28.6.2019

Sakko 1 km/h ylinopeudesta vai ei?

kameratolppa

Uuden tieliikennelain säännös ylinopeussakkojen määräämisestä herättää kiivasta keskustelua jo vuosi ennen kuin laki edes on tulossa voimaan. Autoliitto moittii poliisin toimintaa asiassa.

Uuden tieliikennelain mukaan poliisi voi sakottaa jo 1 km/h ylinopeudesta, vielä nyt poliisilla on käytössä puuttumiskynnys, jonka mukaan autoilijaa sakotetaan yli 7 km/h ylinopeuksista. Muutos kuulostaa rajulta ja liikenteen sujuvuuteen nähden vieraalta.

Vuoden kuluttua kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki kuumentaa keskustelua jo nyt varsinkin sakotusrajoista ja puuttumiskynnyksestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poliisi kiihdyttää keskustelua

Poliisi itse on aiheuttanut hämmennystä keskustelunavauksilla, jotka ovat omiaan lisäämään autoilijoiden epätietoisuutta. Viimeisin keskustelumyrsky syntyi, kun Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kommentoi tulevaa lakimuutosta Twitterissä.

– Lakiesitys muuttui viime metreillä ja vain 100 euron virhemaksu jäi jäljelle 1–10 km/h ylinopeudesta, hän kommentoi asiaa Twitterissä.

Keskustelun ryöpsähdettyä Pasterstein oikoi julkaisustaan tehtyjä tulkintoja mm. Ilta-Sanomien jutussa. Hän tarkensi, että sakottaminen on uuden lain mukaan mahdollista jo 1 km/h ylinopeudesta, mutta poliisin harkittavissa on, annetaanko sakko heti 1 km/h ylinopeuden kohdalla vai määritelläänkö joku puuttumiskynnys.

Autoliitto kritisoi tuomiovallan siirtoa

Autoliitto pitää uuteen tieliikennelakiin kirjattua ylinopeussakotuksen linjausta huonona.

– Rangaistuksen määrän mittaaminen ei perinteisesti suomalaisessa oikeusjärjestelmässä kuulu toimeenpanovaltaa käyttävälle poliisille, vaan tuomiovaltaa käyttää tuomioistuin. On erikoista, että uudessa tieliikennelaissa edelleen tuomiovaltaa annetaan ylinopeusseuraamusten osalta poliisille, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.

– Rangaistusta määrättäessä pitää arvioida, mikä on kohtuullista, millaisia turvallisuusvaikutuksia sillä on, miten se vaikuttaa yleiseen lainkuuliaisuuteen jne. Kyse on paljon sakottamista laajemmasta asiasta, ja tämä arviointi kuuluu lainsäätäjälle ja tuomioistuimelle, ei poliisille.

– Uuteen tieliikennelakiin olisi pitänyt kirjata huomautusmenettely pienistä ylinopeuksista nykyiseen tapaan, eikä jättää asiaa poliisin arvioitavaksi. Esityksestämme huolimatta näin ei kuitenkaan tehty, Nieminen toteaa. Eräiden poliisien julkisuudessa esillä ollut into ja halu käyttää tätä tuomiovaltaa osoittaa, ettei asia ole nyt kunnossa. Outoa keskustelussa on se, ettei poliisihallitus ole ottanut sen vastuulle kuuluvaa asiaa hoitaakseen, vaan on jättänyt sen yksittäisten virkamiesten julkisuudessa reposteltavaksi.

Poliisilla tavoite alentaa puuttumiskynnystä?

Ilta-Sanomien haastattelussa Pasterstein ennustaa, että puuttumiskynnystä tullaan laskemaan, mutta 1 km/h ylinopeuksista sakkoa ei jatkossakaan määrättäisi. Poliisihallituksen ohjetta asiasta ei vielä ole, mutta Pasterstein ennakoi puutumiskynnyksen asettuvan 4–6 km/h ylinopeuksiin.

Moottori uutisoi hallitusesityksessä mainitusta  1 km/h sakotuksesta alun perin vuonna 2017. 

Teksti: Eila Parviainen  Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat