7.6.2018 Ajoneuvot Katumaasturi-ikonin neljäs veto: uusi BMW X5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännen sukupolven BMW X5 tuo mukanaan tilaa ja teknologiaa, vieden tutun katumaasturin uusille urille jopa koko malliston osalta. BMW X5 oli valmistajalleen aikoinaan avaus uusille markkinoille. Alkuperäinen X-katumaasturi kantoi kuitenkin sille asetetut vaatimukset niin hyvin, että nyt baijerilaismerkillä on käsissään koko suora X1:stä X6:een ja järkälemäinen X7 häämöttää loppuvuoden julkaisukalenterissa.Nyt saapuva neljännen sukupolven BMW X5 on kuitenkin melko suoraviivainen tapaus, sillä nimen mukaisesti pohjana on nykyinen 5-sarja. X5 tuo kuitenkin tullessaan uusia ominaisuuksia niin X-mallistoon kuin jopa koko BMW:lle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsommat numerotLuonnollisesti enemmän on enemmän ja numerot voivat vain kasvaa. 4,92 metrin pituus on 36 mm edeltäjää pidempi, 2 975 millimetrin akseliväli on 42 mm plussalla ja korkeuttakin on kertynyt 19 mm enemmän. Suurin muutos on kuitenkin leveys, sillä 66 mm lisäys nostaa X5:n juuri ja juuri yli kahden metrin (2 004 mm). Suuri auto vaatii suuret vanteet, joten ensimmäistä kertaa BMW:n mallistossa tarjolla on peräti 22-tuumaisia vanteita. Lisävarusteena on kolmas istuinrivi, jotta X5:n saa halutessaan myös seitsenpaikkaisena. Tavaratilaa on perusvarustuksessa 645 litraa, mutta se on kasvatettavissa 1 860 litraan. BMW on kiinnittänyt huomiota kaksiosaisen takaluukun ja tavaratilan käytettävyyteen. Esimerkiksi tavaratilan peitteen voi laskea sähköisesti lastaustilan pohjalle.Ulkoisesti X5 on pysynyt tyylilleen uskollisena, mutta BMW:n nykyhengen mukaisesti keulan "munuaiset" lähestyvät jo karikatyyrikokoa. Kolmiulotteista efektiä tavoittelevat takavalot ovat puolestaan ohuemmat ja leveämmät. Tarjolla on kaksi kosmeettista varusteversiota: maastohenkinen xLine ja urheilullisempi M Sport. Ajovaloissa uusi juttu X5:ssä on laserilla toteutettu kaukovalo, jonka voi valita lisävarusteeksi led-valojen tilalle.BMW lupaili jo etukäteen X5:n sisältävän uudistuksia alustan osalta. Sähköisesti säädettävä iskunvaimennus on vakiovaruste ja lisävarustelistalta löytyy molempien akseleiden ilmajousitus, joka antaa 80 mm säätövaran maavaralle. Lisäksi varustelistalta löytyy nelipyöräohjaus ja mukautuva M Professional -alustapaketti aktiivisella kallistuksenvakauksella. Ensimmäistä kertaa X-mallissa nähdään maastoajopaketti, joka tuo mukanaan molempien akseleiden ilmajousituksen, pohjasuojan eteen ja taakse sekä erikseen maastoajoa varten suunnitellut ajotilat. Ajotilat muuttavat suoraan jousituksen korkeutta, nelivedon ja vaihteiston toimintaa sekä kaasupolkimen herkkyyttä.Enemmän bittejä ja pikseleitäMatkustamossa BMW X5 jatkaa tutulla tyylillä, joten panoraamalasikaton ja nelialueilmastoinnin lisäksi tarjolla on erilaisia valotoimintoja ja hierovat istuimet. Todellinen uutuus on vakiovarusteinen BMW Live Cockpit Professional -lasiohjaamojärjestelmä, joka yhdistää uuden digitaalimittariston ja 12,3-tuumaisen iDrive-näytön vihdoin yhdeksi kokonaisuudeksi. Järjestelmä noudattaa uutta valikkorakennetta ja sitä hallitaan kosketusnäytön lisäksi iDrive-ohjaimella, ääniohjauksella sekä eleohjauksella. Tuulilasin heijastusnäyttö on jälleen projektioalueeltaan suurempi ja BMW kertoo tehneensä parannuksia myös heijastusnäytöllä näkyvään tietoon ja grafiikkaan.5-sarjasta tuttuun tyyliin X5 saa koko joukon autonomishenkisiä ajoavustimia, kuten pysähtymistoiminnolla varustetun mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen. Uutena toimintona on hätäpysäytysavustin, joka on suunniteltu auttamaan sairaskohtauksesta kärsivää kuljettajaa. Sähköisen käsijarrun napista aktivoitava avustin tarkistaa auton ympäristön ja pyrkii ohjaamaan auton pysähdyksiin joko tien reunaan tai pientareelle. Toinen uutuus on umpikujiin suunniteltu peruutusavustin, joka pystyy jäljittämään äsken etuperin ajettua reittiä jopa 50 metrin matkan. Uusi BMW X5 on samalla valmistajansa ensimmäinen auto, jota voi käyttää avaimen sijasta älypuhelimella BMW Digital Keyn avulla.Moottoreiden osalta Eurooppa jää (ainakin toistaiseksi) ilman uutta V8 xDrive50i-bensiinimoottoria. Tarjolle tulee kuitenkin xDrive40i, joka tuo mukanaan kolmilitraisen rivikutosen ja 340 hevosvoimaa. Tavallisempana dieselmoottorina on xDrive 30d, jonka strategiset mitat ovat 265 hevosvoimaa ja 3,0-litrainen kutoskone.Hiukan yllättävämpi 3,0-litrainen kuusisylinterinen dieselmoottori on M50d, joka on varustettu peräti neljällä turboahtimella 400 hevosvoiman huipputehon vuoksi. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on aina kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. BMW:n xDrive-nelivetojärjestelmää on kehitetty suorituskykyisemmäksi ja enemmän taka-akselia suosivaksi. Varustelistalta löytyy M Sport -varustelun ja maastoajopaketin yhteydessä myös taka-akselin tasauspyörästön lukko.Uusi neljännen sukupolven BMW X5 valmistetaan edelleen Yhdysvaltain Spartanburgissa ja malli saapuu markkinoille marraskuussa 2018. Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää