakson keskiarvoa vähemmän.Nopeudet ovat Väylä -viraston automaattisten nopeusmittauspisteiden mukaan alentuneet vuoden 2017 90,4:stä vuoden 2019 87,1:en.Kuutostiellä ei kirjattu liikennekuolemia vuonna 2019 lainkaan. Vuosien 2015–2017 keskiarvoksi kerrotaan 1,7 menehtynyttä.Loukkaantuneita oli vuonna 2019 viisi. Vuosien 2015-2017 loukkaantuneiden keskiarvo oli 8,7, joten loukkaantuneita oli lähes neljä vähemmän.3 600 huomautusta ja 6 000 sakkoaModernin kameravalvonnan piirissä olevilta tieosilta valtateiltä neljä ja kuusi on poliisin mukaan lähetetty yhteensä noin 3 600 huomautusta ja noin 6 000 maksumääräistä seuraamusta, eli sakkoa ylinopeutta ajaneille.Valvonnat aloitettiin yhdellä valvontapisteellä viime kesänä lähellä Kouvolaa. Nyt kameroita on poliisin mukaan valvonnan piirissä olevilla tieosuuksilla kattavasti.Uudet kamerat toimivat tutkaperiaatteella, jossa mittaus tapahtuu muutamien kymmenien metrien matkalla ennen tolppaa.Teksti: Antti Hentinen Lähde: Poliisi Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti 21.8.2024 Uutinen Metsästyskausi alkoi – kuljeta asetta autossa oikein 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa 14.8.2024 Uutinen Mercedes aloittaa autonomisen ajamisen testit Kiinassa 14.8.2024 Yleinen Parkkiruudussa ahdistaa – autot kasvavat, mutta parkit ja painorajat ei Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?