21.1.2018 Ajoneuvot Jari Huttunen MM-rallikauteen Hyundain tehdaskuskina: ”Iso juttuhan tämä tietenkin on” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23-vuotias suomalainen valittiin WRC2-luokan auton rattiin 15 juniorikuskin joukosta. Kausi 2018 kattaa vähintään seitsemän osakilpailua. Rallin Tulevaisuuden tähti ja Suomen mestari SM3-luokassa vuonna 2015, ADAC Opel Rallye Cup -asfalttirallisarjan mestari vuonna 2016 (kuusi osakilpailuvoittoa seitsemästä), Neste Rallin WRC2-luokan voitto sekä rallin EM-sarjan hopeamitali Junior U27-luokassa vuonna 2017…Jari Huttunen on ehtinyt saavuttaa paljon, varsinkin kun ottaa huomioon, että mies on ehtinyt startata urallaan vasta vaivaiseen 37 ralliin. Kokemusta on toki kertynyt muista moottoriurheilulajeista – Huttunen kilpaili kartingissa kymmenen vuoden ajan ennen siirtymistään rallisprintin kautta ralliin vuonna 2013.Nyt Marcus Grönholmin manageroima kiuruvetinen astuu jälleen uuteen haasteeseen, kun vuorossa on kausi 2018 Hyundain tehdastiimin palveluksessa.Vasemmalla Antti Linnaketo, oikealla Jari Huttunen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraa päätä Neste RalliinTaustalla oli Hyundai Motorsportin viime vuonna järjestämä nuorten kuskien kykyjenetsintäkilpailu, johon valittiin 15 kuljettajalupausta eri maista. Huttunen selvitti itsensä kaksivaiheisen kisan voittajaksi, ja sai palkinnokseen tehdaspestin.Asiat ovat vuoden aikana muuttuneet osaltasi aika paljon?– No joo, ei sitä olisi itsekään uskonut mitä tulee tapahtumaan. Kun Marcus soitti viime keväänä ja kysyi, haluatko ajaa nelivetoautolla, vastasin tietysti heti että haluan. Sitä en oikeastaan tajunnut, että ajetaan heti Neste Rallia R5-autolla! Sen jälkeen onkin ollut aika lennokasta, Huttunen naurahtaa.Koska Hyundain tehdastiimi otti yhteyttä ensimmäisen kerran?– Sieltä soitettiin Neste Rallin aikaan, ja kutsuttiin valintatilaisuuteen. Ensin mentiin Saksaan haastatteluihin, ja sen jälkeen Ranskaan ajamaan testejä. Parin–kolmen viikon kuluttua sitten kerrottiin, kenet olivat valinneet.Harjoittelua pikkuluokassaKauden 2018 tarkkaa ohjelmaa, siis sitä mihin ralleihin Huttunen yhdessä kartanlukijansa Antti Linnakedon kanssa osallistuu, ei ole vielä virallisesti ilmoitettu.– Seitsemän rallia on minimi mitä ajetaan. Kausi alkaa Ruotsista, ja sitten on vuorossa Meksiko. Sen jälkeen varmaan aletaan pikkuhiljaa julkistaa, mitä on luvassa seuraavaksi.Huttusen ja Hyundain välinen sopimus kattaa vain tämän kauden. Jos kaikki menee putkeen, merkitseekö seuraava vuosi jo ”isojen poikien” luokkaan siirtymistä?– En usko, että vielä 2019 WRC:hen mentäisiin vaikka sujuisi miten. Toisaalta tämän vuoden pitää mennä aika hyvin, että saa jatkoa sopimukseen.Sitä ennen Huttunen pitää ehdottoman hyvänä asiana, että saa harjoitella MM-ralleja juuri pienemmässä luokassa.– Eihän minulla ole MM-rallikokemusta kuin Suomesta, Saksasta ja Walesista, ja viimeksi mainitustakin vain neljän pätkän verran. Sillä ei vielä kauhean pitkälle pötkitä. Sama pätee kokemukseen nelivetoisesta autosta.Nöyränä MM-koitokseenVaikka steppi uralla on iso, Huttunen ei ainakaan vielä myönnä ottavansa turhia paineita.– Iso juttuhan tämä tietenkin on, ja moni varmaan odottaa meiltä kaikenlaista, mutta pitää tosiaan muistaa, ettei kokemusta ole juuri yhtään ja kun kaikki nuo rallitkin ovat vielä uusia, tässä on vielä paljon opeteltavaa.Onko tiimi jo esittänyt toiveita, että ajatte enemminkin maaliin kuin ryhdytte hakemaan parhaita mahdollisia sijoituksia?– Eivät he ole suoraan mitään sanoneet, mutta kyllä se viesti on ollut, että ajakaa rauhassa maaliin, ja edetään sitten pienillä stepeillä ylöspäin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Hyundai MotorsportMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”