5.8.2021 Ajoneuvot Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kiinnostaako sähköauton hankkiminen, mutta sinulla ei ole mahdollisuutta auton lataamiseen kotona? Ei hätää, tämä ei ole automaattisesti este patteriauton hankinnalle. Sähköautoilua koskevissa teksteissä on toitotettu kliseeksi asti sitä, miten sähköautoilu on erinomaisen mukavaa jos auton pystyy lataamaan kotona. Itsekin olen monelle sähköautoiluun kriittisesti suhtautuneelle tutulle kertonut, että kotilatauksen onnistuessa auton julkiselle lataukselle ei tarvitse uhrata edes ajatusta muualla kuin pitkillä ajomatkoilla. Asun kuitenkin itse rivitaloyhtiössä, jossa lupaa sähköauton lataamiseen ei ole herunut. Yleensä noin viikon mittaisissa koeajoissa tarvittavat lataukset tulee tehtyä pikalaturilla käytännön lataustehon näkemiseksi ja loput hoituu työpaikalla. Omalla parin viikon ajovuorolla Moottorin käyttötesti-ID.3:lla aukesi kuitenkin erinomainen tilaisuus kokeilla millaista arki sähköautolla on, jos autoa ei lataisi myöskään työpaikalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajan tappamista kaupassa Asuinkaupungissani Järvenpäässä oli tuolloin pikalatausmahdollisuus kahdessa eri kaupassa: kaksi 50 kilowatin asemaa K-Citymarketilla ja yksi samantehoinen Lidlillä. Lisäksi paikkakunnalla on joitain 22 kilowatin AC-latureita. Lähtökohdat olivat siis kohtuullisen hyvät. Paljon ajavana nopeasti tuli selväksi, että kauppakäynnit ilman kotilatausta tulee käytännössä aina kohdistaa kauppoihin joissa on edes jonkinlainen latausmahdollisuus. Kun kaupoissakaan ei tullut – etenkään koronan myötä – viihdyttyä kovin pitkiä aikoja, pikalataus jäi ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi. Yleensä tämä tarkoitti kauppakäyntien kohdistamista ''Cittariin''. Lidlin ilmainen lataus tuntui vetävän porukkaa puoleensa siinä määrin, että sen vapaana oleminen oli harvinaista. Maksullisista latureista sen sijaan oli yleensä ainakin toinen vapaana, mutta joskus niillekin sai jonottaa. Yleensä kauppakäynnin aikana ID.3:n akku ehti latautua 25 kWh:n edestä, joka tarkoitti talvikeleillä noin sadan kilometrin toimintasädettä. Tämä puolestaan olisi ajoprofiilillani tarkoittanut, että kaupassa olisi pitänyt käydä lähes päivittäin, jotta auton lataaminen olisi katettu pelkästään sillä. Tämän myötä kaupassa tuli vietettyä tarkoituksella enemmän aikaa, jotta akun saisi täyteen. ID.3 tuntui ottavan 50 kW:n lataustehoa vastaan tappiin asti, joten uusi taktiikka ei lisännyt kokonaisuudessa latausaikaa. Tällöin kaupassa ei tarvinnut lataamisen takia käydä enää kuin kahdesta kolmeen kertaan viikossa, joka vastasi omaa normaalia kaupassakäyntitarvetta. Henkilö- ja paikkakuntakohtaista Hieman käytävillä kuljailemalla tai ostoskeskuksessa kahvittelemalla kauppalataukset riittivät siis juuri ja juuri täyttämään omien ajojeni energiantarpeen. Monella tilanne on kuitenkin toisenlainen – suomalaisen keskimääräinen ajosuorite on reilut 50 kilometriä vuorokaudessa, jolloin puolen tunnin pikalatauksella ajaa jo parikin päivää. Puhumattakaan siitä jos käytössä olisi tuplasti tehokkaampi laturi – viimeistään silloin edes paatuneimmat kriitikot ei voisi kutsua latausten määrää ongelmaksi. Viimeistään tämän jälkeen voin suositella sähköautoilua myös niille, joilla mahdollisuutta kotona lataamiseen ei ole. Tämä edellyttää kuitenkin kohtuullisissa lukemissa pysyviä ajomääriä, sekä ennen kaikkea fiksusti käytettävissä olevaa pikalaturia. Esimerkiksi kotipaikkakunnaltani Kiuruvedeltä ei yli 22 kW:n laturia löydy lainkaan, jolloin sähköautoarki ilman kotilatausta olisi kohtuuttoman työlästä. Parin viikon julkisten piuhojen varassa roikkumisen jälkeen oli kuitenkin ilo palata työpaikkalataajaksi. Täysi akku joka ilta vähentää stressiä latausten sovittamisesta kiireiseen arkeen ja ostokset voi tehdä mielivaltaisesti valitsemassaan kaupassa. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkisto Lisää aiheesta Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan