13.4.2019 Ajoneuvot Continental TrailAttack 3 – Lämpiää nopeasti, kuluu hitaasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adventure-moottoripyöriin suunniteltu uusi Continental TrailAttack 3 -rengas on parhaimmillaan asfaltilla, mutta ei vierasta soratievierailuitakaan. Pitoa asfaltilla ja soralla sekä kuivalla ja märällä alustalla. Kun tähän vielä lisätään vaatimus hyvästä kulutuskestävyydestä, on adventure-pyörän renkaalle asetettu lähes kohtuuttomat vaatimukset. Continentalin uusi TrailAttack 3 osoittaa rengasteknologian kehittyneen huimin askelin, ja renkaan parhaita ominaisuuksia ovatkin tasaisuus ja yllätyksetön käytös. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rakenne, kumiseos ja kuviointi uusiksi Continental on uusinut edelliseen TrailAttack 2 -renkaaseen verrattuna niin rakenteen, kumiseoksen kuin kuvioinninkin. Renkaan keskiosan kuviointia on vähennetty, mikä tuntuu koeajossa hyvänä vakautena jarrutuksissa sekä nopeissa kaarteissa. Valmistajan mukaan muutos lisää samalla kulutuskestävyyttä, jonka luvataankin olevan peräti 25 prosenttia parempi kuin pääkilpailijalla. Saksalaisvalmistajan viidestä adventure-renkaasta TrailAttack 3 on suunnattu selvimmin asfalttikäyttöön. Suunnittelussa on painotettu 90-prosenttisesti ominaisuuksia kestopäällysteellä. Koeajossa huomio kiinnittyy ensimmäisenä renkaan johdonmukaiseen käyttäytymiseen kylmänä. Valmistajan mukaan rengas lämpenee selvästi edeltäjäänsä nopeammin optimiin käyttölämpötilaansa, jo 1500 metrin ajomatkalla. Lämpimänä rengas tarjoaa pitoa raskaan seikkailupyörän alla riittävästi, vaikka kuljettaja intoutuisi urheilullisempaankin ajotyyliin. Kaarrekäyttäytyminen on johdonmukaista. Ajolinjan muutos kesken kaarteen onnistuu helposti eikä jarruttaminen kaarteen keskellä kampea pyörää haitallisesti pystyyn. Yllättää positiivisesti soratiellä Vaikka kuviointi on suunniteltu pääasiassa kestopäällysteelle, selviää rengas koeajon soratieosuudestakin kohtuullisen hyvin. Koeajon sorapätkällä on sekä tiivistä soraa, karkeaa irtosoraa että pehmeämpiä hiekkaosuuksia. Adventurepyörällä seisaaltaan ajaessa jopa unohtui hetkeksi, ettei alla pyöri varsinaiset nappularenkaat vaan sileämmät kiekot. Koeajopyöriksi rengasvalmistaja oli valinnut BMW R1250GS:n sekä saman valmistajan urheilullisemman S1000XR:n, Ducati Multistradan sekä Honda Africa Twinin ja Suzuki VStrom 1000:n. Valikoima kertoo samalla minkälaisiin pyöriin TrailAttack 3 on tarkoitettu; tehokkaisiin ja melko painaviin seikkailupyöriin. Uutuusrengasta on tarjolla laaja kokovalikoima, eteen 17-, 19- ja 21-tuumaisina ja taakse sekä 17- että 18-tuumaisina. Yhteensä eri rengasvaihtoehtoja on tarjolla 21 kappaletta. Pääosin kestopäällysteellä viihtyvälle seikkailupyöräilijälle TrailAttack 3 sopii hyvin. Jos viihtyy enemmän soralla tai maastossa, niin silloin saksalaisvalmistajalta löytyy soralle TKC70 ja ContiEscape-renkaat ja kovempaan maastokäyttöön karkeimpana vaihtoehtona TKC80. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Continental Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt