4.9.2023

Koeistuttu: Renault Scenic palaa ensi vuonna kauppoihin – nyt täysin sähköisenä

Renault Scenic

Renault Scenic on ollut poissa mallistosta pari vuotta, huomasiko kukaan? Tila-autojen sukupuutto on ollut nopeaa.

Uusi Renault Scenic esiteltiin Pariisissa juuri ennen Münchenin automessuja. Olemus on vaihtunut nykytrendin mukaiseen crossover-lookiin sekoittaen iloisesti piirteitä niin maastureista, farmareista kuin tila-autoistakin. Tuttua on kuitenkin asemoituminen tilavammaksi versioksi sähköisestä Meganesta.

Samasta perusrakenteesta huolimatta akseliväli ja leveys ovat kasvaneet kymmenkunta senttiä ja pituus 27 cm. Perheen japanilaisserkku Nissan Ariya on ulkomitoiltaan vieläkin suurempi, mutta Scenicin tilankäyttö on tehokkaampaa. Kilpailijaryhmä tarkentuu hintojen selvitessä vuoden vaihteen tienoilla. Ensimmäisiä autoja odotellaan Suomeen kevääksi.

Renault Scenic

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kylmät tyypit

Scenicin soittama tervetulosävel, kuten myös ulospäin kuuluva ”ajoääni” ovat itsensä Jean-Michel Jarren kynästä. Kuskin paikalle on helppo kotiutua ainakin, jos Renaultin muut viimeaikaiset uutuudet ovat tuttuja.

Näkymää hallitsee iso lasipinta, joka muodostuu kahdesta näytöstä, vaakasuuntaisesta mittaristosta ja pystysuuntaisesta keskinäytöstä. Grafiikka ja värimaailma näyttävät aiempaakin kirkkaammalta. Googlen navigointia ja palveluja käyttävät toiminnot ovat nopeita. Puhekomentoja on 70, palautetta ajotavoista ja taloudellisuudesta on luvassa ajovalmentajalta.

Vaihdeviiksi ja ratin nappulat ovat kuten Meganessa. Istuimet ja ajoasento tuntuvat erinomaisilta pikaistumalta, mutta pidemmässä ajossahan ne vasta tuomitaan.

Renault Scenic

Runsaat tilat

Pitkän kuskin taakse mahtuu reilusti toinen samanlainen istumaan. Pitkäjalkaiselle takaistuin on matalalla, mutta takaa hyvät pääntilat. Leveyden puolesta taakse mahtuu kolmekin, kun leveän keskikyynärnojan muki- ja tablettitelineineen kääntää pystyyn.

Lasikatto himmentyy napista maitolasiksi kokonaan tai osissa, erillistä sisäverhoa ei tarvitse. Sisäkorkeus on sama kuin tavallisella katolla. Tavaratila on kookas ja ennen kaikkea korkea, lastenvaunut sopinevat kyytiin kokonaisena.

Pohjan syvyys jättää melkoisen kynnyksen niin takaluukun kuin kaadetun takaistuimen suhteenkin. Yllätyksenä pohjan alla on vieläkin syvempi muovipintainen lokero vaikkapa kuraisille varusteille.

Renault Scenic

Kaksi tehovaihtoehtoa

Scenic on Meganen tavoin tarjolla kahdella voimalinjalla, ei kuitenkaan samoilla. Perusmallissa on tehoa 125 kW (170 hv) ja vääntöä 280 Nm. Pienemmällä 60 kWh akulla toimintamatkaa luvataan 420 km. Tehokkaamman version numerot kirjataan: 162 kW (218 hv) ja 300 Nm. Akkukin on isompi, 87 kWh, toimintamatkaennuste peräti 620 km.

Jarrutuksesta energian talteenottoon on neljä regenerointitasoa, joita voi vaihtaa ratin siivekkeistä. Nikkeli-mangaani-kobolttiakkujen lataukseen Suomi-versioissa on vakiona 22 kW vaihtovirtalaturi, joka tekee vaihtovirtalatauksestakin varteenotettavan vaihtoehdon asiointilataukseen. Tasavirtalatauksen huipputehoksi kerrotaan 150 kW, navigointia käyttäen akulle on esilämmitys talvilatauksia varten.

Ajotiloja on neljä, eco, comfort, sport ja perso, viimeinen itse säädettävissä omien mieltymysten mukaiseksi. Vaikutusta on moottorin ja ohjauksen lisäksi sisävalaistukseen ja mittariston näkymään.

Scenicin valmistuksessa on panostettu kierrätykseen. Auton painosta 24 % on kierrätettyä, mm. 37% teräksestä ja peräti 80 % alumiinista on uusiokäytettyä. Istuinverhoiluihin ja mattoihin on käytetty muovipulloja. Scenicin poistuessa liikenteestä se on 90-prosenttisesti kierrätettävissä.

Renault Scenic

Teksti ja kuvat Petri Munukka

SÄHKÖAUTO, ETUVETO

160 kW (218 hv) 300 Nm

Akku netto 87 kWh

Lataus Type 2: 22 kW CCS: 150 kW

toimintamatka 620 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,4 s

Huippunopeus 170 km/h(elektr. raj.)

Mitat

Pituus       4 470 mm

Leveys       1 864 mm

Korkeus      1 571 mm

Akseliväli 2 785 mm

Tavaratila 545 - 1670 l

Omamassa 1 842 kg

Takuu        4 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat