23.9.2018

Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton

Tekniikan Maailman talvirengastesti

Nastojen määrä on kasvussa, mutta nastarenkaiden melu on vaimentunut.

Tekniikan Maailman tuoreessa talvirengastestissä (TM 17/2018) oli mukana 22 vaihtoehtoa: 12 nastarengasta ja 10 kitkarengasta. Kisa paremmuudesta oli tiukka kummassakin rengasryhmässä. Yhteistä oli myös se, että uutuudet nousivat testissä kärkeen.

Nastarenkaissa kehitys on kulkenut nastojen määrän kasvua kohti. Renkaiden melu on kuitenkin laantumaan päin.

Michelinin nasterengasuutuus X-Ice North 4 oli kenties koko rengaskatraan odotetuin tulokas, onhan siihen istutettu ennätykselliset 250 nastaa. Rengas osoittautui TM:n testeissä jääpidoltaan kaikkien aikojen parhaaksi lehden testaamaksi nastarenkaaksi.

Moottorin suuri nastarengastesti (Moottori 9/2018) päätyi samaan tulokseen: jäällä Michelin sijoittui kaikissa kokeissa ykköseksi. Uutuusrengas osoittautui Moottorin testeissä erityisen rauhalliseksi ajettavaksi. Renkaan pito lumella oli testin parhaita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajettavuudesta meluun

TM:n talvirengastestissä koeteltiin renkaiden ajettavuutta jäällä, lumella sekä kuivalla ja märällä asvaltilla. Jarrutuskokeet tehtiin vastaavissa olosuhteissa. Tämän lisäksi renkaille annettiin arvosana kiihdytyksen, käsiteltävyyden, suuntavakavuuden, melun ja polttoaineen kulutuksen näkökulmista.

Nastarenkaiden toiselle sijalle TM:n testissä kipusi Continentalin Ice Contact 2, jota kiiteltiin pidosta jäällä ja lumella sekä ajettavuudesta ja meluttomuudesta. Continentalin nastarengas pärjäsi hyvin myös Moottorin testissä. Continental pitää lumella kilpailijoitaan paremmin, ja oli muillakin yksi testin parhaista renkaista.

Moottorin testi osoitti, että vaikka kilpailu nastarenkaiden parhaimmistossa on vuosi vuodelta kiristynyt, suomalaiseen talvirengasosaamiseen voi edelleen luottaa: kärkikolmikkoon noussut Nokian Hakkapeliitta 9 osoittautui Continentalin kanssa testin tasapainoisimmaksi renkaaksi, joka pitää ja myös käyttäytyy rauhallisesti.

Teksti: Marko Jokela, lähde: Tekniikan Maailma

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat