12.4.2020 Ajoneuvot Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nuoren suunnittelijan voimin Laurin & Klementin tyyppi E:stä räätälöitiin kapea vuoristoteiden kuningas, ainakin silloisten montenegrolaisten päättäjien mielestä. Černá Hora-Montenegro -mallissa luotettiin kapeuden tuomaan ketteryyteen, vaikka sitten korkeuden kustannuksella. Eletään vuotta 1907, Montenegron ruhtinaskunta etsii matkustajien ja tavaroiden kuljettamisen reittiliikenteeseen soveltuvia hyötyajoneuvoja, joita ei pilvin pimein ole autonvalmistajilla tarjota. Etenkään kun Balkanin maan vuoristoisten syrjäseutujen kapeat tiet ovat mäkisiä, ja reitteihin kuulu valtavasti erittäin tiukkoja mutkia.Myöhemmin osaksi Škoda Autoa liitetty Laurin & Klement -autonvalmistaja sai Montenegrosta tarjouspyynnön rahdin ja matkustajien kuljettamiseen tarkoitetuista ajoneuvoista, postireiteille Podgoricasta pääkaupunki Cetinjeen, nykyisen Slovakian Nikšićiin ja Plavnicaan, sekä Cetinjestä Kotorin satamaan Adrianmeren rannalle. Tarjouskilpailun voittajalle luvattiin yksinoikeussopimus koko Montenegron ruhtinaskunnan alueelle 15 vuoden ajaksi, joten L&K ilmoittautui italialaisten ajoneuvovalmistajien kilpailijaksi urakkaan.Laurin & Klementin pääjohtaja Václav Klement kävi tutustumassa syrjäseutujen teihin henkilökohtaisesti, ja näille reiteille kehitettiin eriskummallinen ajoneuvo, eikä sen nimikään taivu ensiyrittämällä suomalaisen suussa yhtä helposti kuin Fabia tai Octavia. Ajoneuvo oli siis L&K tyyppi E:n pohjalle rakennettu Černá Hora-Montenegro.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaylitystä lähes puolet akselivälistäČerná Hora-Montenegron ohjaamo nousi huomattavan korkealle sen alle sijoitetun moottorin vuoksi.Vasta 25-vuotiaan suunnittelija František Kecin kerrotaan vaikuttaneen ratkaisevasti asiakastarpeisiin räätälöityjen hyötyajoneuvojen suunnitteluun. Tyyppi E:n muokkaaminen aloitettiin kaventamalla rungon etuosa 70 senttimetriin, jolloin etuakselin raideväliksi jäi 1 300 millimetriä.Kun kapeus yhdistettiin 2 210 millimetrin akseliväliin, oli auto tarpeeksi ketterä tiukoissakin kurveissa, ettei sillä tarvinnut ruveta peruuttelemaan kesken matkanteon. Ajoneuvon keulaylitys oli 450 mm ja takaylitys 1 030 mm.Černá Hora-Montenegron kokonaispituuden ollessa ainoastaan 3,69 metriä, piti moottori siirtää kuljettajan etupuolelta kuljettajan alle. Škoda kutsuukin Černá Hora-Montenegro -malleja nykyisten nokattomien kuorma-autojen esi-isäksi. Tämä rakenne nosti kuljettajan istumaan 1,68 metrin korkeuteen, mutta postireiteillä ei ollut matalia tunneleita eikä vauhti noussut juurikaan yli 30 km/h, joten ongelmia ei 2,82 metrin kokonaiskorkeuskaan tuottanut.Černá Hora-Montenegron nelisylinterinen sivuventtiilikone.Černá Hora-Montenegron voimanlähteenä toimi nelisylinterinen, 652-kuutioinen moottori joka tuotti parhaillaan 35 hevosvoiman tehon. Taka-akselille voima välitettiin nahkapintaisen kartiokytkimen ja nelilovisen vaihteiston kautta. Renkaiden puhkeamisongelma ratkaistiin asentamalla puuvanteille täyskumirenkaat.Perävaunu tarvitsi oman työntekijänLaurin & Klementin kyhäelmä jätti italialaiset kilpailijat taakseen ja heinäkuussa vuonna 1908 yritys solmi sopimuksen Montenegron sisäministeriön kanssa. Kuukauden kuluttua Mladá Boleslavin tehtaalla aloitettiin kuuden linja-auton, yhden avolavamallin ja kahden kuljetuskoriajoneuvomallin valmistus, jotka saatiin valmiiksi marraskuussa 1908. Henkilökuljetukseen tarkoitetusta mallista tehtiin myös versio, jossa oli ainoastaan katto. Sivuseinät ja 1,3 kuutiometrin postinkuljetuslaatikko korvattiin pitkittäisillä viiden hengen penkeillä, jolloin auto oli parhaillaan 12-paikkainen.Kuljetuskoriajoneuvoon tavaraa mahtui 4,8 kuutiometrin ja 900 kilogramman edestä. Jos tämä ei riittänyt, sai Černá Hora-Montenegron varustettua kaksiakselisella perävaunulla, jonka kantavuus oli 1 500 kg. Perävaunu tosin vaati myös oman ’’kuljettajansa’’, eli jarrumiehen.Laurin & Klementin erikoiset hyötyajoneuvot oli suunniteltu varta vasten vuoristoteillä käytettäviksi.Montenegrossa pidetyt käyttötestit Černá Hora-Montenegro -erikoisajoneuvot läpäisivät tammikuussa vuonna 1909, ja keväällä autot otettiin käyttöön kaikilla neljällä reitillä.Sota painoi unholaanČerná Hora-Montenegrot olivat siviilikäytössä vuoteen 1912 asti, jolloin ne olivat Montenegron armeijan ja Punaisen Ristin käytössä seuraavaan vuoteen kestäneessä Balkanin sodassa. Tämän jälkeen ajoneuvot palvelivat taas postireiteillä, kunnes Itävalta-Unkari, josta Laurin & Klement -ajoneuvotkin olivat kotoisin, hyökkäsi Montenegroon tammikuussa vuonna 1916. Tiedettävästi yhtään Černá Hora-Montenegro -ajoneuvoa ei ole säilynyt tähän päivään saakka.Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Škodan opiskelijat iskevät jälleen – piirrospöydällä Scalasta hävitettiin katto Škoda Octavia tasalukuihin – jo seitsemän miljoonaa kansansuosikkia Vain Enyan cd puuttuu: Škodan seuraava täyssähköinen on Enyaq Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa