10.4.2022 Ajoneuvot Moottorin kesärengastestissä sadekelin spesialistit – Nokian Hakka Blue 3 kiilasi kärkipaikalle Rengastesti Espanja 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin kesärengastestissä laitettiin paremmuusjärjestykseen kahdeksan märkäpidoltaan A-ryhmään kuuluvaa rengasta. Renkaat testattiin sadekelillä ja kuivalla asfaltilla. Testin ennakkosuosikkeihin lukeutuivat Nokian Hakka Blue 3 ja Michelin Primacy 4. Myös Continental Premium Contact 6 ja valmistajan toiselta tuotemerkiltä Uniroyalilta odotettiin vahvaa suoritusta etenkin märkäpidon osalta.Testin voittaja on sateella ja kuivalla kelillä vahvasti suorittanut Nokian Hakka Blue 3. Nokialaisen vahvuus on käytös ääritilanteissa. Edeltäjäänsä nähden Hakka Blue 3 on käytökseltään neutraalimpi ja vastustaa peräluistoja paremmin. Kuljettajalla on enemmän aikaa reagoida orastaviin luistoihin kuin tämän kokeen heikoimmilla renkailla.Testin kakkospaikan saavuttanut Michelin Premacy 4 suoriutui sekin hyvin molemmissa keliolosuhteissa, mutta kaarrevesiliirron vastustuskyky oli keskitasoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNexen häntäpäässä – muttei aivan kaikkiallaTestin heikoimman tuloksen saavutti Nexen N Blue S, jonka käytös ääritilanteissa ei vakuuttanut testiryhmäämme. Nuhteita sai myös vesiliirron vastustuskyky ja jarrutuspito märällä ja kuivalla kelillä. Ongelmia tuotti myös 120 km/h väistökoe, jossa rengas muuttuu paikoin jopa vaaralliseksi.Mutta ei niin paljon pahaa, ettei jotain hyvääkin. Nexen nimittäin kuluttaa polttonestettä koko joukon vähiten ja on mukavuudeltaan hyvä. Puutteet ajettavuudessa ja ääritilannekäytöksessä jättävät renkaan viimeiseksi.Sadekelin valtias on UniroyalPeränpitäjäjoukkoon jätettiin myös Firestone Roadhawk, joka ohitti Nexenin pienellä marginaalilla, mutta jäi selvästi testin muille renkaille. Erityisesti ongelmia aiheutui väistökokeessa, jossa peräluistoa esiintyy reippaasti suuremmissa väistöliikkeissä.Jos testi olisi suoritettu pelkästään sadekelin olosuhteissa, olisi testin voittajaksi selviytynyt Uniroyal. Rengas oli porukan paras molemmissa vesiliirtokokeissa ja pysähtyi parhaiten märkäjarrutuskokeissa. Kuivalla asfaltilla taso tipahtaa kärkikaksikkoon nähden ja Uniroyal jätettiin testin kolmanneksi.Testin keskikastia edustivat Continental, Hankook ja Vredestein. Hankook ja Vredestein jakavat testin viidennen sijan. Hankook on kaksikosta enemmän kotonaan kuivalla asfaltilla, Vredestein taas märällä. Mukavuuden osalta Hankook on edellä, mutta Vredestein rullaa herkemmin. Continental taas on hyvä yleisrengas.Moottorin kesärengastestin löydät kokonaisuudessaan lehden numerosta 4/2022.Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Testirenkaat, koko 205/55 R16: Continental Premium Contact 6 Firestone Roadhawk Hankook Ventus Prime 3 Michelin Primacy 4 Nexen N Blue S Nokian Hakka Blue 3 Uniroyal Rain Sport 5 Vredestein Ultrac Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle