31.3.2020

Valmet Automotive: hyvä vuositulos 2019, autotehdas kiinni koko huhtikuun

autotehdas kiinni koko huhtikuun

Valmet Automotive kertoi tänään vuoden 2019 vuosituloksensa, joka sisälsi lähinnä hyviä uutisia. Samaan hengenvetoon yhtiö kertoi kuitenkin, että Uudenkaupungin autotehdas on kiinni koko huhtikuun.

Valmet Automotive julkisti tilivuoden 2019 tuloksen tänään. Koko yhtiön kassavirta ja käyttökate paranivat. 651,5 miljoonan euron iikevaihto oli lähes ennallaan vuoteen 2018 verrattuna (662,6 Me), mutta tulos ennen veroja, korkoja ja poistoja parani merkittävästi.

Myös Valmet Automotiven liikevoitto parani hiukan, 18,1 miljoonan euron merkitessä 2,8 prosenttia liikevaihdosta. Tämä siitäkin huolimatta, että yhtiö perusti uuden EV Systems -liiketoimintalinjan ja että suunnittelupalvelut tuottivat tappiota.

Toisaalta katto- ja kinematiikkaliiketoiminnot paranivat ja yhtiön autonvalmistus tehostui. 114 000 auton vuositahti olikin autotehtaalle uusi ennätys.

– Valmet Automotiven vuosi 2019 oli täynnä tapahtumia. Konserni perusti uuden EV Systems -liiketoimintalinjan, käynnisti Salossa ensimmäisen suursarjatuotantoon tarkoitetun akkutehtaan ja investoi akkujen testauskeskukseen Bad Friedrichshallissa Saksassa. Lisäksi Uudenkaupungin autotehdas ylsi jälleen uuteen tuotantoennätykseen 114 000 autolla huolimatta jälkimmäisen vuosipuoliskon epävakaasta markkinatilanteesta. Valmet Automotive on tehnyt henkilöautosta yhden Suomen johtavista vientituotteista, kiteyttää Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja Jarkko Sairanen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudenkaupungin autotehdas kiinni koko huhtikuun

Koronaviruksesta johtuen Uudenkaupungin autotehdas pidetään kiinni käytännössä koko huhtikuun ajan. Työntekijöiden turvallisuuden lisäksi sulkuun vaikuttaa komponenttien saatavuus. Valmet Automotive kertoi samalla, että lomautukset koskevat osan huhtikuusta myös Salon akkutehdasta. Aikaisemmin aloitetut yt-neuvottelut on saatu päätökseen ja Valmet pyrkii hyödyntämään mahdollisimman paljon lomia ja vapaapäiviä suorien lomautusten sijaan.

– Joudumme silti turvautumaan myös lomautuksiin. Niitä koitetaan jakaa sillä tavalla rullaavasti, ettei kenenkään lomautusjaksosta tulisi kovin pitkä, viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoo Turun Sanomille.

Euroopan autonvalmistajien liitto ACEA arvioi, että Suomessa koronaviruksen aiheuttamat tuotantokatkokset vaikuttavat ainakin 4 500 työntekijän elämään, ja että tähänastinen tuotantokatkos merkitsee noin 11 222 auton tuotantomenetystä alkuvuoden osalta.

Lähteet: Valmet Automotive, Turun Sanomat, ACEA Kuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat