25.7.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä osa 4: Lockheed Martin F-35 Lightning II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HX-juttujen neljännessä osassa tutustumme häiveominaisuuksillaan kilpailevaan F-35 Lightning II:een. Suihkuhävittäjien kehitys lähti liikkeelle toisessa maailmansodassa. Siitä lähtien niiden kehityskulussa on voitu havaita muutamia selkeitä harppauksia, joita kutsutaan sukupolvenvaihdoksiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi äänennopeuden ylitys, joka tapahtui 1950-luvulla käynnistäen toisen hävittäjäsukupolven esiinmarssin. Tällä hetkellä suurin osa hävittäjistä on neljännen polven monitoimihävittäjiä, mutta HX-hankkeen ehdokkaista yksi edustaa jo viidettä. Siinä keskiössä on aikaisemmin vain huippukalliissa koneissa sovellettu tutkassa näkymättömyys, niin kutsuttu häive- tai stealth-teknologia. Yhdysvallat on kehittänyt F-35 Lightning II:ta yhteistyössä monen liittolaismaan kanssa. Ohjelmaa tukevat eri tavoin Iso-Britannia, Italia, Hollanti, Kanada, Australia, Tanska, Norja sekä Turkki, joka tosin on tällä hetkellä poliittisissa ongelmissa hankkeen kanssa. Yrityksistä päävastuussa ovat tietysti Lockheed Martinin lisäksi yhdysvaltalaiset Northrop Grumman ja Pratt & Whitney sekä brittiläinen BAE Systems, joka on siis mukana myös Eurofighter-ohjelmassa. Koneella on paljon yhteisiä sukujuuria maailman parhaaksi hävittäjäksi (ja aivan käsittämättömän kalliiksi) tituleeratun F-22 Raptorin kanssa. Ensilentonsa F-35 lensi vuonna 2006. Koneita kasataan USA:n lisäksi Italiassa ja Japanissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teknologia keskiössä Merkittävin F-35:n eduista on häiveominaisuus, sillä kone on muotoilunsa ja erityisen pinnoitteensa takia äärimmäisen vaikea havaita tutkassa. Joitakin häiveominaisuuksia löytyy muiltakin valmistajilta, mutta F-35 satsaa ominaisuuteen merkittävästi. F-35:n järjestelmät pystyvät skannaamaan ympäristöä ja havaitsemaan uhkia tehokkaasti. Kone pystyy lisäksi toimimaan erittäin hyvin yhteen muiden taistelujärjestelmien kanssa, ja NATO-yhteensopivuus on taattua. F-35:stä on saatavilla kolme eri versiota, -A, -B ja -C. A-versio on perusversio, joka tarjoaa halvimmalla hankintahinnalla monitoimihävittäjän, jossa on ainoana versiona 25:n millimetrin tykki. B:ssä erikoisuutena on mahdollisuus laskeutua pystysuoraan ja näin operoida haastavilta lentopaikoilta. Kallein versio F-35C on lentotukialuskone. Suomi on ensisijaisesti kiinnostunut kahdesta ensimmäisestä vaihtoehdosta, sillä meillä kun ei tukialustoimintaa harrasteta. Saatavilla on ainoastaan yksipaikkaisia koneita. Luku yksi kuvaa myös voimanlähdettä, sen valmistaa Pratt & Whitney, ja se siivittää koneen 1,6-kertaiseen äänennopeuteen, eli noin 1 900 kilometrin tuntivauhtiin. Plussat ja miinukset F-35:n paras ase Suomen hävittäjäkauppakilpailussa on se teknologia, jota muilla ei ole tarjota, mainitut häiveteknologia, elektroninen sodankäyntikyky ja laajasti uhkia etsivä sensorijärjestelmä kypäränäyttöineen etunenässä pakattuna yhteen ainoaan koneeseen. F-35 on - kuten nykyaikainen hävittäjälentokone aina – paljon enemmän kuin vain lentokone, se on laaja asejärjestelmä. Tämän asejärjestelmän voisi sanoa olevan erityisen yhteistyökykyinen, puhutaan sitten lento-osaston sisäisestä- tai liittolaismaiden välisestä yhteistoiminnasta. Liittolaismaista puheen ollen, F-35:n käyttäjiä löytyy monilta Suomen lähiliittolaisilta, ja yhtenäinen kalustohan on luonnollisesti etu. Sitten hehkutetun häivehävittäjän heikkouksiin, joista ensimmäinen liittyy juuri häiveominaisuuteen, jota pidetään yllä pinnoitteella. Tätä pinnoitetta pitäisi säännöllisesti lisätä, eikä se tapahtuisi ainakaan Suomessa, mikä tietäisi enemmän koneita kaukana pois Suomen puolustusvalmiudesta. Pinnoitteen kerrotaan olevan myös erittäin myrkyllistä hengittää, mikäli sitä pääsee ympäristöön esimerkiksi onnettomuuden seurauksena. Häiveominaisuus myös rajoittaa sinänsä hyvin kantokykyisen koneen ulkoista kuormakapasiteettia, sillä ohjusten ja lisäpolttoaineen tulee olla luukkujen takana, eikä näitä paikkoja ole montaa. Mikäli koneeseen halutaan ripustaa lisää ulkoista kuormaa, se ei ole enää häivekykyinen, vaan melkoisen suuri kohde tutkassa. Myöskään suorituskyky ei ole suoranaisesti F-35:n valttikortti, kone on esimerkiksi porukan hitain liikkumaan. Jotkut pitävätkin konetta enemmän tiedustelukoneena juuri sen loistavien tiedusteluominaisuuksien ja tutkassa näkymättömyyden vuoksi. F-35:n hintalapussa lukee iso rahasumma, vaikka itse hankintahintaa on saatu putoamaan, eikä pelkästään USA:n presidentin Donald Trumpin painostuksesta. Hintakysymyskin on toki aina suhteellinen. Osuneet valinnat Lightning II on luonnollinen valinta sen mainittujen yhdeksän kehittäjä- /valmistajamaan lisäksi Belgialle, Japanille, Etelä-Korealle, Singaporelle ja Israelille, joista viimeisimmän oma versio kantaa nimeä F-35I Adir. Siinä on Pentagonin luvalla monia israelilaisten omia järjestelmiä. F-35 sai itse asiassa tulikasteensa vuonna 2018 juuri Israelin Ilmavoimien operaatiossa Syyriassa. F-35I "Adir" Suomeen F-35 saapui ensimmäistä kertaa Turun lentonäytökseen maanäyttelyyn. Koneita oli saman tien kaksi. Tämä oli ylipäätään ensimmäinen häivehävittäjän laskeutuminen Suomen maaperälle. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Lockheed Martin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe