13.12.2017 Ajoneuvot Ikoni jaksaa ja kasvaa: ensikatsaus uudistuvan Mercedes-Benz G-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori tutustuu uudistuvan Mercedes-Benz G-sarjan sisätiloihin. Mahdollisuutta tutustua mittavasti uudistettuun Mercedes-Benzin G-sarjaan ei tarjota usein. Nyt sellainen auto on silmieni edessä: sen pintoja peittävät naamiointiteipit, mutta kovin suurta autontunnistuksen mestaria ei näiden muotojen tunnistamiseen tarvitse.Vuonna 1979 ensiesitelty G-sarja on oikea automaailman ikoni: maasturi ilman katu-liikanimeä. Malli on Mercedes-Benzin henkilöautomalliston pitkäikäisin, ja toistaiseksi se on kokenut vain yhden selkeän sukupolvenvaihdoksen.Vasemmalla alkupään W460, oikealla tämän hetken W463-korimalli.Vuonna 1989 funktionaalinen maastoauto (sukupolvi W460) jaettiin kahteen haaraan: työkalumaiseen W461:een ja funktionaaliseen, mutta mukavaan ja sivistyneeseen W463-korimalliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitystä, ei uusintalähtöjäSeuraavan 28-vuoden ajan Mercedes-Benz keskittyi muokkaamaan autoa osa-alue kerrallaan: moottorisukupolvet ovat vaihtuneet ja sisustat kehittyneet henkilöautomalliston vanavedessä. Järeä teräspalkkirunko, jäykät akselit ja paikkansa vakiinnuttanut pitkäakselivälinen viisiovinen kori ovat pysyneet ennallaan. Lopputulos on kiehtova yhdistelmä uutta ja vanhaa: ylellinen nahkaverhoilu kohtaa tasaisen, 1970-luvun tyyliin hyvin lähelle ohjauspyörää asennetun tuulilasin.Raamit rasitteenaVanhat raamit ovat asettaneet myös rajoitteita: tuotannon alkaessa G-sarja oli vain 1760 millimetriä leveä, eivätkä korin päämitat ole noista ajoista muuttuneet. Vertailun vuoksi Volkswagen Golf on 1799 milliä leveä. Moderneihin seitsenpaikkaisiin katumaastureihin verrattuna G on ahdas.Vanhan perusrakenteen rajoitteiden vuoksi Mercedes-Benzin on useaan otteeseen ennustettu lopettavan G-sarjan tuotannon.Vuonna 2002 virallisesti aloitettu vienti Yhdysvaltoihin, lukuisat tehokkaat AMG-erikoismallit ja militääripuolen kysyntä ovat kuitenkin vain vahvistaneet auton suosiota. Vuoden 2017 keväällä valmistui G-sarjan 300 000 yksilö.Tarinan suurin muutosJälleen kerran Mercedes-Benz vastaa G-sarjan lopettamishuhuihin yksinkertaisesti uudistamalla vanhaa mestaria. Tällä kertaa kyse on hienosäätöä suuremmasta muutoksesta: hämärässä huoneessa vuosimallin 2018 G-sarja näyttää aiempaa leveämmältä.Tehdas säilyttää perinteisen W463-mallitunnuksen, vaikka käytännössä nyt voi puhua kolmannen sukupolven G-sarjasta. Kori on uusittu täysin: ennakkohuhujen mukaan se on jopa 10 senttimetriä aiempaa leveämpi. Tyylillisesti se säilyttää vanhan tutun kantikkuuden, ja saranatkin säilyttävät näkyvät paikkansa. Teknisesti merkittävin muutos löytynee etuakselilta, jonne huhutaan erillisjousitusta.Kameroilta kielletyssä ensitutustumisessa pääpaino on sisätiloissa, joten tehtaan edustajat eivät suostu paljastamaan ulkomittoja tai akseliratkaisua. Pikainen kyykistyminen auton alle kuitenkin paljastaa taka-akselin edelleen jäykäksi, mutta varjot kätkevät etupään ratkaisut.Pyöreä suutin tyylitellyn nelikulmion keskellä yhdessä neliskulmaisen kaiuttimen kanssa muistuttaa G-sarjan etuvaloa ja vilkkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvi kuulostaa yhä tutultaLähtökohtaisesti lähes kaikki on uutta, mutta vanhaa kunnioittaen. Suoraa lainaa edeltävistä sukupolvista ovat vain lokasuojien päällä olevat etuvilkut, ovenkahvat ja G:lle tyypillinen jämäkästi kalahtava oven sulkeutumisääni.Sisätilat säilyttävät kartanlukijan edessä olevan tukevan kahvan ja pystyn täysin tasaiselta vaikuttavan tuulilasin. Mittaristo on edelleen lähellä lasia, mutta nyt analogisen toteutuksen rinnalle tarjotaan E- ja S-sarjasta tuttua Widescreen Cockpit -virtuaalmittaristoa. Pyörät tuuletussuuttimet ovat suoraa lainaa E-sarjan coupésta. Kojelaudan päädyissä pyöreät suuttimet on kätketty auton valojen kehysten mukaisesti muotoiltuun alumiinilistaan, mikä saa kojelaudan muistuttamaan auton keulailmettä. Viittauksen viimeistelee kojelaudan päällä oleva kaiutinritilä, joka lainaa ilmeensä etuvalojen päälle asennetulta vilkulta.Nyt myös mukitelineilläIlmasuutinten alle jäävät ilmastoinnin ja Comand-näyttöjärjestelmän painikkeet ovat kuin suoraa lainaa C- ja E-sarjoista. Keskikonsolia hallitsee Comandin pyöritettävä rulla. Vaihdekeppi löytyy muiden Mercedes-Benzien tapaan ohjausakselilta. Ratkaisu on vapauttanut keskikonsoliin tilaa, johon on ensimmäistä kertaa mallin 39-vuotisessa historiassa tehty mukitelineet. Kattoluukunkin saa nyt lasisena – tästä jopa selkeästi G-sarjasta ylpeät tehtaan edustajat jaksavat vitsailla hymyssä suin.Tavallaan uutuus tuo mieleen vuoden 1989 malliuudistuksen: G:n sisusta on tuotu merkin henkilöautojen tasolle hyödyntäen tehokkaasti olemassa olevia komponentteja.Nahkaistuimet ovat vakiovaruste. Sisätilojen ilmettä voi muokata varusteilla, kuten jalopuulla, hiilikuidulla tai metallilistoilla.Merkittävintä on silti auton leventyminen. Se tarkoittaa väljempiä sisätiloja ja parempia pientavaralokeroita. Esimerkiksi hartialeveys edessä on kasvanut 38 milliä, kyynärleveys jopa 68 millimetriä.Ikonisen automallin kuolemaa pelänneet voivat huokaista helpotuksesta. Mercedes-Benzin G-sarja uudistuu huomattavasti, mutta uskollisesti. Auto paljastetaan virallisesti Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2018. Silloin selviää, miltä leventynyt ja modernisoitu ikoni lopulta näyttää.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen