21.11.2019 Ajoneuvot Mennäänkö metsään, kysyy Aston Martin DBX Aston Martin DBX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturi DBX on kenties Aston Martinin historian suurin hyppy tuntemattomaan. Aston Martin on niitä autoja, mitkä kyllä osaa selittää, vaikkei merkistä kokemusta olisikaan. Bondia, brittiläisyyttä, ajatonta eleganssia ja sen sellasita.Sillä glamourilla uusin Aston Martin DBX:kin ratsastaa. Nyt merkin faneille myydään kuitenkin urheiluauton sijaan katumaasturielämystä. Tarkoituksena on toki toteuttaa nykyisten Aston Martin -omistajien haaveet arkikäyttöisemmästä mallista, ja sivutuotteena voisi yhtiön taloustilannekin kohentua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikka venehommiinMinkälainen auto sitten on DBX, kenties ensimmäinen Aston Martin, jonka lehdistötiedote mainitsee veneen vesillelaskut ja kertoo takatiloista kappaletolkulla. Se on hyvin varmasti ainakin ensimmäinen modernin ajan Aston Martin, jonka lähestymiskulman kerrotaan olevan ilmajousituksen maastoajoasennossa 25,7 astetta, ramppikulman 18,8 astetta ja jättökulman 27,1 astetta.DBX on 5039 millimetirä pitkä katumaasturi 3060 millimetrin akselivälillä. Se on rakennettu viisioviseen monikäyttökoriin, jonka tavaratila vetää huimat 632 litraa tavaraa. Auton vetokyvyksi kerrotaan 2 700 kilogrammaa.Juhlaan…Ja konepellin alta löytää Mercedes-AMG:n nelilitraisen tuplaturbokasin, joka kehittää 500 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Vaihteistona on 9-vaihteinen momentinmuunninautomaatti. Keskitasauspyörästö säätää voimanjakoa etu/taka-akselin välillä alueella 47/53–0/100 ja takapyörien otetta parantaa tasauspyörästön sähkömekaaninen luistonrajoitin.Auto kulkee kolmikammioisen ilmajousituksen varassa ja kallistuksenvakauksesta vastaa 48-voltin sähköinen järjestelmä. Pidonhallintaan liittyy myös alamäkihidastin, sekin ensimmäistä kertaa Aston Martinissa.Ja arkeenPerinteikäs brittivalmistaja puhuu paljon uutuuden sisätiloista. Pää- ja jalkatilan kerrotaan olevan luokan parhaat (toki Aston ei mainitse kilpailijoita). Huomioita on kiinnitetty myös kuraisiin helmoihin, ja ovet on suunniteltu kietoutumaan alas helman ympäri, jotta lahkeet pysyvät rapakelilläkin puhtaina. Autoon kulkuun kerrotaan kysellyn vinkkejä lapsiltakin. Tekstissä kerrotaan ergonomian eteen tehdystä työstä ja laajasta panostuksesta siihen, että hyvin erilaiset ihmiset tuntevat olonsa kotoisaksi ohjauspyörän takana.DBX ei ole yhtiön ensimmäinen takaovin tai edes takaistuimin varustettu auto. Silti tiedotteesta huomaa Aston Martinin olleen tosissaan katumaasturin sisätiloja suunnitellessa. Auton arkikäyttöisyyttä varmasti tukee suoraan Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerilta lisensoitu tietoviihdejärjestelmä virtuaalinäyttöineen – siis Mercedes-Benzeissä toimivaksi havaittua tavaraa vain astonmartinmaiseen ilmeeseen kiedottuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta toimiiko se oikeasti?On mielenkiintoista nähdä millaisen vastaanoton auto saa. Ulkonäkö on mielipideasia, kuten on koko ajatuskin maasturi-Astonista, mutta varmasti auto löytää suuren joukon kiinnostuneita ostajia. Sen jälkeen ratkaisee, riittävätkö pienen Aston Martinin kyvyt rakentaa yksinkertaista urheiluautoa huomattavasti vaikeampaa katumaasturia.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Aston Martin Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?