29.10.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lincoln Continental Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lincoln Continental on menestyksen merkki amerikkalaiseen tapaan. Todellinen dollarihymy on Buick, mutta haluaisimme käyttää termiä tässäkin yhteydessä. Alkuperäinen dollarihymy kuuluu tittelinä tietenkin Buickille, mutta ei voi olla väärin käyttää termiä myös tämän auton tapauksessa. Lincoln Continental omaa pinta-alaltaan suurikokoisen kromatun keulamaskin. Etupää sekä näyttää hymyltä että saa ihmiset hymyilemään. Lincoln Continental kattaa pitkän historian, sillä samalla mallinimellä kuljetaan tällä hetkellä jo kymmenennessä sukupolvessa. Continental ansaitsee paikkansa tunnettujen autojen joukossa. Tämä suurikokoinen edustusauto sai alun perin vaikutteita Euroopasta, ja samoin on nimen kanssa. Suuren ja ylellisen Lincolnin Euroopan suuntaan viittaava mallinimi on Continental. Kuvan yksilö on tämänkertainen käytetty erikoisuus. Moottorin Käytetyt erikoisuudet –juttusarjan tämänkertaista tähteä ei parane sekoittaa Lincolnin Mark Series –malleihin, joiden yhteydessä puhuttiin sekavasti myös Continentalista. Mark Series –malleja myytiin nimittäin Fordin Continental divisioonan alla. Näiden suhteen menee helposti sekaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lincoln Continental Vuonna 1917 perustettu Lincoln aloitti lentokonemoottoreiden parissa, mutta ryhtyi rakentamaan henkilöautoja sodan jälkeen. Tie oli kivinen ja Ford Motor Company osti Lincolnin vuonna 1922. Ford halusi edustusautomarkkinoille omalla erillisellä ja ylellisellä merkillään, kuten General Motors oli aiemmin tehnyt Cadillacin kanssa. Ensimmäistä kertaa Lincoln Continental esiteltiin vuonna 1939. Kuvassa on neljännen sukupolven, mallivuoden 1964, yksilö. Siirryimme tästä suoraan 1930-luvun loppupuolelle, jolloin Edsel Ford tilasi pääsuunnittelija E. T. Gregorielta omalle lomamatkalleen eurooppalaisvaikutteisesti muotoillun auton. Lähtökohtana oli vuosimallin 1939 Lincoln-Zephyr Convertible Coupe. Näyttävä yksittäiskappale keräsi runsaasti kehuja ja sitä ruvettiin kutsumaan nimellä Lincoln Continental. Saatuaan auton Edsel lähetti sähkeen tehtaan suuntaan, jossa hän kertoi voivansa myydä näitä autoja tuhat kappaletta. Näin Lincoln Continental otettiin tuotantoon. Autot valmistettiin pitkälti käsityönä ja tarjolla oli kaksi korivaihtoehtoa: cabriolet ja coupé. Lincoln Continentalin nykysukupolvi jakaa lähtökohdat Ford Mondeon kanssa, mutta 1960-luvulla tilanne oli täysin toinen. Vaikka välissä oli taukojakin, Lincoln Continental säilyy nimenä tuotannossa yhä tänäkin päivänä. Paljon on toki muuttunut aikojen saatossa ja nykyinen kymmenes sukupolvi on monella tapaa varsin tavanomainen auto ensimmäisiin verrattuna. Nykyinen sukupolvi jakaa perusratkaisunsa meille tutumman Ford Mondeon kanssa. Käytetty erikoisuus Tällä kertaa olemme kiinnostuneita Continentalin neljännestä sukupolvesta, joka julkaistiin vuonna 1961. Viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1964 Lincoln Continental kovakattoisena. Neljännen sukupolven autot olivat aina neliovisia. Neljännen sukupolven autot olivat aina neliovisia. Tämä kovakattoinen versio on vuodelta 1964. Tämän aikakauden amerikkalaisautoja muokattiin lähes joka ikisen mallivuoden yhteydessä. Näin saatiin aikaan tuotteiden mahdollisimman nopea vanheneminen kun naapurin pihalta oli helppo erottaa jo vuodenkin vanha auto. Kulutusyhteiskunnalla on keinonsa. Emme tällä kertaa syvenny sen tarkemmin vuosimallien eroihin. Televisio-ohjelmassa Kaarakaksikko (orig. Wheeler Dealers) kunnostettiin itse asiassa hieman samannäköinen, mutta vuoden 1963, Lincoln Continental. Kyseinen tuotantokauden 11 jakso 14 julkaistiin alun perin vuonna 2014. Kaappariovet auttavat avaamaan avaran näkymän sisätiloihin. Keskellä on vain hyvin kapea b-pilari näkyvyyttä rajoittamassa. Myynnissä olevan yksilön viininpunaisesta ulkokuoresta pääsee kaappariovien kautta peremmälle. Sisällä verhous on vaalea, joka sopiikin hyvin yhteen syvän ja tumman punaisen maalipinnan kanssa. Ohjaamo on juuri sellainen kuin tämännäköiseltä autolta odottaisi. Moottorissa on luonnollisesti kahdeksan v-muotoon aseteltua sylinteriä ja litratilavuus on vaikuttavat 7,04. Lukema on todella litroissa eikä desilitroissa. Jenkkiautoharrastajan kulmakarvoja tämän kertominen ei nosta, mutta pilkun paikka saattaa yllättää nykyauton omistajan. Ohjaamo noudattaa auton muuta muotoilusuuntaa. Ratti on kolmipuolainen ja kapeakehäinen. Ainoa vaihteistovaihtoehto oli kolmivaihteinen automaattivaihteisto, joten sellainen löytyy myös jutun autosta. Vuosimalli 1964 oli muuten viimeinen, jossa oli vielä rumpujarrut sekä edessä että takana. Niillä pitäisi pysäyttää 2330 kilogrammainen ajoneuvo. Auto on Trafin tietojen mukaan ensirekisteröity Suomeen vuonna 1990 ja se on museorekisteröity hyväksytysti samana vuonna. Viimeisin katsastus on huhtikuulta, joten seuraavan kerran leimalle on suoriuduttava vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Auton istumapaikkojen lukumäärä on muuten rekisteritiedoissakin kuusi kappaletta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Lincoln Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt