19.3.2023 Ajoneuvot Autoala huolissaan – kauppa on hyytynyt ja autokannan sähköistymiskehitys suorastaan pysähtynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavien autojen kauppa kävi vielä vuosi sitten kuumana. Nyt on toisin, autokannan sähköistymiskehitys on autoalan mukaan suorastaan pysähtynyt. Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sekä Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio esittivät huolensa siitä, että autoalan ennusteet ja tämän hetken tunnusluvut autokaupan ja autokannan kehittymisen näyttävät huolestuttavilta. Luvut näyttävät huolestuttavilta koko autoalan kannalta, mutta myös liikenteen päästötavoitteiden toteutumisen kannalta. Rissa ja Kallio esittivät huolensa auto- ja liikennealan liikennepoliittisessa vaalipaneelissa perjantaina. Yksi merkittävä asia autokannan kehittymisen kannalta on autojen keski-ikä sekä romutusikä. Nämä luvut laskevat Suomessa koko ajan tällä hetkellä. – Suomessa autot romutetaan 22 vuotiaana, kun Ruotsissa ja Norjassa romutusikä on 18 vuotta, siinä meillä on kirimistä, Pekka Rissa sanoo. – Joka puolella autojen kierrätykseentuloikä nousee, mutta meillä valitettavasti kaula verrokkimaihin pysyy koko ajan, Tero Kallio jatkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tämän vuoden ennusteet muuttuivat rajusti Autokaupan tämän hetkinen heikko tila verottaa myös autokannan uudistumistahtia. Autokauppa on tällä hetkellä todella alamaissa. Kun uudet autot eivät käy kaupaksi, autokanta ei uusiudu eikä vanhoja autoja poistu autokannasta. – 2000-luvun alussa ennen finanssikriisiä meillä rekisteröitiin noin 140 000–145 000 uutta henkilöautoa joka vuosi. Näillä luvuilla Suomen autokanta ei enää vanhene. Kun vähän mennään noista luvuista yli, autokanta alkaa nuortua. Finanssikriisin jälkeen meidän ensirekisteröinnit ovat olleet keskimäärin 114 000 autoa vuodessa ja nyt kaksi viimeistä vuotta ovat olleet 98 000 ja 82 000 autoa. Juuri meidän ennusteryhmän kanssa ennustetta muutimme, tämän vuodelle ennustetta jouduimme pudottamaan 82 000 autoon, Pekka Rissa sanoo. Autoalan ennuste on muuttunut rajusti kahdessa kuukaudessa, sillä vielä tammikuussa autoala ennusti, että tänä vuonna Suomessa rekisteröitäisi 98 000 henkilöautoa. Tilauskannassa enää 17 prosenttia ladattavia Ladattavien autojen osuus uusista ensirekisteröitävistä autoista on ensirekisteröintitilastojen valossa noin 40 prosenttia. Luku kuulostaa korkealta, mutta tämäkään ei kerro kuitenkaan koko totuutta autoalan ja autokannan tilasta. Kallio ja Rissa korostavat, että lukua ei pidä tuijottaa liikaa, sillä täyssähköautojen osuus koko autokannasta on vielä pientä. Jos ensirekisteröityjen autojen osuudesta 40 prosenttia on ladattavia autoja, tämä tarkoittaa sitä, että nämä autot on tilattu noin vuosi sitten. Kun katsotaan tämän hetken autoalan asiakastilauksia koko Suomen osalta ja kaikkien maahantuojien osalta, autojen sähköistymiskehitys on Tero Kallion mukaan suorastaan pysähtymässä. – Me olemme aika huolissamme tällä hetkellä. Rekisteröinnit, joissa vielä helmikuussa oli 30 prosenttia täyssähköautoja, näiden autojen tilaukset on tehty viime kevään, silloin, kun korot oli alhaalla, sähkön hinta oli alhaalla, inflaatio oli alhaalla ja polttoaineen hinta oli korkealla, Kallio sanoo. Nyt kun edellä mainitut kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ovat täysin erilaiset, uusien autojen ja varsinkin täyssähköautojen myynti on hyytynyt. – Valitettavasti tilauskannassa ladattavien autojen osuus on viimeiset kuusi viikkoa ollut 17 prosenttia tilatuista autoista, Pekka Rissa sanoo. Kannustimet vaikuttavat Rissa ja Kallio ovat molemmat sitä mieltä, että erilaiset kannustimet, kuten romutuspalkkio sekä sähköautojen hankintatuki vaikuttavat siihen, kuinka uudet autot käyvät kaupaksi ja vanhat päätyvät romutukseen – ja kuinka autokanta uusiutuu ja myös päästötavoitteet toteutuvat. Kallion mukaan esimerkiksi romutuspalkkio on toiminut menneinä vuosina hyvin. Rissa puolestaan uskoo, että sähköautojen hankintatuki on vaikuttanut siihen, että sähköauto on ollut houkuttelevampi hankinta. Myös Ruotsissa ja Norjassa hankintatukien poistaminen on vaikuttanut siten, että ladattavien autojen myynti on pienentynyt. – Päästötavoitteet karkaavat ilman muuta. Hankintakannustimien myötä autoalan oma ennuste ladattavien hybridien ja täyssähköautojen on vieläkin korkeampi kuin valtion virallinen tavoite. Autoalan ennuste tulee ropisemaan alaspäin näillä luvuilla, mitä meillä on käsillä, Pekka Rissa sanoo. Jos uusien autojen rekisteröintiluvut jäävät pysyvästi 80 000–90 000 autoon vuodessa, Tero Kallion mukaan luvut on väistämätöntä, että myös muut tahot, kuten hallitus, tutkimuslaitokset, liikenne- ja viestintäministeriö, joutuvat päivittämään ennusteitaan. – Näillä luvuilla ei ole mahdollista, että päästään lähes miljoonaan ladattavaan autoon vuoteen 2030 mennessä, vaikka millaiset hankintatuet olisi, Kallio sanoo. Kallion mukaan autojen sähköistyminen vaikuttaa suoraan liikenteen päästöihin ja sitä kautta jakeluvelvoitteeseen, joka puolestaan vaikuttaa suoraan polttoaineen hintaan – sitä nostavasti. – Mitä enemmän meillä on sähköautoja, sitä alempi on jakeluvelvoite, sitä vähemmän polttoaineen hintaa täytyy jakeluvelvoitteen kautta korottaa. Merkittävä rikkaan sähköautoilijan hankintakannustin on polttomoottoriautoilijan paras kannustin, Kallio kiteyttää hieman provokatiivisesti. Autoalan mukaan hankintatukien sekä kierrätyspalkkion lisäksi muita toimenpiteitä autojen kierron nopeuttamiseksi on myös autoveron alentaminen. Lisäksi autojen liikennesähkö tulisi saada mukaan jakeluvelvoitteeseen. Autoala haluaa myös, että työsuhdeautojen verokannusteita täydennettäisi esimerkiksi siten, että nolla- ja vähäpäästöisten autojen verotusarvosta tehtäisi tulevina vuosina verohuojennuksia. Autoala haluaa myös, että kotilatauslaitteiden hankintaa tuettaisi niin yksityistalouksien kuin taloyhtiöidenkin kohdalla. Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan