2.9.2020

Honda DCT-kaksoiskytkinvaihteisto täyttää 10 vuotta – 140 000 myytyä moottoripyörää

Honda DCT

Honda esitteli vuonna 2010 VFR 1200 F -moottoripyöränsä sekä perinteisellä vaihteistolla että uudella DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla. Sen jälkeen DCT on ollut saatavilla Hondan 10 eri moottoripyörämalliin ja niitä on myyty Euroopassa yhteensä 140 000 kappaletta.

Hondan vuonna 2010 esittelemää kaksoiskytkinvaihteistoa pidettiin moottoripyörämaailmassa kummajaisena; kytkinkahvaa eikä vaihdepoljinta tarvittu ja vaihteet vaihtuivat joko automaattisesti tai ohjaustangossa olevia plus- ja miinus-nappeja painamalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

VFR 1200 F:stä se alkoi

Honda VRF1200 DCT 2010
Honda VRF 1200 vuodelta 2010 oli valmistajan ensimmäinen DCT-vaihteiston saanut moottoripyörä.

Hondan vuoden 2010 suurin uutuus VFR1200F matkasportti tuli ensin keväällä markkinoille perinteisellä vaihteistolla ja kytkimellä varustettuna. Myöhemmin samalla kaudella Honda toi ensimmäisenä moottoripyörävalmistajana markkinoille myös DCT-kaksoiskytkinversion samasta mallista. Hondan 170-hevosvoimainen ja 1200-kuutioinen V4-moottori olikin oiva kohde DCT-kaksoiskytkimen ensiesittelylle, sillä moottorissa riitti voimaa ja vääntöä yllin kyllin kaikkiin ajotilanteisiin. Vaikka monelle motoristille kytkimen ja vaihteiden ahkera käyttö on olennainen osa moottoripyöräilyä, niin DCT-järjestelmä ja kytkinkahvan ja vaihdepolkimen puuttuminen jättävät enemmän aikaa keskittyä ajolinjoihin ja muun liikenteen seuraamiseen. Sittemmin DCT-järjestelmää on hienosäädetty ja kehitetty sujuvammaksi.

DCT-versioiden osuus jopa yli puolet myynnistä

Honda DCT
Läpileikkaskuva paljastaa vähän DCT-vaihteiston sielunelämästä.

Tähän mennessä Honda on tarjonnut DCT-kaksoiskytkinvaihtoehtoa kymmeneen eri moottoripyörämalliinsa. Africa Twineistä 45 prosenttia, NC750X-malleista 52 prosenttia ja Gold Wingeistä 67 prosenttia myydään Euroopassa DCT-versioina. Yhteensä DCT-malleja on Euroopassa myyty jo 140 000 kappaletta.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat