11.3.2018 Ajoneuvot Arjen sankareita ja tyyntä suuren myrskyn edellä: tällainen oli Geneven autonäyttely 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Geneven uutuusähkyn saa sulateltua, alkaa arkisempi totuus paljastumaan. Vielä toistaiseksi automaailmassa vallitsee pysähtyneisyyden tila. Suuret johtajat puhuvat valtavasta murroksesta, mutta salamavalojen ja suurten sanojen takana paistaa odotus. Jälleen kerran suuren kansainvälisen autonäyttelyn selkeimmät pääteemat olivat autonomia ja sähköinen tulevaisuus. Ja jälleen kerran todistimme messuja, joissa konkretian sijaan esiteltiin villejä visioita.Viime syksyisen Frankfurtin autonäyttelyn nollatuloksen sijaan saimme Genevessä tuotantoon päätyviä sähköautoja peräti kaksi kappaletta: Hyundai Kona Electricin ja Jaguar I-Pacen.Jälkimmäistä voi kuvailla messujen tärkeimmäksi autoksi: hitaasta kypsytyksestä huolimatta Jaguar saapuu polttomoottorimaailmaan, jossa sen ainoa kilpailija on vuosia yläpään sähköautomarkkinoita hallinnut Tesla. Saksalaiset antavat vielä odottaa.Audi kiusotteli valmiin näköisellä E-Tron Prototypellään. Porsche paljasti Mission E:n ja Panamera Sport Turismon synteesiltä näyttävän maastofarmarikonsepti Mission E Cross Turismon. Muinoin i-malleillaan sähköistämisen eturintamassa juhlinut BMW keskittyi tavanomaisiin katumaastureihin ja i8-mallin kasvojenkohotuksiin, i3 sai uuden ilmeen jo Frankfurtissa.Naapuriosastolla Mercedes-Benz piti jalat maassa ja esitteli arkipäivän sähköistystä edustavan ladattavan dieselhybridin E- ja C-sarjoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuheista tekoihin, VolkswagenViime syksyllä suuren sähköisen muutoksen enteili saapuvan, kun Frankfurtin autonäyttelyn aattona Volkswagen Groupin pääjohtaja Matthias Müller julisti yhtiön nousevan sähköisen liikkumisen ykköseksi tarjoamalla 50 täyssähköautoa vuonna 2025. Nostatuspuheen jälkeen koitti paluu todellisuuteen. Tuotantosähköauton sijaan Volkswagen esitteli Frankfurtissa maasturihenkisen I.D. Crozz -sähkökonseptin.Volkswagen I.D. -perheenjäseniä.Nyt Geneven autonäyttelyssä Müller pohti auton paikkaa kaupungistuvassa maailmassa, ja ilmoitti konsernin investoivan 34 miljardia euroa sähköiseen liikkumiseen, autonomiaan ja digitaalisuuteen vuoteen 2022 mennessä. Müller palasi viime syksyisiin sähkövisioihinsa, ja kertoi konsernin esittelevän yksitoista sähköistettyä mallia tämän vuoden aikana – mutta ei Genevessä.Ja jälleen tuotantosähköauton sijaan Volkswagen esitteli uuden osan loputtomaan I.D. konseptiperheeseen.Volkswagen I.D. VizzionI.D. Vizzion -niminen matala viistoperä enteilee tulevaisuuden suunnitelmia ja itsenäistä liikkumista. Sen kerrotaan tarjoavan korkeimman tason autonomisen ajamista, täyssähköistä voimalinjaa ja tekoälyn. Ovetkin aukeavat biometrisesti kasvot tunnistamalla.Ihan hienolta kuulostaa, mutta samaa reseptiä tarjoavat käytännössä kaikki näyttelyssä esitellyt konseptit, kuten Nissan IMx Kuro, Lagonda Vision Concept ja Renault EZ-GO. Autonomiakiilan taudista kärsi sisarmerkki Audikin jo Frankfurtissa.Laiskan konseptin kirousTeknologiakonsepteja on tietysti helppo tehdä: ideat ovat villejä, sillä eihän niiden tarvitse oikeasti toimia. Pienellä sähkömoottorilla saadaan riittävästi liikettä, ja tuotantorajoitteista vapaa muotokin syntyy käden käänteessä.Se onkin Volkswagenin I.D. -perheen ongelma: autot ovat niin selkeitä näyttelykonsepteja, etteivät ne onnistu herättämään hypeä jo ensi vuonna saapuvasta sarjatuotantomallista.Jaguar I-Pacen konseptiversio vuodelta 2016.Jaguar pelasi pelin paremmin, kun jo ensimmäisissä kuvissa I-Pace-prototyyppi näyttivät autolta, jonka voisi oikeasti laittaa tuotantoon. Ja näin kävikin reilut puolitoista vuotta myöhemmin. Ja juuri tätä strategiaa kopioi Audi, joka ajatti valmiin oloisia E-Troneja ympäri kaupunkia, mutta pihtasi näyttelyautoa peitteen alla.Silti Volkswagen lupaa I.D. Vizzion -henkisen tuotantomallin vuonna 2022. Villi arvaus: Arteon tai saman henkinen viistoperä saa sähköisen voimalinjan ja I.D.