7.6.2018

Katumaasturi-ikonin neljäs veto: uusi BMW X5

uusi BMW X5

Neljännen sukupolven BMW X5 tuo mukanaan tilaa ja teknologiaa, vieden tutun katumaasturin uusille urille jopa koko malliston osalta.

BMW X5 oli valmistajalleen aikoinaan avaus uusille markkinoille. Alkuperäinen X-katumaasturi kantoi kuitenkin sille asetetut vaatimukset niin hyvin, että nyt baijerilaismerkillä on käsissään koko suora X1:stä X6:een ja järkälemäinen X7 häämöttää loppuvuoden julkaisukalenterissa.

Nyt saapuva neljännen sukupolven BMW X5 on kuitenkin melko suoraviivainen tapaus, sillä nimen mukaisesti pohjana on nykyinen 5-sarja. X5 tuo kuitenkin tullessaan uusia ominaisuuksia niin X-mallistoon kuin jopa koko BMW:lle.

uusi BMW X5

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isommat numerot

Luonnollisesti enemmän on enemmän ja numerot voivat vain kasvaa. 4,92 metrin pituus on 36 mm edeltäjää pidempi, 2 975 millimetrin akseliväli on 42 mm plussalla ja korkeuttakin on kertynyt 19 mm enemmän. Suurin muutos on kuitenkin leveys, sillä 66 mm lisäys nostaa X5:n juuri ja juuri yli kahden metrin (2 004 mm). Suuri auto vaatii suuret vanteet, joten ensimmäistä kertaa BMW:n mallistossa tarjolla on peräti 22-tuumaisia vanteita. Lisävarusteena on kolmas istuinrivi, jotta X5:n saa halutessaan myös seitsenpaikkaisena. Tavaratilaa on perusvarustuksessa 645 litraa, mutta se on kasvatettavissa 1 860 litraan. BMW on kiinnittänyt huomiota kaksiosaisen takaluukun ja tavaratilan käytettävyyteen. Esimerkiksi tavaratilan peitteen voi laskea sähköisesti lastaustilan pohjalle.

uusi BMW X5

Ulkoisesti X5 on pysynyt tyylilleen uskollisena, mutta BMW:n nykyhengen mukaisesti keulan "munuaiset" lähestyvät jo karikatyyrikokoa. Kolmiulotteista efektiä tavoittelevat takavalot ovat puolestaan ohuemmat ja leveämmät. Tarjolla on kaksi kosmeettista varusteversiota: maastohenkinen xLine ja urheilullisempi M Sport. Ajovaloissa uusi juttu X5:ssä on laserilla toteutettu kaukovalo, jonka voi valita lisävarusteeksi led-valojen tilalle.

uusi BMW X5

BMW lupaili jo etukäteen X5:n sisältävän uudistuksia alustan osalta. Sähköisesti säädettävä iskunvaimennus on vakiovaruste ja lisävarustelistalta löytyy molempien akseleiden ilmajousitus, joka antaa 80 mm säätövaran maavaralle. Lisäksi varustelistalta löytyy nelipyöräohjaus ja mukautuva M Professional -alustapaketti aktiivisella kallistuksenvakauksella. Ensimmäistä kertaa X-mallissa nähdään maastoajopaketti, joka tuo mukanaan molempien akseleiden ilmajousituksen, pohjasuojan eteen ja taakse sekä erikseen maastoajoa varten suunnitellut ajotilat. Ajotilat muuttavat suoraan jousituksen korkeutta, nelivedon ja vaihteiston toimintaa sekä kaasupolkimen herkkyyttä.

uusi BMW X5

Enemmän bittejä ja pikseleitä

Matkustamossa BMW X5 jatkaa tutulla tyylillä, joten panoraamalasikaton ja nelialueilmastoinnin lisäksi tarjolla on erilaisia valotoimintoja ja hierovat istuimet. Todellinen uutuus on vakiovarusteinen BMW Live Cockpit Professional -lasiohjaamojärjestelmä, joka yhdistää uuden digitaalimittariston ja 12,3-tuumaisen iDrive-näytön vihdoin yhdeksi kokonaisuudeksi. Järjestelmä noudattaa uutta valikkorakennetta ja sitä hallitaan kosketusnäytön lisäksi iDrive-ohjaimella, ääniohjauksella sekä eleohjauksella. Tuulilasin heijastusnäyttö on jälleen projektioalueeltaan suurempi ja BMW kertoo tehneensä parannuksia myös heijastusnäytöllä näkyvään tietoon ja grafiikkaan.

uusi BMW X5

5-sarjasta tuttuun tyyliin X5 saa koko joukon autonomishenkisiä ajoavustimia, kuten pysähtymistoiminnolla varustetun mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen. Uutena toimintona on hätäpysäytysavustin, joka on suunniteltu auttamaan sairaskohtauksesta kärsivää kuljettajaa. Sähköisen käsijarrun napista aktivoitava avustin tarkistaa auton ympäristön ja pyrkii ohjaamaan auton pysähdyksiin joko tien reunaan tai pientareelle. Toinen uutuus on umpikujiin suunniteltu peruutusavustin, joka pystyy jäljittämään äsken etuperin ajettua reittiä jopa 50 metrin matkan. Uusi BMW X5 on samalla valmistajansa ensimmäinen auto, jota voi käyttää avaimen sijasta älypuhelimella BMW Digital Keyn avulla.

uusi BMW X5

Moottoreiden osalta Eurooppa jää (ainakin toistaiseksi) ilman uutta V8 xDrive50i-bensiinimoottoria. Tarjolle tulee kuitenkin xDrive40i, joka tuo mukanaan kolmilitraisen rivikutosen ja 340 hevosvoimaa. Tavallisempana dieselmoottorina on xDrive 30d, jonka strategiset mitat ovat 265 hevosvoimaa ja 3,0-litrainen kutoskone.

uusi BMW X5

Hiukan yllättävämpi 3,0-litrainen kuusisylinterinen dieselmoottori on M50d, joka on varustettu peräti neljällä turboahtimella 400 hevosvoiman huipputehon vuoksi. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on aina kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. BMW:n xDrive-nelivetojärjestelmää on kehitetty suorituskykyisemmäksi ja enemmän taka-akselia suosivaksi. Varustelistalta löytyy M Sport -varustelun ja maastoajopaketin yhteydessä myös taka-akselin tasauspyörästön lukko.

Uusi neljännen sukupolven BMW X5 valmistetaan edelleen Yhdysvaltain Spartanburgissa ja malli saapuu markkinoille marraskuussa 2018.

Lähde ja kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat