5.8.2021 Ajoneuvot Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinnostaako sähköauton hankkiminen, mutta sinulla ei ole mahdollisuutta auton lataamiseen kotona? Ei hätää, tämä ei ole automaattisesti este patteriauton hankinnalle. Sähköautoilua koskevissa teksteissä on toitotettu kliseeksi asti sitä, miten sähköautoilu on erinomaisen mukavaa jos auton pystyy lataamaan kotona. Itsekin olen monelle sähköautoiluun kriittisesti suhtautuneelle tutulle kertonut, että kotilatauksen onnistuessa auton julkiselle lataukselle ei tarvitse uhrata edes ajatusta muualla kuin pitkillä ajomatkoilla.Asun kuitenkin itse rivitaloyhtiössä, jossa lupaa sähköauton lataamiseen ei ole herunut. Yleensä noin viikon mittaisissa koeajoissa tarvittavat lataukset tulee tehtyä pikalaturilla käytännön lataustehon näkemiseksi ja loput hoituu työpaikalla.Omalla parin viikon ajovuorolla Moottorin käyttötesti-ID.3:lla aukesi kuitenkin erinomainen tilaisuus kokeilla millaista arki sähköautolla on, jos autoa ei lataisi myöskään työpaikalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjan tappamista kaupassaAsuinkaupungissani Järvenpäässä oli tuolloin pikalatausmahdollisuus kahdessa eri kaupassa: kaksi 50 kilowatin asemaa K-Citymarketilla ja yksi samantehoinen Lidlillä. Lisäksi paikkakunnalla on joitain 22 kilowatin AC-latureita. Lähtökohdat olivat siis kohtuullisen hyvät.Paljon ajavana nopeasti tuli selväksi, että kauppakäynnit ilman kotilatausta tulee käytännössä aina kohdistaa kauppoihin joissa on edes jonkinlainen latausmahdollisuus. Kun kaupoissakaan ei tullut – etenkään koronan myötä – viihdyttyä kovin pitkiä aikoja, pikalataus jäi ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi.Yleensä tämä tarkoitti kauppakäyntien kohdistamista ''Cittariin''. Lidlin ilmainen lataus tuntui vetävän porukkaa puoleensa siinä määrin, että sen vapaana oleminen oli harvinaista. Maksullisista latureista sen sijaan oli yleensä ainakin toinen vapaana, mutta joskus niillekin sai jonottaa.Yleensä kauppakäynnin aikana ID.3:n akku ehti latautua 25 kWh:n edestä, joka tarkoitti talvikeleillä noin sadan kilometrin toimintasädettä. Tämä puolestaan olisi ajoprofiilillani tarkoittanut, että kaupassa olisi pitänyt käydä lähes päivittäin, jotta auton lataaminen olisi katettu pelkästään sillä.Tämän myötä kaupassa tuli vietettyä tarkoituksella enemmän aikaa, jotta akun saisi täyteen.ID.3 tuntui ottavan 50 kW:n lataustehoa vastaan tappiin asti, joten uusi taktiikka ei lisännyt kokonaisuudessa latausaikaa. Tällöin kaupassa ei tarvinnut lataamisen takia käydä enää kuin kahdesta kolmeen kertaan viikossa, joka vastasi omaa normaalia kaupassakäyntitarvetta.Henkilö- ja paikkakuntakohtaistaHieman käytävillä kuljailemalla tai ostoskeskuksessa kahvittelemalla kauppalataukset riittivät siis juuri ja juuri täyttämään omien ajojeni energiantarpeen. Monella tilanne on kuitenkin toisenlainen – suomalaisen keskimääräinen ajosuorite on reilut 50 kilometriä vuorokaudessa, jolloin puolen tunnin pikalatauksella ajaa jo parikin päivää. Puhumattakaan siitä jos käytössä olisi tuplasti tehokkaampi laturi – viimeistään silloin edes paatuneimmat kriitikot ei voisi kutsua latausten määrää ongelmaksi.Viimeistään tämän jälkeen voin suositella sähköautoilua myös niille, joilla mahdollisuutta kotona lataamiseen ei ole. Tämä edellyttää kuitenkin kohtuullisissa lukemissa pysyviä ajomääriä, sekä ennen kaikkea fiksusti käytettävissä olevaa pikalaturia. Esimerkiksi kotipaikkakunnaltani Kiuruvedeltä ei yli 22 kW:n laturia löydy lainkaan, jolloin sähköautoarki ilman kotilatausta olisi kohtuuttoman työlästä.Parin viikon julkisten piuhojen varassa roikkumisen jälkeen oli kuitenkin ilo palata työpaikkalataajaksi. Täysi akku joka ilta vähentää stressiä latausten sovittamisesta kiireiseen arkeen ja ostokset voi tehdä mielivaltaisesti valitsemassaan kaupassa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?