-logot.Miksi sähkö kiinnostaa?Vaikka sähköautoja ei nyt nähtykään, on niiden pikainen yleistyminen Euroopassa käytännön pakko. Sähköautoja tarvitaan laskemaan automerkkien päästökeskiarvoa jo vuonna 2021. Siksi ensimmäisen I.D:n lisäksi näemme ensi vuonna tuotantoversiot Porsche Mission E:stä. Audi E-Tron saapuu jo tänä vuonna. Näitä autoja on myös pakko myydä, sillä päästöt lasketaan toteutuneesta myynnistä.Mutta toistaiseksi kaikki on vain hypeä ja lupailuja. Tulevaisuutta on vähitellen odotettu niin kauan, että sen odotukseen uhkaa kyllästyä. Jumahtaneiden visioiden ohi esiin nousikin kaksi kosketeltavampaa teemaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBlingi saapuu EurooppaanMercedes-Maybach S 650Ensinnäkin Euroopan ulkopuolisen autokaupan mieltymykset alkavat näkyä meilläkin päin. Äskettäin kritisoimani Lamborghini Urus näytti luonnossa odotuksiakin hirveämmältä rahalehmältä ja Daimlerin merkeistä etenkin Mercedes-Maybachin ja Mercedes-AMG:n osastot olivat poikkeuksellisen täynnä kromia ja rajuja värejä. Blingi myy ja verkkaripuvut kahisevat. Se ei perinteiseen eurooppalaiseen tyylitajuun oikein sovi, mutta rahakkaat ostajatkin ovat usein toisaalla.Mercedes-AMG GT 63S:n puskurin ja konepellin jakosaumoista ei kahdeksankymmentäluvun Mercedeksellä olisi keskusteltu.Oikeina tähtinä oikeat autotSe tärkein teema ovat tavalliset autot. Uusi Peugeot 508 näyttää luonnossa todella hyvältä, vaikka sapelinhammasajovaloihin saakin vielä tottua. Polestar 1 saatetaan valmistaa Kiinassa, mutta muotoilullisesti se edustaa samaa puhdaslinjaista tyylikkyyttä, kuin uusi Volvo V60:kin. Raikkaan punainen Mercedes-Benz A-sarja vei huomion konsernin mainitusta kromihymymalleista. Uusi Toyota Auriskin näyttää hyvin lupaavalle, mutta sitä saamme odottaa vielä lähes vuoden. Seuraava Honda CR-V saapunee jo loppuvuodesta, ja uutta Kia Ceediä saanemme maahan jo kesällä.Lähitulevaisuus on siis perinteisten autojen juhlaa, ja polttomoottorillakin on tulevaisuutta: Mazda kertoo uuden osin puristussytytteisen Skyactiv-X -moottorin saapuvan uuden Mazda 3:n myötä ensi vuonna. Toivottavasti muodot eivät juuri muutu Kai-konseptiautosta.Diesel löytää paikkansaDieselkin jaksaa yhä mainiosti, joskin sen käyttö tullee painottumaan suurempiin ja arvokkaampiin autoihin puhdistusteknologian kalleuden johdosta. Toyota ilmoitti hybridin korvaavan henkilöautopuolella dieselin, kun taas Mercedes-Benz paljasti edellä mainitun dieselkäyttöisen lataushybridin. Syy on sama kuin sähköautoissa: päästökeskiarvojen saavuttamiseen vaaditaan kaikki mahdollisia keinoja, ja siinä diesel on aika hyvä keino.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulevaisuudessa tapahtuuVuoden 2018 Geneven autonäyttely keskittyi nykyisyyteen ja kauempaan tulevaisuuteen, tavallisiin autoihin ja suuriin lupauksiin. Nautitaan nyt lupaavista uutuusautoista, ja seurataan, milloin puheet kääntyvät teoiksi. Joka tapauksessa tulemme pian kokemaan autonäyttelyn, jossa koittaa oikea sähköautojen vyöry. Saa nähdä, minkälainen messu siitä tulee.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta