9.2.2023

Sähköllä kulki vuoden 2022 lopussa jo 148 928 henkilöautoa – se silti vain 5,4 % autokannasta

Vuoden 2022 aikana rekisteröidyistä sähköautoista täyssähköautojen osuus oli 45 %, paljastaa tuore katsaus.

Viime vuoden aikana rekisteröidyistä sähköautoista täyssähköautojen osuus oli 45 %. Vuoden 2022 lopussa sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä tieliikenteessä oli 148 928 eli 5,4 prosenttia henkilöautokannasta. Vuoden lopussa täyssähköautoja oli 44 889 eli 30 prosenttia kaikista sähköautoista.

Sähköisten kaupunkibussien määrä kasvoi kohisten: bussimäärä yli kaksinkertaistui vuoden aikana päätyen 550:een.

Luvut käyvät ilmi Sähköinen liikenne ry:n tuoreimmasta tilannekatsauksesta, jotka julkaistaan neljännesvuosittain.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Latausinfra pysyy kasvun tahdissa!

Vaikka sähköä imevien autojen määrä kasvoi, pysyi maan julkinen latausinfra varsin hyvin tahdissa mukana, sillä vähintään 100 kW-latauspisteiden määrä kasvoi yli 400 prosenttia. Myös julkisen peruslatausverkoston (≤22 kW) investoinnit kasvoivat selkeästi aikaisempiin vuosineljänneksiin verrattuna.

Lataustarjonnan kasvu on näkyvissä myös Sähköteknisen kaupan liiton tuoreimmasta tilastosta, jonka mukaan kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 40 134 kappaletta, mikä on 25,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Niissä on latauspisteitä eli pistokepaikkoja yhteensä 55 198 autolle.

Sähköteknisen kaupan liiton tilastot paljastavat, että peruslatauslaitteiden vuosimyynti kasvoi 26,4 prosenttia 26 161 laitteeseen. Niistä tehokkaimpien 22 kW peruslatauslaitteiden myynti kasvoi jopa 55,6 prosenttia.

Kovia tavoitteita

Sähköinen liikenne ry muistuttaa tiedotteessaan, että Suomen tavoitteena on liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä.

”Kuluttajien ja yritysten käyttövoimavalinnat ratkaisevat tieliikenteen päästöttömyyskehityksen, jossa sähköistymisellä tulee olemaan ratkaiseva rooli. Vahva sähköistyminen luo toimijoille kehitys- ja kasvualustan palveluille ja digitalisaatiolle heijastuen positiivisesti sähköautoilijan ajokokemukseen.”

Yhdistys uskoo, että raskaampaa sähköistä liikennettä palvelevan luotettavan latauspalvelun saatavuus yhdessä hankintatuen rinnalla kannustaa yrityksiä sähköisten ajoneuvojen hankintoihin.

Yhdistyksen mukaan markkinaehtoisen latausverkostorakentamisen kehityskulkuja koko tieliikenteen tarpeisiin on hyödyllistä edistää kannustavasti ja ennakoivasti laaja-alaisella toimijoiden ja julkisen sektorin yhteistyöllä.

”Suuritehoisen latausverkoston palvelutaso kehittyy sähköistyvän tieliikenteen tarpeisiin pääosin markkinaehtoisesti. Ennakoivaa yhteistyötä tarvitaan, jotta ammattiliikenteelle suunnatut latauspalvelut yleistyvät ja latauskenttien palveluja laajennetaan myös raskaammalle kaupunkiliikenteelle. Suuritehoinen latausinfra täydentää terminaali- ja yön yli latausta mahdollistaen sähköisen kaupunkilogistiikan täysimittaisen operoinnin.”

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2022, Sähköteknisen kaupan liitto 

a:1:{i:0;s:6:"123765";}

Luetuimmat