12.10.2019

Huutokauppahelmet – Lamborghini LM002

RM Sotheby's - Lamborghini LM002 side

Lamborghini LM002 on superauton, maastoauton ja traktorin ihana yhdistelmä. Sen ominaisuuksiin kuuluu Lamborghinin V12-moottori ja yli 280 litran polttoainetankki.

Viime viikolla Huutokauppahelmet esitteli Hersheyn huutokauppatapahtumasta vuoden 1930 Cadillac V-16 Sport Phaetonin, mutta samassa yhteydessä lupasimme palata Lontooseen. Tällä viikolla Lamborghini LM002 on syypää Lontoon suosimiselle.

Olemme keskittyneet viime aikoina enemmänkin Lontoon huutokauppatapahtumaan, sillä samassa huutokaupassa on tarjolla esimerkiksi Lancia Delta S4 Henri Toivonen ja Lamborghini Miura P400 S. Vielä ehtii siirtää rahat käyttötilille ja lähteä huutamaan.

RM Sotheby's - Lamborghini LM002 front

Lamborghini LM002 on äärimmäisen mielenkiintoinen auto jossakin superautojen, maastoautojen ja traktoreiden välimaastossa – hullu rakennelma on monella tapaa Lamborghinia parhaimmillaan. Se on eksoottinen, villi ja suorastaan järjetön. Sama laite kelpasi niin puolustusvoimille kuin öljypohatoillekin, sillä se voitiin joko riisua ammattikäyttöön tai varustella ylellisesti edustuskäyttöön.

Tarinan mukaan LM002 tuntuu tutulta takapenkkejä lukuun ottamatta Countachissa joskus istuneelle, mutta allekirjoittanut ei voi valitettavasti asiaa kommentoida. Lähes jokainen näkyvä pinta on päällystetty nahalla tai puulla. Tämä ei kuitenkaan vielä ole auton paras puoli.

Pellin alta löytyy upeasti soiva Lamborghinin V12-moottori. Sen avulla LM002 kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 8 sekunnissa, joka on vaikuttava suoritus kun huomioi aikakauden lisäksi myös sen noin 2 600 kilogramman omamassan. Painavan auton suorituskyky ei tule ilman hintaa, sillä polttoaineenkulutus on noin 30 litraa 100 kilometrillä. Sitä varten autoon on rakennettu yli 280 litran polttoainetankki. 

RM Sotheby's - Lamborghini LM002 frontq

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1990 Lamborghini LM002 – RM Sotheby’s

Tämä kyseinen Lontoossa huutokaupattava Lamborghini LM002 on asustellut alkujaan Monacossa ja nykyinen omistaja osti sen Ranskasta marraskuussa 2013. Pian tuon jälkeen auto kuljetettiin Kuwaitiin, jossa se on majaillut siitä lähtien.

Autolla on ajettu ani harvoin ja sitä on säilytetty hyvin. Ajamattomuudesta huolimatta autoa on huollettu tasaisin väliajoin. Se on saanut samaa hyvää hoitoa kuin omistajan muu autokokoelma.

Huoltokirjoista selviää, että tällä Lamborghinilla on ajettu nykyisen omistajan aikana alle 100 kilometriä. Auton mittariin uudesta kerätty lukema näyttääkin yhä alle 11 600 kilometriä – toisaalta myönnettäköön kulutuksen ja korjauskulujen olevan sitä luokkaa että jokainen näistä kilometreistä on ollut kallis.

Auto oli aiemmin harmaa, mutta on sittemmin maalattu mustaksi nykyisen omistajan aikana. Näin ollen sisätilojen vaalea verhoilu kerää kontrastia mustalta maalipinnalta, joista jälkimmäinen saa nimensä ”Nero” italiankielestä. Ostajalle toimitetaan auton mukana alkuperäiset käyttöohjekirjat sekä pussukka, josta löytyy takuutodistus.

Nyt kun Lamborghini Urus on tuotannossa ja olemme saaneet siitä kaikki tiedot, on hyvä aika muistaa LM002. Se on ymmärrettävästi näistä kahdesta huomattavasti vaikuttavampi ja takuulla lähempänä keräilijöiden sydämiä. Hyvin pidetyt Lamborghini LM002 -yksilöt ovat aina kysyttyjä, sillä niitä valmistettiin vain 328 kappaletta.

RM Sotheby's - Lamborghini LM002 rearq

Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Ahmed Qadri, Lähde: RM Sotheby´s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat