9.1.2023

Hohtava Volkswagen ID.7 näyttäytyi CES-messuilla lähes valmiina Passat-luokan sähköautona

Showauto pohjustaa tietä tuotanto-ID.7:lle, joka saa ensi-illan muodossa täyttymyksensä kuluvan vuoden toisella neljänneksellä.

Alkajaisiksi voisi todeta, että toive on nyt kuultu, viitaten Moottorin sähköauton ja dieselfarmarin parivertailuun. Vertailussa vastakkain olivat Passat Alltrack 2-litraisena TDI:nä ja ID.4 -sähköcrossover, joita ei erityyppisistä korimalleista johtuen voi suoraan verrata. Kuitenkin ID.7:n myötä Volkswagenin mallistoon saadaan Passat-luokan arkkimallista sekä täyssähkö- että polttomoottoriversiot - joita voi vaikkapa vertailla.

CES:issä esiintyneen ID.7 -showauton hohtava "camouflage" on luotu sähköisesti eletroluminesenssia hyödyksi käyttäen. Auton pinnassa on peräti 40 maalikerrosta.

ID.7 tullaan esittelemään D-segmentin sähköisenä sedanina, mutta Volkswagen on tiettävästi rekisteröinyt mallinimen "ID.7 Touring", mikä tietysti tarkoittaa farmarikorista versiota. Täyssähköisiä farmariautoja on nyt putkahtanut markkinoille Stellantiksen leiristä, mutta ID.7 Touring olisi tällä menolla ensimmäinen iso sähköfarmari.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Globaaleille markkinoille

Volkswagen Passat ei ole kaikkialla maailmassa sama tuote. Euroopassa B8-polven Passatia ei enää myydä kuin farmarikorisena. Pohjois-Amerikan markkinoilta sen oma Passat pudotettiin pois, mutta samaa tuotetta hiukan muunneltuna myydään edelleen Kiinassa. Pidennettyä versiota Euroopan sedan-mallisesta Passatista myydään myös Kiinassa, nimellä VW Magotan.

Polttomoottorivastineestaan poiketen ID.7 tulee olemaan kaikilla markkinoilla yksi ja sama tuote. Las Vegasin CES:issä esitelty lähes tuotantovalmis ID.7 vastaa siis täysin myös Euroopassa myytävää mallia. Uutuus tulee olemaan ensimmäinen lajissaan Volkswagen AG:n sähköautoille tarkoitetulla MEB-pohjarakenteella. Kaikki aiemmat mallit mainitusta Volkswagen ID.4:stä Audi Q4 E-Troniin ja Cupra Borniin ovat olleet korkeakorisia, eivätkä ID.7:nkaan mittasuhteet ja kattolinja mukaile täysin perinteisiä sedaneita. ID.AERO -konseptimalli pohjusti viime vuonna ID.7:ää, ja sen teemana oli nimenkin mukaisesti viestiä aerodynaamisuuden sanomaa. Mikäli luvut ovat lähellekin samat kuin konseptissa, puhutaan ID.7:ssä ilmanvastuskertoimesta 0,23. Toimintamatkaksi sähkösedanille luvataankin jopa 700 kilometrin verran.

Volkswagen ID.7 on suurikokoinen auto. Mitoista on tähän mennessä tullut tietoon akseliväli, joka on huomattavat 2,97 metriä. Akselivälin, joka on pidempi kuin missään Passatissa (Kiinan jatketut mallit mukaan lukien), täytyy tietää varsin hulppeita sisätiloja.

Ennen täysimittaista ensiesittelyä Volkswagen paljasti ID.7:sta vain muutamia tietoja, ja ne liittyivät lähinnä tietoviihdepuoleen sekä lämpötilan kontrollointiin. Kojelaudan keskeltä löytyy 15-tuuman monitoiminäyttö, jonka alareunasta ilmastoinnin säädöt löytyvät fyysisinä liukusäätöinä. Ilmastoinnin automatiikka on niin ikään viety pitkälle. Auto havaitsee avaimen liikkeitä seuraamalla, jos kuljettaja on lähestymässä sitä, ja käynnistää ulkolämpötilasta riippuen joko lämmityksen tai viilennyksen itsekseen. "Smart Air Vents" tarkoittaa puolestaan ilmastoinnin suutinten kykyä suunnata lämpöä tai viilennystä suoraan matkustajien kehoihin sillä perusteella, kuinka monta heitä on kyydissä.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat