19.4.2020 Liikenne Uskaltaisitko lentoturmista tunnetun Boeing 737 MAX -koneen kyytiin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkisuuteen vuotaneiden kyselytulosten mukaan lähes puolet matkustajista epäili MAX-koneen turvallisuutta. Yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX -matkustajakoneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa jo yli vuoden. Lentokiellon taustalla on kaksi tuhoisaa ja saman kaltaista turmaa. Lion Air -yhtiön MAX-turmassa menehtyi 189 ihmistä lokakuun lopulla 2018. Toisessa turmassa kuoli 157 ihmistä ja se sattui seuraavan vuoden maaliskuussa 2019 Ethiopian Airlines -yhtiön MAX-koneelle. Moni pohtii, millainen on matkustajien hyväksyntä, koetaanko MAX-matkustajakonemalli turvalliseksi lentää? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nimenmuutos ei riitä Muutamat lentoyhtiöt suunnittelevat koneen nimen muuttamista esimerkiksi muotoon Boeing 737-8, 737-9 ja 737-10 matkustajakoneen pituuden mukaan jättämällä MAX-merkinnän kokonaan pois. Pelkkä nimenmuutos ei riitä, vaan matkustajat haluavat tietää tarkasti, mitä parannuksia koneeseen on tehty. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n maine on ryvettynyt. Todennäköisesti vasta muiden maiden ilmailuviranomaisten hyväksynnät (esimerkiksi Euroopan unionin EASA) voivat palauttaa matkustajien luottamuksen MAX-koneeseen. Liki puolet epäilee Julkisuuteen vuotaneiden Boeingin kyselytulosten mukaan lähes puolet matkustajista epäili MAX-koneen turvallisuutta. Viime vuoden toukokuussa 44 prosenttia ei halunnut lentää, 7 prosenttia oli neutraalilla kannalla ja 49 prosenttia halusi lentää MAXilla. Joulukuussa 2019 epäilijöiden määrä oli hiukan pienentynyt: 40 prosenttia ei halunnut lentää, 7 prosenttia oli neutraaleja ja 53 prosenttia oli halukas lentämään MAX-koneella. Boeingin voi olla vaikea todistaa koneen tuoteparannukset matkustajille, koska suurin ongelma ja vaadittavat tuoteparannukset liittyvät tietokoneiden ohjelmiin – ja ne ovat matkustajille näkymättömiä ominaisuuksia. Matkustajakoneiden pisimpiä lentokieltoja de Havilland Comet 1 -lentokone joutui lentokieltoon To1950-luvun alussa. Koneen runko hajosi ilmassa neliömäisten ikkunoiden reunoista alkaneesta halkeamasta. Runko suunniteltiin uudelleen ja ikkunat muutettiin pyöreiksi. Matkustajat erottivat parannnetun Comet 4-koneen pyöreistä ikkunoista. Comet 1:n onnettomuudet ehtivät kuitenkin aiheuttaa melkoisen tahran maineeseen ja niinpä kilpailijat, etunenässä Boeing ja Douglas, uudemmilla koneillaan (Boeing 707 ja Douglas DC-8) saavuttivat 1950–1960-lukujen vaihteessa paremman menestyksen kuin de Havilland Comet 4. de Havilland DH.106 Comet 12.1.–23.3.1954, aluksi 71 päivää, pysyvästi 8.4.1954 alkaen. McDonnell Douglas DC-10 6.6.–13.7.1979, 37 päivää. Boeing 787 Dreamliner 17.1.–20.5.2013 123 päivää. Boeing 737 MAX 13.3.2019 – jatkuu edelleen (420 konetta pysäköitynä Boeingin varastossa 69 eri lentoyhtiölle). Yli 90 MAX-koneen runkoa valmiina Spirit Aerosystems -alihankkijan varastossa. Koneita maassa pysäköitynä 97 eri paikassa, 38 eri maassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Boeingin kiusallinen vuosipäivä – 737 MAX -koneet jo vuoden maahan pakotettuina Kohulentokone Boeing 737 MAX – menestyksestä ahdinkoon Boeing-turmien takana outouksia – vähäistä tyyppikoulutusta, simulaattorit myöhässä Boeing-lentoturmien jälkipyykkiä pestään pitkään Boeingin kohukoneiden lentokielto jatkuu Boeingin kahden ison lentoturman jälkipyykkiä pestään kauan Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti Ilmailuviranomaiset jyrähtivät Boeingille – taustalla kaksi tuhoisaa onnettomuutta Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: The Seattle Times, The New York Times, Flight International, Airlinerworld, JATR-raportti, www.lentoposti.fi, www.boeing.com Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?