18.6.2015 Liikenne Juhannuksen viettoon maltilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääväylille luvassa ruuhkaa ja vaihtelevaa keliä. Autoliiton tiepalvelu päivystää läpi juhannuksen. Juhannuksen menoliikenne näkyy pian kaikilla pääteillä. Ruuhkahuipun on arvioitu osuvan iltapäivän ja alkuillan tunteihin. Liikenneviraston mukaan tunnelma tien päällä tiivistyy aatonaattona aikavälille 14–18. Sama aikataulu pätenee myös sunnuntain paluuliikenteessä.Säätieto tarjoaa juhannusliikenteeseen vaihtelevaa keliä. Liikennesään tarkastaminen ennen matkallelähtöä on suositeltavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton matkakuntoonPolttoainetta tankkiin, ilmaa renkaisiin, kuorma kiinni ja malttia mieleen. Juhannusliikenteen muistilista on vuodesta toiseen tuttu, mutta harva muistaa pestä tuulilasin. Sisäpuolelta.– Vasta-aurinkoon ajettaessa likainen tuulilasi voi aiheuttaa niin pahoja heijastumia, ettei lasista näe lainkaan läpi. Jos tuulilasi on vanha ja kulunut, puhdistuskaan ei enää auta. Silloin lasi on syytä vaihtaa, vaikka siinä ei olisi edes halkeamia, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Myös hyvät aurinkolasit ovat erittäin tärkeä autoilijan varuste.– Vasta-aurinkoon ajaminen ja silmien siristely on erittäin rasittavaa. Aurinkolasit tekevät ajamisesta leppoisampaa ja kuljettajan vireystaso pysyy paremmin yllä, Vesalainen sanoo.Levänneenä liikenteeseenJuhannuksena tulee valvottua pitkään, mutta ennen kotimatkalle lähtöä on muistettava levätä. Väsynyt kuljettaja on liikenteessä pahimmillaan yhtä vaarallinen kuin rattijuoppo. Matkalla pitää malttaa koukata kahvitauolle ennen kuin silmäluomet alkavat painaa. Jos auto alkaa vaellella kaistalla ja kuljettaja tekee kulmikkaita korjausliikkeitä, nukahtaminen on jo todella lähellä.Irtotavarat pannaanMatkalle pakataan usein runsaasti tavaraa mukaan. Auton kuormaamiseen kannattaa käyttää hetki aikaa, sillä väistössä, jarrutuksessa tai kolarissa irtonaiset tavarat saattavat aiheuttaa pahaa jälkeä.– Auton turvallinen kuormaaminen ei ole mitään rakettitiedettä eikä vie aikaa juuri enempää kuin huolimaton kuormaaminen. Painavat esineet laitetaan tavaratilassa kiinni takaselkänojiin. Jos matkustamoon on pakko ottaa tavaroita, ne on kiinnitettävä esimerkiksi turvavöillä tai sidontaliinoilla, Vesalainen neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJos matka katkeaaPulaan joutuneita autoilijoita auttava Autoliiton tiepalvelukeskus päivystää pyhien ajan numerossa 0200–8080. Plus-jäsenten oma palvelunumero löytyy jäsenkortista.Soittaessasi muista kertoa auton sijainti, merkki, malli ja kuvaile minkälaisesta ongelmasta on kyse. Autoliiton tiepalvelukeskus arvioi, voiko auton korjata tien päällä vai onko syytä tilata hinausauto. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?