5.8.2017 Ajoneuvot Kilpuri ja herrasmies: autoveljekset Porsche 911 1965 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtä aikaa tuotantolinjalla, mutta täysin eri historia: upea Porsche-kaksikko näyttää harrastamisen eri puolia. Jutun keskipisteessä oleva Porsche-kaksikko on lähtenyt Stuttgartin tuotantolinjoilta yhtä jalkaa: toukokuussa 1965 valmistuneiden autojen runkonumeroissa on nimittäin eroa vain 11 auton verran! Seikkailtuaan noin 50 vuotta maailman tuulissa ne ovat vihdoin päätyneet vierekkäin samaan autokokoelmaan. Samalla ne edustavat täysin eri puolia saman automallin harrastamisesta.Kokoelman taustavoimana oleva Carrera Classic on jo tuttu Moottorin 4/2017 Prinssi Bertilin Porsche -jutusta. Muille lyhyenä kertauksena, että Carrera Classic ja sen taustavoimina olevat Jussi ja Raili Itävuori keräävät ja entisöivät vanhoja Porscheja. Toiminnan jujuna on klassikkoautojen jatkuva arvonnousu, eli syntisen kalliiden entisöintien motiivina on kunnostaa omaa autoa siihen pisteeseen, että se voidaan korvata kokoelmassa jollain toisella mielenkiintoisella yksilöllä.Näin myös nyt tarkasteltavan toukokuun 1965 sadon kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche 911 1965 – Täydellinen herrasmiesViininpunainen 911 vuodelta 1965 on entisöity viime vuosina klassikko-Porschejen harrastajille tutulla tarkkuudella. Kierrätetyt ja entisöidyt osat takaavat, että auto on mahdollisimman pitkälle sellainen, kuin se on ollut tehtaalta rullatessaan. Työn kuluessa on jouduttu muun muassa selaamaan vuoden 1965 myyntiesitteitä yksityiskohtien selvittämiseksi. Tarkkuus on kohdistunut muun muassa moottoritilassa olevien tarrojen värimaailmoihin. Nykyelämään löydettäessä auto oli niin sanottu barnfind, latolöytö. Noin 2 000 tunnin entisöintityön jälkeen Jurvan Botniaringin harmaan taivaan alla kiiltelee upea yksilö, jonka viimeistelyn taso aiheuttaisi punastumista monien uusienkin autojen kohdalla. Käsityötä on vaikea voittaa, vaikka yksityiskohdat, tehtaan kirjanpito ja työn taso aiheuttavat aina muutamia kompromisseja alkuperäisyyden suhteen. Välillä lopputulos ylittää alkuperäisen. Voimanlähteenä on Porschen tuttu 6-sylinterinen bokserimoottori maltillisella 2,0-litran kapasiteetilla. Solexin kaasuttimilla varustettu moottori vauhdittaa kevyttä ja kompaktia herrasmiessporttia 130 hevosvoiman turvin. Kone heräilee kauneusuniltaan vasta 3 000 r/min kierroslukemssa, innostuen omasta tekemisestään, joten urheilullinen ajotyyli palkitaan.Ripeämmässä rata-ajossa vielä 1965 uupunut taka-akselin kallistuksenvakaaja tekee menosta hiukan lennokasta, ja tasaiset etuistuimet korostavat ilmiötä. Turvavöitä ei ole, joten matkustajan ainoaksi turvaksi jää 911:n hennossa ovenkahvassa roikkuminen. Parhaimmillaan auto onkin maisemareittien matka-autona, sillä kulku on leppoisan nautiskelevaa – ja nykystandardeilla suorastaan rauhallista.Herrasmies on herrasmies vielä eläkepäivilläänkin.Porsche 911 1965 – Ärhäkkä kilpuriSamaan aikaan tuotantolinjalta herrasmiehen kanssa rullasi yksilö, jonka vuosikymmenet ovat vieneet autoa melko eri suuntaan. Leppoisten Kalifornia-vuosien jälkeen auto saapui sateiseen Suomeen 1990-luvulla, jossa sitä odotti ralliautoksi muuntuminen vuonna 1995, jolloin auton pilottina toimi eläkepäiviään historicissä viettänyt Hannu Valtaharju.Muutaman omistajavaihdoksen jälkeen autoa odotti täydellinen kunnostus, kilpuriperintöä kunnioittaen. Aktiivinen käyttö FIA:n sertifioimissa tapahtumissa edellyttää tarkkuutta sekä auton historian että nykyaikaisten turvavarusteiden suhteen. Esimerkiksi moottori on sama Solexeilla varustettu 2,0-litrainen kutosbokseri kuin herrasmiehessäkin. Kilpaversioksi säädettynä siitä kuitenkin saadaan kourallinen hevosvoimia enemmän. Mielenkiintoisena yksityiskohtana ilmajäähdytetyn moottorin tuuletin on halkaisijaltaan noin 20 millimetriä siviilimallia pienempi, jotta tuuletin ei sakkaisi kovilla kierroksilla ajettaessa. Aiempaa rallitaustaa on kunnioitettu myös lisävaloilla ja tuulilasin PERRYS MOTOR -tarralla, joka on viittaus ruotsalaiseen moottoripajaan. Auton tuolloinen moottoriversio löytyi nimittäin pajan nurkista, joten toisen asiakkaan maksamatta ja noutamatta jäänyt moottoriprojekti sai uuden kodin punaisen 911:n perästä. Toisaalta turvakaaret, sammutinjärjestelmät, kilpapenkit ja pääkytkimet ovat nykyisten säädösten mukaisia. Kompromisseja esimerkiksi mittariston ja kojelaudan suhteen voitaisiin tehdä enemmänkin, mutta alkuperäisyyttä on arvostettu muun muassa kierroslukumittarin suhteen. Mittariston 'idioottivaloiksi' nimetyistä varoitusvaloista tärkein on öljynpaine, varoitusrajan ollessa siviiliautoille turhan korkea 2,4 baria.Moottori ärjyy ja bensiini haisee surutta kun kilpuri starttaa räkien ja lähtee repimään Botniaringin lyhyttä versiota. Kilpuri on aina kilpuri. Ärhäkkä luonne puolestaan tulee selväksi, sillä heti lehdistökyydin odottaessa auto toteaa, että ei enää tänään.Niinpä niin. Kilpuri ei ole herrasmies.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen