26.1.2020

Suomen HCT- kokemukset kiinnostavat myös kansainvälisesti

HCT-rekka_Otto_Lahti_Trafi

Noin viiden vuoden mittaisen kokeilujakson jälkeen pitkät HCT-rekat liittyivät yleiseen liikenteeseen 21.1.2019. Päästöjen vähentämisessä tehokkaaksi havaittuihin pitkiin rekkoihin liittyvä lainsäädäntö on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta.

Viimeisen vuoden aikana PITKÄ-kyltillä varustetut rekat ovat yleistyneet Suomen teillä. Eniten yli 30-metrisiä HCT-rekkoja liikkuu 4-tiellä Mäntsälän tienoilla, jossa pitkiä rekkoja kulkee arkisin reilu 50 kappaletta molempiin suuntiin, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

– Ennen pitkien rekkojen yleistymistä oltiin laajasti huolissaan siitä, miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella voin todeta, että pitkille rekoille asetetut turvallisuusvaatimukset ovat olleet toimivia ja liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt. Esimerkiksi risteysalueet voivat olla haastavia HCT-rekoille, mutta yhteispelillä on pärjätty ilman vakavia ongelmia, Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo.

HCT-rekka_Otto_Lahti_Trafi
HCT-rekkoja on käytetty myös puun kuljettamiseen.

Kaikista Suomen maantieliittymistä HCT-rekoilla ei pysty ajamaan, mutta tiestön kerrotaan silti sopivan pitkille rekoille hyvin. Suurin merkitys pitkillä rekoilla on pitkillä kuljetusväleillä, esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Pohjanmaalle, Kainuuseen ja pohjoisimpaan Suomeen.

– Varsinkin pitkillä välimatkoilla HCT-rekat alentavat kuljetuskustannuksia, koska kolme pitkää rekkaa korvaa neljä perinteistä rekkaa.  Kustannussäästöjen ja ilmastohyötyjen lisäksi myös liikenneturvallisuus voi parantua, kun rekkoja tarvitaan vähemmän saman kuorman kuljettamiseen, Väylän kunnossapidon ohjaus ja kehittäminen -yksikön päällikkö Tuomas Toivonen toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkittävät ilmastohyödyt

HCT-rekkojen kerrotaan olevan yksi merkittävimmistä keinoista maanteiden tavaraliikenteen päästöjen pienentämiseksi. Tämän vuoksi elinkeinoelämä ja viranomaiset ympäri Eurooppaa ovat kiinnostuneet Suomen kokemuksista pitkistä rekoista ja niihin liittyvästä lainsäädännöstä.

– Traficomin ja Väylän vieraana on esimerkiksi juuri nyt viranomaisia Ruotsista ja Hollannista, joissa uskotaan pitkien rekkojen mahdollisuuksiin vahvasti, Otto Lahti kertoo.

– Maanteiden tavaraliikenteen suurin haaste Euroopassa tulevalla vuosikymmenellä on fossiiliset eli CO2- päästövähennykset sekä energiankulutuksen pienentäminen. Haasteet ovat niin suuria, että kaikki keinot on hyödynnettävä, jotta pääsemme tavoitteisiimme. HCT-rekkojen ansiosta esimerkiksi elintarvikekuormat liikkuvat Suomessa jopa kolmanneksen pienellä päästöillä kuin Keski-Euroopassa, Lahti jatkaa.

Lähde ja kuvat: Traficom

Luetuimmat