Liikenne | Uutinen | 12.9.2019

Sähköpotkulautafirma yllättää – tarjoaa liikennekurssin kuskeille

Ruotsalainen sähköpotkulautayritys tarjoaa kuluttajille ilmaisen liikennekurssin, jonka suorittamalla saa jopa ilmaisia kilometrejä sähköpotkulaudalla.

Jaa artikkeli

Sähköpotkulauta on ollut kritisoinnin kohteena niiden aiheuttamien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien vuoksi. Ruotsalainen sähköpotkulautojen tarjoaja Voi panostaa mielipiteitä jakavien kulkineiden turvallisuuteen ajokoulun ja paikallisten nopeusrajoitusten kautta.

Voin kehittämä digitaalinen liikennekoulu sisältää testin, jonka kautta voi kokeilla osaamistasoaan sähköpotkulautailuun liittyvissä liikennesäännöissä. Liikennekoulun opetuksesta vastaa fiktiivinen Voila, joka palkitsee testin suorittamisesta Voi-krediiteillä, jota voi käyttää sähköpotkulaudan ajamisen maksuvälineenä.

Sähköpotkulauta

– Skuuttien suosion kasvaessa haluamme yrityksenä ottaa vastuuta sähköpotkulautojen turvallisesta käytöstä ja muistuttaa ajajia liikennesäännöistä. Sähköpotkulaudat ovat oikein käytettyinä aivan yhtä turvallisia kuin muutkin liikennevälineet niin ajajille kuin muille liikenteessä liikkuville, Voin markkinointipäällikkö Mathias Soini sanoo.

Yli miljoona matkaa Suomessa, nopeutta rajoitetaan alueittain

Voi aloitti toimintansa Suomessa ensin Helsingissä maaliskuussa ja sittemmin myös Turussa ja Tampereella. Miljoona ajoa Suomessa yritys saavutti loppukesästä.

– Valtaosa ajoista sujuu mainiosti, vaikka viime aikoina on ollut paljon puhetta sähköpotkulautoihin liittyvistä onnettomuuksista. Ne tulisi kuitenkin suhteuttaa käyttömääriin ja verrata lukuja muihin liikennemuotoihin. Esimerkiksi Ruotsissa tekemämme laskelman mukaan Voi-sähköpotkulaudan käyttäjien onnettomuussuhde on 0,0065 %. Tämäkin on kuitenkin liikaa, ja teemme aktiivisesti töitä luvun kääntämiseksi laskuun, Soini kertoo.

sähköpotkulauta

Voi toimii yhteistyössä kaupunkien kanssa kehittääkseen sähköpotkulautojen käyttöä turvallisempaan suuntaan. Yritys aikoo esimerkiksi ottaa käyttöön automaattiset nopeusrajoittimet, jotka kytkeytyvät päälle jalankulkijoiden suosimilla alueilla.

Helsingin Sanomien haastattelussa Voin viestintäjohtaja Kristina Nilsson kertoi toivovansa automaattisten nopeusrajoittimien käyttöön ottoa Helsingin Salomonkadulla, Narinkkatorilla, Keskuskadulla, Aleksanterinkadulla ja Esplanadin puistossa jo syyskuun lopussa. Nopeusraja tulisi olemaan 6 km/h.

– Voilla on käytössä jo nyt selkeät käyttöohjeet, jotka ajajan tulee hyväksyä ennen ajoa, kuten täysi-ikäisyys. Muistutamme myös sovelluksen kautta, että jalkakäytävillä ei saa ajaa tai myöskään päihtyneenä. Lisäksi kehotamme esimerkiksi kypärän käyttöön. Soini toteaa ja lisää:

– Tarvittaessa meillä on myös mahdollisuus sulkea sellainen käyttäjä pois sovelluksestamme, joka toistuvasti rikkoo sääntöjä.

Lähteet: OSG Viestintä Oy, Helsingin Sanomat Kuvat: Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu