5.8.2017 Ajoneuvot Kilpuri ja herrasmies: autoveljekset Porsche 911 1965 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtä aikaa tuotantolinjalla, mutta täysin eri historia: upea Porsche-kaksikko näyttää harrastamisen eri puolia. Jutun keskipisteessä oleva Porsche-kaksikko on lähtenyt Stuttgartin tuotantolinjoilta yhtä jalkaa: toukokuussa 1965 valmistuneiden autojen runkonumeroissa on nimittäin eroa vain 11 auton verran! Seikkailtuaan noin 50 vuotta maailman tuulissa ne ovat vihdoin päätyneet vierekkäin samaan autokokoelmaan. Samalla ne edustavat täysin eri puolia saman automallin harrastamisesta.Kokoelman taustavoimana oleva Carrera Classic on jo tuttu Moottorin 4/2017 Prinssi Bertilin Porsche -jutusta. Muille lyhyenä kertauksena, että Carrera Classic ja sen taustavoimina olevat Jussi ja Raili Itävuori keräävät ja entisöivät vanhoja Porscheja. Toiminnan jujuna on klassikkoautojen jatkuva arvonnousu, eli syntisen kalliiden entisöintien motiivina on kunnostaa omaa autoa siihen pisteeseen, että se voidaan korvata kokoelmassa jollain toisella mielenkiintoisella yksilöllä.Näin myös nyt tarkasteltavan toukokuun 1965 sadon kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche 911 1965 – Täydellinen herrasmiesViininpunainen 911 vuodelta 1965 on entisöity viime vuosina klassikko-Porschejen harrastajille tutulla tarkkuudella. Kierrätetyt ja entisöidyt osat takaavat, että auto on mahdollisimman pitkälle sellainen, kuin se on ollut tehtaalta rullatessaan. Työn kuluessa on jouduttu muun muassa selaamaan vuoden 1965 myyntiesitteitä yksityiskohtien selvittämiseksi. Tarkkuus on kohdistunut muun muassa moottoritilassa olevien tarrojen värimaailmoihin. Nykyelämään löydettäessä auto oli niin sanottu barnfind, latolöytö. Noin 2 000 tunnin entisöintityön jälkeen Jurvan Botniaringin harmaan taivaan alla kiiltelee upea yksilö, jonka viimeistelyn taso aiheuttaisi punastumista monien uusienkin autojen kohdalla. Käsityötä on vaikea voittaa, vaikka yksityiskohdat, tehtaan kirjanpito ja työn taso aiheuttavat aina muutamia kompromisseja alkuperäisyyden suhteen. Välillä lopputulos ylittää alkuperäisen. Voimanlähteenä on Porschen tuttu 6-sylinterinen bokserimoottori maltillisella 2,0-litran kapasiteetilla. Solexin kaasuttimilla varustettu moottori vauhdittaa kevyttä ja kompaktia herrasmiessporttia 130 hevosvoiman turvin. Kone heräilee kauneusuniltaan vasta 3 000 r/min kierroslukemssa, innostuen omasta tekemisestään, joten urheilullinen ajotyyli palkitaan.Ripeämmässä rata-ajossa vielä 1965 uupunut taka-akselin kallistuksenvakaaja tekee menosta hiukan lennokasta, ja tasaiset etuistuimet korostavat ilmiötä. Turvavöitä ei ole, joten matkustajan ainoaksi turvaksi jää 911:n hennossa ovenkahvassa roikkuminen. Parhaimmillaan auto onkin maisemareittien matka-autona, sillä kulku on leppoisan nautiskelevaa – ja nykystandardeilla suorastaan rauhallista.Herrasmies on herrasmies vielä eläkepäivilläänkin.Porsche 911 1965 – Ärhäkkä kilpuriSamaan aikaan tuotantolinjalta herrasmiehen kanssa rullasi yksilö, jonka vuosikymmenet ovat vieneet autoa melko eri suuntaan. Leppoisten Kalifornia-vuosien jälkeen auto saapui sateiseen Suomeen 1990-luvulla, jossa sitä odotti ralliautoksi muuntuminen vuonna 1995, jolloin auton pilottina toimi eläkepäiviään historicissä viettänyt Hannu Valtaharju.Muutaman omistajavaihdoksen jälkeen autoa odotti täydellinen kunnostus, kilpuriperintöä kunnioittaen. Aktiivinen käyttö FIA:n sertifioimissa tapahtumissa edellyttää tarkkuutta sekä auton historian että nykyaikaisten turvavarusteiden suhteen. Esimerkiksi moottori on sama Solexeilla varustettu 2,0-litrainen kutosbokseri kuin herrasmiehessäkin. Kilpaversioksi säädettynä siitä kuitenkin saadaan kourallinen hevosvoimia enemmän. Mielenkiintoisena yksityiskohtana ilmajäähdytetyn moottorin tuuletin on halkaisijaltaan noin 20 millimetriä siviilimallia pienempi, jotta tuuletin ei sakkaisi kovilla kierroksilla ajettaessa. Aiempaa rallitaustaa on kunnioitettu myös lisävaloilla ja tuulilasin PERRYS MOTOR -tarralla, joka on viittaus ruotsalaiseen moottoripajaan. Auton tuolloinen moottoriversio löytyi nimittäin pajan nurkista, joten toisen asiakkaan maksamatta ja noutamatta jäänyt moottoriprojekti sai uuden kodin punaisen 911:n perästä. Toisaalta turvakaaret, sammutinjärjestelmät, kilpapenkit ja pääkytkimet ovat nykyisten säädösten mukaisia. Kompromisseja esimerkiksi mittariston ja kojelaudan suhteen voitaisiin tehdä enemmänkin, mutta alkuperäisyyttä on arvostettu muun muassa kierroslukumittarin suhteen. Mittariston 'idioottivaloiksi' nimetyistä varoitusvaloista tärkein on öljynpaine, varoitusrajan ollessa siviiliautoille turhan korkea 2,4 baria.Moottori ärjyy ja bensiini haisee surutta kun kilpuri starttaa räkien ja lähtee repimään Botniaringin lyhyttä versiota. Kilpuri on aina kilpuri. Ärhäkkä luonne puolestaan tulee selväksi, sillä heti lehdistökyydin odottaessa auto toteaa, että ei enää tänään.Niinpä niin. Kilpuri ei ole herrasmies.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa