19.4.2020

Uskaltaisitko lentoturmista tunnetun Boeing 737 MAX -koneen kyytiin?

Julkisuuteen vuotaneiden kyselytulosten mukaan lähes puolet matkustajista epäili MAX-koneen turvallisuutta.

Yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX -matkustajakoneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa jo yli vuoden. Lentokiellon taustalla on kaksi tuhoisaa ja saman kaltaista turmaa. Lion Air -yhtiön MAX-turmassa menehtyi 189 ihmistä lokakuun lopulla 2018. Toisessa turmassa kuoli 157 ihmistä ja se sattui seuraavan vuoden maaliskuussa 2019 Ethiopian Airlines -yhtiön MAX-koneelle.

Moni pohtii, millainen on matkustajien hyväksyntä, koetaanko MAX-matkustajakonemalli turvalliseksi lentää?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nimenmuutos ei riitä

Muutamat lentoyhtiöt suunnittelevat koneen nimen muuttamista esimerkiksi muotoon Boeing 737-8, 737-9 ja 737-10 matkustajakoneen pituuden mukaan jättämällä MAX-merkinnän kokonaan pois.

Pelkkä nimenmuutos ei riitä, vaan matkustajat haluavat tietää tarkasti, mitä parannuksia koneeseen on tehty.

Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n maine on ryvettynyt.  Todennäköisesti vasta muiden maiden ilmailuviranomaisten hyväksynnät (esimerkiksi Euroopan unionin EASA) voivat palauttaa matkustajien luottamuksen MAX-koneeseen.

Liki puolet epäilee

Julkisuuteen vuotaneiden Boeingin kyselytulosten mukaan lähes puolet matkustajista epäili MAX-koneen turvallisuutta.

Viime vuoden toukokuussa 44 prosenttia ei halunnut lentää, 7 prosenttia oli neutraalilla kannalla ja 49 prosenttia halusi lentää MAXilla. Joulukuussa 2019 epäilijöiden määrä oli hiukan pienentynyt: 40 prosenttia ei halunnut lentää, 7 prosenttia oli neutraaleja ja 53 prosenttia oli halukas lentämään MAX-koneella.

Boeingin voi olla vaikea todistaa koneen tuoteparannukset matkustajille, koska suurin ongelma ja vaadittavat tuoteparannukset liittyvät tietokoneiden ohjelmiin – ja ne ovat matkustajille näkymättömiä ominaisuuksia.

Matkustajakoneiden pisimpiä lentokieltoja

de Havilland Comet 1 -lentokone joutui lentokieltoon To1950-luvun alussa. Koneen runko hajosi ilmassa neliömäisten ikkunoiden reunoista alkaneesta halkeamasta.

Runko suunniteltiin uudelleen ja ikkunat muutettiin pyöreiksi. Matkustajat erottivat parannnetun Comet 4-koneen pyöreistä ikkunoista. Comet 1:n onnettomuudet ehtivät kuitenkin aiheuttaa melkoisen tahran maineeseen ja niinpä kilpailijat, etunenässä Boeing ja Douglas, uudemmilla koneillaan (Boeing 707 ja Douglas DC-8) saavuttivat 1950–1960-lukujen vaihteessa paremman menestyksen kuin de Havilland Comet 4.

  • de Havilland DH.106 Comet 12.1.–23.3.1954, aluksi 71 päivää, pysyvästi 8.4.1954 alkaen.
  • McDonnell Douglas DC-10 6.6.–13.7.1979, 37 päivää.
  • Boeing 787 Dreamliner 17.1.–20.5.2013 123 päivää.
  • Boeing 737 MAX 13.3.2019 – jatkuu edelleen (420 konetta pysäköitynä Boeingin varastossa 69 eri lentoyhtiölle). Yli 90 MAX-koneen runkoa valmiina Spirit Aerosystems -alihankkijan varastossa. Koneita maassa pysäköitynä 97 eri paikassa, 38 eri maassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: The Seattle Times, The New York Times, Flight InternationalAirlinerworld, JATR-raportti, www.lentoposti.fi, www.boeing.com

Luetuimmat