14.7.2017 Liikenne Joka kymmenes mopoauto kolaroi – vahingot kuitenkin lieviä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopoautoille sattuu vuosittain noin 1 000 liikennevahinkoa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että noin joka kymmenes mopoauto joutuu liikennevahinkoon. Seuraukset ovat pääasiassa lieviä. Mopoautoille tyypillisimpiä vahinkoja ovat peräänajot sekä peruuttamisvahingot. Erityisesti pysäköintialueilla vahinkoja sattuu peruutettaessa. Mopoautokuljettajat ovat vahinkotilanteissa hieman useammin aiheuttajana kuin syyttömänä osapuolena.– Mopoautoilu ei tilastojen valossa ole niin vaarallista kuin joskus kuvitellaan. Valtaosa mopoautoilijoiden kolareista ei johda loukkaantumiseen ja loukkaantumisetkin ovat yleensä lieviä, kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius.Lukumääräisesti eniten mopoautovahinkoja sattuu Pirkanmaalla, Satakunnassa, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Vahingon aiheuttaneet kuljettajat ovat pääasiassa 15–17-vuotiaita.Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mopoautojen turvallisuutta käsittelevässä raportissa on käytetty aineistona liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja vuosilta 2011–2015 sekä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia onnettomuuksia vuosilta 2004–2016.Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia mopoautoilla on tapahtunut neljä vuosina 2004–2016.– Kuolonkolarit tutkitaan tarkkaan onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi jatkossa. Mopoautoilla vakavia onnettomuuksia on kuitenkin sattunut niin vähän, ettei niistä voi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä mopoautojen turvallisuudesta, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari OTIsta huomauttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHavaintovirheet yleisin syyOnnettomuutta edeltää usein mopoautoilijan havaintovirhe.– Esimerkiksi yhteenajoissa mopoauton kuljettajan huomio oli monesti muualla kuin ajamisessa, Salla Salenius kertoo.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneissa mopoauto-onnettomuuksissa yhdessä oli taustalla rattijuopumus.Tutkijalautakunnat nostivat tutkinnassaan toistuvasti esiin mopoautojen heikon rakenteen.– Mopoautojen törmäysturvallisuutta tulisi kehittää esimerkiksi korirakenteen osalta turvallisuuden lisäämiseksi, Kalle Parkkari summaa tutkinnan johtopäätöksiä.Mopoauto häviää turvallisuudessa henkilöautollePienikokoisen ja kevytrakenteisen mopoauton putkirunko ei ole suunniteltu kolariturvallisuudeltaan henkilöautoa vastaavaksi.Kolariturvallisuutta ei ole mahdollista parantaa henkilöautojen tasolle, sillä mopoautojen kuormittamaton massa saa olla enintään 425 kilogrammaa.Alhaisen massan takia mopoauto rakentuu alumiiniputkista ja muovista tai lasikuidusta. Heikomman kolariturvallisuuden vuoksi mopoauto on selvästi henkilöautoa vaarallisempi onnettomuustilanteissa, erityisesti toisen ajoneuvon törmätessä suuremmalla nopeudella mopoautoon.OTI:n tilastojen mukaan vuosina 2011–2015 liikennevakuutuksesta korvatuissa mopoautovahingoissa vammautui 1 229 ja kuoli 4 henkilöä.Kuvaavaa on, että mopoautojen ja henkilöautojen välisissä onnettomuuksissa kaikki neljä kuolonuhria ja 72 prosenttia vammautuneista olivat mopoautossa joko kuljettajana tai matkustajana. Vastaavasti vammautuneista vain 14 prosenttia oli henkilöautossa.Tilastojen valossa mopoautojen kuljettajat ja matkustajat ovat suhteellisesti muuta liikennettä alttiimpia henkilövahingoille.Kolaritesteissä karut tuloksetEuro NCAP:in suorittamissa törmäystesteissä uudetkin mopoautot ovat menestyneet heikosti. Testeissä on paljastunut vakavia puutteita – esimerkiksi turvavöiden kiinnityspisteet ovat pettäneet eikä turvatyynyn täyttymispaine ole ollut riittävä. Puutteellisen turvatyynyn seurauksena kuljettajan pää on osunut testissä ohjauspyörään. Erityisesti sivutörmäystilanteissa mopoautojen turvallisuus on heikko. Ovesta puuttuvat henkilöautolle tyypilliset järeät turvarakenteet, jolloin mopoauton kuljettaja ja matkustaja ovat herkästi törmäysvyöhykkeellä.Eroa korostaa myös se, että mopoauton keulatörmäystestissä käytetty nopeus on selvästi henkilöautoa matalampi. Törmäyksessä pelkkä henkilöautojen kasvanut törmäysnopeus aiheuttaa 60 prosenttia suuremman liike-energian. Myös testausalueessa on eroa, sillä mopoautoilla törmäys kohdistuu koko keulaan – henkilöautoilla 40 prosenttiin auton keulan leveydestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajoitettu henkilöauto ratkaisisi monta turvallisuuspuutettaRakenteellisia eroja mopoauton ja henkilöauton välillä paljastuu myös pienempien kolhujen jälkeen. Mopoauton muovipaneeleilla varustettu putkirunkoinen kori vaurioituu herkästi, jolloin lopputuloksena on herkästi lunastukseen päätyvä ajoneuvo.Mopoautoihin erikoistuneita korjaamoja on vähän ja autojen varaosien saatavuus on heikkoa.Henkilöautojen suuremman koon ja massan vuoksi törmäysrakenteet ovat huomattavan erilaisia, jolloin kolareista selvitään keskimäärin pienemmillä korjaustoimenpiteillä.Onnettomuuksiin ei myöskään jouduta yhtä helposti, sillä henkilöautojen aktiiviseen turvallisuuteen vaikuttavat järjestelmät ovat yleistyneet selvästi myös pienemmissä autokokoluokissa.Onnettomuuksia merkittävästi vähentävä ajonvakautus (ESC) on ollut Euroopassa myytävissä henkilöautoissa pakollisena jo vuodesta 2012 alkaen. Lisäksi moni A- ja B-segmentin auto sisältää nykyisin esimerkiksi kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutustoiminnon.Suurempi henkilövahinkojen määrä ja kalliit korjauskustannukset vaikuttavat riskivastaavasti myös mopoautojen vakuutusmaksuihin, jotka ovat korkeampia kuin pienissä henkilöautoissa.– Mopoautoilu on sekä riskialttiimpaa että kalliimpaa vakuuttaa. Tämän vuoksi nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto laskisi todennäköisesti tulevia vakuutusmaksuja, ennakoi johtaja Tapani Alaviiri LähiTapiolasta.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen videot: Euro NCAPLue myös:Ministeri Berner: Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoilleAutoliitto kannattaa rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen