13.12.2017 Ajoneuvot Ikoni jaksaa ja kasvaa: ensikatsaus uudistuvan Mercedes-Benz G-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori tutustuu uudistuvan Mercedes-Benz G-sarjan sisätiloihin. Mahdollisuutta tutustua mittavasti uudistettuun Mercedes-Benzin G-sarjaan ei tarjota usein. Nyt sellainen auto on silmieni edessä: sen pintoja peittävät naamiointiteipit, mutta kovin suurta autontunnistuksen mestaria ei näiden muotojen tunnistamiseen tarvitse.Vuonna 1979 ensiesitelty G-sarja on oikea automaailman ikoni: maasturi ilman katu-liikanimeä. Malli on Mercedes-Benzin henkilöautomalliston pitkäikäisin, ja toistaiseksi se on kokenut vain yhden selkeän sukupolvenvaihdoksen.Vasemmalla alkupään W460, oikealla tämän hetken W463-korimalli.Vuonna 1989 funktionaalinen maastoauto (sukupolvi W460) jaettiin kahteen haaraan: työkalumaiseen W461:een ja funktionaaliseen, mutta mukavaan ja sivistyneeseen W463-korimalliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitystä, ei uusintalähtöjäSeuraavan 28-vuoden ajan Mercedes-Benz keskittyi muokkaamaan autoa osa-alue kerrallaan: moottorisukupolvet ovat vaihtuneet ja sisustat kehittyneet henkilöautomalliston vanavedessä. Järeä teräspalkkirunko, jäykät akselit ja paikkansa vakiinnuttanut pitkäakselivälinen viisiovinen kori ovat pysyneet ennallaan. Lopputulos on kiehtova yhdistelmä uutta ja vanhaa: ylellinen nahkaverhoilu kohtaa tasaisen, 1970-luvun tyyliin hyvin lähelle ohjauspyörää asennetun tuulilasin.Raamit rasitteenaVanhat raamit ovat asettaneet myös rajoitteita: tuotannon alkaessa G-sarja oli vain 1760 millimetriä leveä, eivätkä korin päämitat ole noista ajoista muuttuneet. Vertailun vuoksi Volkswagen Golf on 1799 milliä leveä. Moderneihin seitsenpaikkaisiin katumaastureihin verrattuna G on ahdas.Vanhan perusrakenteen rajoitteiden vuoksi Mercedes-Benzin on useaan otteeseen ennustettu lopettavan G-sarjan tuotannon.Vuonna 2002 virallisesti aloitettu vienti Yhdysvaltoihin, lukuisat tehokkaat AMG-erikoismallit ja militääripuolen kysyntä ovat kuitenkin vain vahvistaneet auton suosiota. Vuoden 2017 keväällä valmistui G-sarjan 300 000 yksilö.Tarinan suurin muutosJälleen kerran Mercedes-Benz vastaa G-sarjan lopettamishuhuihin yksinkertaisesti uudistamalla vanhaa mestaria. Tällä kertaa kyse on hienosäätöä suuremmasta muutoksesta: hämärässä huoneessa vuosimallin 2018 G-sarja näyttää aiempaa leveämmältä.Tehdas säilyttää perinteisen W463-mallitunnuksen, vaikka käytännössä nyt voi puhua kolmannen sukupolven G-sarjasta. Kori on uusittu täysin: ennakkohuhujen mukaan se on jopa 10 senttimetriä aiempaa leveämpi. Tyylillisesti se säilyttää vanhan tutun kantikkuuden, ja saranatkin säilyttävät näkyvät paikkansa. Teknisesti merkittävin muutos löytynee etuakselilta, jonne huhutaan erillisjousitusta.Kameroilta kielletyssä ensitutustumisessa pääpaino on sisätiloissa, joten tehtaan edustajat eivät suostu paljastamaan ulkomittoja tai akseliratkaisua. Pikainen kyykistyminen auton alle kuitenkin paljastaa taka-akselin edelleen jäykäksi, mutta varjot kätkevät etupään ratkaisut.Pyöreä suutin tyylitellyn nelikulmion keskellä yhdessä neliskulmaisen kaiuttimen kanssa muistuttaa G-sarjan etuvaloa ja vilkkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvi kuulostaa yhä tutultaLähtökohtaisesti lähes kaikki on uutta, mutta vanhaa kunnioittaen. Suoraa lainaa edeltävistä sukupolvista ovat vain lokasuojien päällä olevat etuvilkut, ovenkahvat ja G:lle tyypillinen jämäkästi kalahtava oven sulkeutumisääni.Sisätilat säilyttävät kartanlukijan edessä olevan tukevan kahvan ja pystyn täysin tasaiselta vaikuttavan tuulilasin. Mittaristo on edelleen lähellä lasia, mutta nyt analogisen toteutuksen rinnalle tarjotaan E- ja S-sarjasta tuttua Widescreen Cockpit -virtuaalmittaristoa. Pyörät tuuletussuuttimet ovat suoraa lainaa E-sarjan coupésta. Kojelaudan päädyissä pyöreät suuttimet on kätketty auton valojen kehysten mukaisesti muotoiltuun alumiinilistaan, mikä saa kojelaudan muistuttamaan auton keulailmettä. Viittauksen viimeistelee kojelaudan päällä oleva kaiutinritilä, joka lainaa ilmeensä etuvalojen päälle asennetulta vilkulta.Nyt myös mukitelineilläIlmasuutinten alle jäävät ilmastoinnin ja Comand-näyttöjärjestelmän painikkeet ovat kuin suoraa lainaa C- ja E-sarjoista. Keskikonsolia hallitsee Comandin pyöritettävä rulla. Vaihdekeppi löytyy muiden Mercedes-Benzien tapaan ohjausakselilta. Ratkaisu on vapauttanut keskikonsoliin tilaa, johon on ensimmäistä kertaa mallin 39-vuotisessa historiassa tehty mukitelineet. Kattoluukunkin saa nyt lasisena – tästä jopa selkeästi G-sarjasta ylpeät tehtaan edustajat jaksavat vitsailla hymyssä suin.Tavallaan uutuus tuo mieleen vuoden 1989 malliuudistuksen: G:n sisusta on tuotu merkin henkilöautojen tasolle hyödyntäen tehokkaasti olemassa olevia komponentteja.Nahkaistuimet ovat vakiovaruste. Sisätilojen ilmettä voi muokata varusteilla, kuten jalopuulla, hiilikuidulla tai metallilistoilla.Merkittävintä on silti auton leventyminen. Se tarkoittaa väljempiä sisätiloja ja parempia pientavaralokeroita. Esimerkiksi hartialeveys edessä on kasvanut 38 milliä, kyynärleveys jopa 68 millimetriä.Ikonisen automallin kuolemaa pelänneet voivat huokaista helpotuksesta. Mercedes-Benzin G-sarja uudistuu huomattavasti, mutta uskollisesti. Auto paljastetaan virallisesti Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2018. Silloin selviää, miltä leventynyt ja modernisoitu ikoni lopulta näyttää.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija