13.12.2017 Ajoneuvot Ikoni jaksaa ja kasvaa: ensikatsaus uudistuvan Mercedes-Benz G-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori tutustuu uudistuvan Mercedes-Benz G-sarjan sisätiloihin. Mahdollisuutta tutustua mittavasti uudistettuun Mercedes-Benzin G-sarjaan ei tarjota usein. Nyt sellainen auto on silmieni edessä: sen pintoja peittävät naamiointiteipit, mutta kovin suurta autontunnistuksen mestaria ei näiden muotojen tunnistamiseen tarvitse. Vuonna 1979 ensiesitelty G-sarja on oikea automaailman ikoni: maasturi ilman katu-liikanimeä. Malli on Mercedes-Benzin henkilöautomalliston pitkäikäisin, ja toistaiseksi se on kokenut vain yhden selkeän sukupolvenvaihdoksen. Vasemmalla alkupään W460, oikealla tämän hetken W463-korimalli. Vuonna 1989 funktionaalinen maastoauto (sukupolvi W460) jaettiin kahteen haaraan: työkalumaiseen W461:een ja funktionaaliseen, mutta mukavaan ja sivistyneeseen W463-korimalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehitystä, ei uusintalähtöjä Seuraavan 28-vuoden ajan Mercedes-Benz keskittyi muokkaamaan autoa osa-alue kerrallaan: moottorisukupolvet ovat vaihtuneet ja sisustat kehittyneet henkilöautomalliston vanavedessä. Järeä teräspalkkirunko, jäykät akselit ja paikkansa vakiinnuttanut pitkäakselivälinen viisiovinen kori ovat pysyneet ennallaan. Lopputulos on kiehtova yhdistelmä uutta ja vanhaa: ylellinen nahkaverhoilu kohtaa tasaisen, 1970-luvun tyyliin hyvin lähelle ohjauspyörää asennetun tuulilasin. Raamit rasitteena Vanhat raamit ovat asettaneet myös rajoitteita: tuotannon alkaessa G-sarja oli vain 1760 millimetriä leveä, eivätkä korin päämitat ole noista ajoista muuttuneet. Vertailun vuoksi Volkswagen Golf on 1799 milliä leveä. Moderneihin seitsenpaikkaisiin katumaastureihin verrattuna G on ahdas. Vanhan perusrakenteen rajoitteiden vuoksi Mercedes-Benzin on useaan otteeseen ennustettu lopettavan G-sarjan tuotannon. Vuonna 2002 virallisesti aloitettu vienti Yhdysvaltoihin, lukuisat tehokkaat AMG-erikoismallit ja militääripuolen kysyntä ovat kuitenkin vain vahvistaneet auton suosiota. Vuoden 2017 keväällä valmistui G-sarjan 300 000 yksilö. Tarinan suurin muutos Jälleen kerran Mercedes-Benz vastaa G-sarjan lopettamishuhuihin yksinkertaisesti uudistamalla vanhaa mestaria. Tällä kertaa kyse on hienosäätöä suuremmasta muutoksesta: hämärässä huoneessa vuosimallin 2018 G-sarja näyttää aiempaa leveämmältä. Tehdas säilyttää perinteisen W463-mallitunnuksen, vaikka käytännössä nyt voi puhua kolmannen sukupolven G-sarjasta. Kori on uusittu täysin: ennakkohuhujen mukaan se on jopa 10 senttimetriä aiempaa leveämpi. Tyylillisesti se säilyttää vanhan tutun kantikkuuden, ja saranatkin säilyttävät näkyvät paikkansa. Teknisesti merkittävin muutos löytynee etuakselilta, jonne huhutaan erillisjousitusta. Kameroilta kielletyssä ensitutustumisessa pääpaino on sisätiloissa, joten tehtaan edustajat eivät suostu paljastamaan ulkomittoja tai akseliratkaisua. Pikainen kyykistyminen auton alle kuitenkin paljastaa taka-akselin edelleen jäykäksi, mutta varjot kätkevät etupään ratkaisut. Pyöreä suutin tyylitellyn nelikulmion keskellä yhdessä neliskulmaisen kaiuttimen kanssa muistuttaa G-sarjan etuvaloa ja vilkkua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ovi kuulostaa yhä tutulta Lähtökohtaisesti lähes kaikki on uutta, mutta vanhaa kunnioittaen. Suoraa lainaa edeltävistä sukupolvista ovat vain lokasuojien päällä olevat etuvilkut, ovenkahvat ja G:lle tyypillinen jämäkästi kalahtava oven sulkeutumisääni. Sisätilat säilyttävät kartanlukijan edessä olevan tukevan kahvan ja pystyn täysin tasaiselta vaikuttavan tuulilasin. Mittaristo on edelleen lähellä lasia, mutta nyt analogisen toteutuksen rinnalle tarjotaan E- ja S-sarjasta tuttua Widescreen Cockpit -virtuaalmittaristoa. Pyörät tuuletussuuttimet ovat suoraa lainaa E-sarjan coupésta. Kojelaudan päädyissä pyöreät suuttimet on kätketty auton valojen kehysten mukaisesti muotoiltuun alumiinilistaan, mikä saa kojelaudan muistuttamaan auton keulailmettä. Viittauksen viimeistelee kojelaudan päällä oleva kaiutinritilä, joka lainaa ilmeensä etuvalojen päälle asennetulta vilkulta. Nyt myös mukitelineillä Ilmasuutinten alle jäävät ilmastoinnin ja Comand-näyttöjärjestelmän painikkeet ovat kuin suoraa lainaa C- ja E-sarjoista. Keskikonsolia hallitsee Comandin pyöritettävä rulla. Vaihdekeppi löytyy muiden Mercedes-Benzien tapaan ohjausakselilta. Ratkaisu on vapauttanut keskikonsoliin tilaa, johon on ensimmäistä kertaa mallin 39-vuotisessa historiassa tehty mukitelineet. Kattoluukunkin saa nyt lasisena – tästä jopa selkeästi G-sarjasta ylpeät tehtaan edustajat jaksavat vitsailla hymyssä suin. Tavallaan uutuus tuo mieleen vuoden 1989 malliuudistuksen: G:n sisusta on tuotu merkin henkilöautojen tasolle hyödyntäen tehokkaasti olemassa olevia komponentteja. Nahkaistuimet ovat vakiovaruste. Sisätilojen ilmettä voi muokata varusteilla, kuten jalopuulla, hiilikuidulla tai metallilistoilla. Merkittävintä on silti auton leventyminen. Se tarkoittaa väljempiä sisätiloja ja parempia pientavaralokeroita. Esimerkiksi hartialeveys edessä on kasvanut 38 milliä, kyynärleveys jopa 68 millimetriä. Ikonisen automallin kuolemaa pelänneet voivat huokaista helpotuksesta. Mercedes-Benzin G-sarja uudistuu huomattavasti, mutta uskollisesti. Auto paljastetaan virallisesti Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2018. Silloin selviää, miltä leventynyt ja modernisoitu ikoni lopulta näyttää. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa