23.10.2020 Ajoneuvot Hyundai i20 N Rally2 tulee rallin toiseksi korkeimmalle tasolle yksityisten ostettavaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i20 N Rally2 on uusimman korimallin ralliauto Rally2-luokkaan yksityiskuljettajien ja -tallien käyttöön. Ensimmäisiä valmiita autoja odotellaan tulevalle kesälle. Hyundai i20 N Rally2 tuo merkin uutuusmallin rallikäyttöön myös yksityiskuljettajien ja -tallien ostettavaksi. Tässä Rally2 on uusi kansainvälisesti tunnistettu rallin toiseksi korkein sarja ja autoluokka, joka korvaa nimenä nykyiset R5-autot. Käytännössä R5 ja Rally2 -auto on toistaiseksi sama nelivetoinen ralliauto kahdella eri nimellä.Rallin sarjojen ja autojen nimeämispolitiikka on ollut erittäin sekava lajin ulkopuolelta tulevalle satunnaisseuraajalle ja tietenkin askel tulevaan hämmentää hieman lisää. Kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) tavoitteena on kuitenkin saavuttaa yksinkertaisempi järjestelmä, jossa korkein luokka on Rally1, tätä autoa koskeva toiseksi korkein luokka Rally2 ja niin edelleen.Hyundai on merkkinä vahvasti mukana rallissa. Tuoreeltaan julkaistu katuauto Hyundai i20 N luo merkille sporttista imagoa kilpien välissä ja nyt saman automallin Hyundai i20 N Rally2 suuntaa erikoiskokeille. Merkki taistelee myös merkkimestaruudesta rallin kuninkuusluokassa, mutta siellä kilpaileva Hyundai i20 Coupe WRC edustaa vielä edellistä sukupolvea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai i20 N Rally2Hyundai Motorsport Customer Racing esitteli siis nyt uuden Hyundai i20 N Rally2 -ralliauton, joka korvaa ensi vuoden aikana nykyisen Hyundai i20 R5:n. Uutuus on suunniteltu yksityistiimeille sekä yksityiskuljettajille, jotka kilpailevat rallin kansainvälisissä, kansallisissa sekä alueellisissa mestaruussarjoissa.Uuden i20 N Rally2 -auton suunnittelussa hyödynnettiin i20 R5-mallista saatu kuuden vuoden kokemus. Uuden perusrakenteen myötä valmistaja lupaa lisää suorituskykyä kaikilla osa-alueilla. Sen ulkomuoto pohjautuu valmistajan mukaan Hyundain dynaamiseen ”Sensuous Sportiness”-muotokieleen, joka sisältää useita moottoriurheilusta innostuksen saaneita vaikutteita.Uuden ralliauton jousitus- ja alustaratkaisu perustuu i20 N -katuauton rakenteeseen sen mitä säännöt määräävät. Hyundai Motorsport Customer Racing on suunnitellut autoon täysin uuden 1,6-litraisen turbomoottorin, jonka jatkeena on R5-mallista tuttu viisivaihteinen sekventaalivaihteisto sekä jatkokehitelty nelivetojärjestelmä. Uusi alustageometria ja iskunvaimennus parantavat valmistajan mukaan auton ajettavuutta kaikenlaisilla tienpinnoilla sekä sääolosuhteissa.Hyundai i20 N Rally2 on rakennettu jatkamaan i20 R5-mallin muotissa. Hyundailla kilpailevat yksityiskuljettajat ovat ajaneet i20 R5:lla useita kansallisia rallimestaruuksia ja kansainvälistä menestystä on saavuttanut suomalaisille tuttu nimi Jari Huttunen. Uuden i20 N Rally2 -auton myötä Hyundai Motorsportin yksityisasiakaspuoli lupaa taata kaikille asiakkailleen saman korkeatasoisen palvelun ja ralliautonsa keskeyttämättömän kehitystyön myös tulevaisuudessa.Hyundai i20 N Rally2 -auton testausohjelma käynnistyy vielä lokakuun aikana. Auton luokituksen vahvistamista ja ensimmäisiä asiakastoimituksia suunnitellaan kesälle 2021.Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen