19.12.2020

Huutokauppahelmet – Ford GT

Moderni Ford GT on superauto, joka yhdistää huiman muotoilun, suorituskyvyn ja kilpamenestyksen.

Ford GT juontaa juurensa 1960-luvulle Le Mansin 24 tunnin ajoon, jossa Ford Motor Company halusi kukistaa Ferrarin ja se pakotti yrityksen keräämällä kasaan maailman parhaat kuljettajat ja autonrakentajat. Aiheesta on tehty elokuvakin nimellä Le Mans 66.

Lopputuloksena esitelty Ford GT40 nappasi vuoden 1966 Le Mansin 24 tunnin ajon kolme kärkisijaa, ja jatkoi voittojen tiellä vielä kolme seuraavaakin vuotta. Tuosta autosta julkaistiin hiljattain joitakin ennennäkemättömiä dokumentteja Ford Performancen verkkosivustolla.

Vuonna 2002 nähtiin uusi retrohenkinen Ford GT alkuperäisen tyylillä ja jo se keräsi kovasti kehuja. Noin 50 vuotta ensimmäisen Le Mans -voiton jälkeen, vuoden 2015 Detroitin autonäyttelyssä, Ford julkaisi oikeasti modernin version samasta teemasta. 

Näyttävä keskimoottoriauto oli varustettu lähes 650-hevosvoimaisella tuplaturbotetulla 3,5-litraisella V6-moottorilla, joka oli paritettu 7-pykäläiseen Getragin kaksoiskytkinvaihteistoon. Alle 3 sekuntia 0-100 km/h ja noin 350 kilometriä tunnissa huippunopeutta kertovat jotakin auton suorituskyvystä.

Ensimmäiset autot saatiin asiakkaille joulukuussa 2016, mutta tuota ennen oli tapahtunut jotakin maagista. Ford GT osallistui Le Mansiin ensimmäisen voittonsa 50-vuotisjuhlassaan kaapaten voiton LMGTE Pro -luokassa. Katuautoa myytiin rajoitettu määrä tarkasti valituille ostajille.

Helmikuussa 2017 Ford esitteli Daytona voiton kunniaksi rajatun erän Competition Series -version, joka oli suunnattu ratakäyttöä varten. Autosta löytyi runsaasti hiilikuituosaa ja ilmastoinnin kaltaiset turhakkeet oli riisuttu pois. 

Vastaava ei ollut saatavilla ilmastoituna ennen kuin Carbon Series esiteltiin vuodelle 2019. Siihen asti asiakkaiden oli tyytyminen ”lighweight” valintaan, joka tarkoitti monia Competition Seriesissä nähtyjä painonsäästöratkaisuja, mutta ilmastoinnin sekä tietoviihdejärjestelmän tarjoamilla mukavuuksilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2019 Ford GT – RM Sotheby’s

Tammikuussa huutokaupattava vuosimallin 2019 Ford GT on niin sanottu kevennetty ”lightweight” -versio, joka tilattiin Floridan Sebringissä sijaitsevan jälleenmyyjän kautta. Maalipinnaksi on valittu 5 000 dollarin optiona syvänsininen Liquid Blue monikerroshelmiäsväri, jota auton yli kulkevat alkuperäistä Ford GT40 -kilpa-autoa henkivät hiilikuituraidat leikkaavat. 

Auton ensimmäinen ostaja on ruksinut jo edellä mainitun 70 000 dollaria maksaneen 600A ”lightweight” -paketin, johon kuuluu hiilikuituraidat, 20-tuumaiset hiilikuituvanteet, titaaniset pyöränmutterit, titaaniputkisto, ulkokuoren hiilikuitupaketti, konepeitto polykarbonaatista sekä hiilikuituratti Alcantara-verhoilulla. Hopeisista Brembon jarrusatuloista on pitänyt maksaa vielä yksi touhutonni ylimääräistä. Sisätilojen verhoilu koostuu pääosin hiilikuidusta ja Alcantarasta Sparcon kuusipistevöillä varustetuin istuimin.

Ennen käyttöönottoa auto siirrettiin trailerilla maalipinnan suojaukseen. Auton keula päällystettiin Suntek Ultra -maalinsuojakalvolla ja takalokasuojat, ovet, kynnyslistat sekä helmat käärittiin Xpel-kalvoon. Kuitti työstä toimitetaan auton mukana ja loppulaskuksi muodostui noin 6 400 dollaria.

Ostaja saa myös kaikki auton alkuperäiset paperit koko tilausprosessista sekä tilausta varten toimitetun Ford GT -setin, jolla asiakkaalle esiteltiin miltä tuleva auto tulisi näyttämään maalipinnan, vannevalinnan ja verhoilumateriaalien osalta. Tallessa ovat jopa istuinverhoilujen ja ratin päällä toimitusta varten olleet suojat.

Mieletön suorituskyky, lähes sanattomaksi vetävä muotoilu ja menestyksekäs kilpailuhistoria on harvinainen yhdistelmä jopa superautoluokassa. Tuorein Ford GT täyttää kaikki nämä vaatimukset.

Teksti: Henri Posa Lähde: RM Sotheby’s, Kuvat: Automotive Photography by Deremer Studios, LLC/RM Sotheby’s