4.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Renault Scenic palaa ensi vuonna kauppoihin – nyt täysin sähköisenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Scenic on ollut poissa mallistosta pari vuotta, huomasiko kukaan? Tila-autojen sukupuutto on ollut nopeaa. Uusi Renault Scenic esiteltiin Pariisissa juuri ennen Münchenin automessuja. Olemus on vaihtunut nykytrendin mukaiseen crossover-lookiin sekoittaen iloisesti piirteitä niin maastureista, farmareista kuin tila-autoistakin. Tuttua on kuitenkin asemoituminen tilavammaksi versioksi sähköisestä Meganesta.Samasta perusrakenteesta huolimatta akseliväli ja leveys ovat kasvaneet kymmenkunta senttiä ja pituus 27 cm. Perheen japanilaisserkku Nissan Ariya on ulkomitoiltaan vieläkin suurempi, mutta Scenicin tilankäyttö on tehokkaampaa. Kilpailijaryhmä tarkentuu hintojen selvitessä vuoden vaihteen tienoilla. Ensimmäisiä autoja odotellaan Suomeen kevääksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKylmät tyypitScenicin soittama tervetulosävel, kuten myös ulospäin kuuluva ”ajoääni” ovat itsensä Jean-Michel Jarren kynästä. Kuskin paikalle on helppo kotiutua ainakin, jos Renaultin muut viimeaikaiset uutuudet ovat tuttuja.Näkymää hallitsee iso lasipinta, joka muodostuu kahdesta näytöstä, vaakasuuntaisesta mittaristosta ja pystysuuntaisesta keskinäytöstä. Grafiikka ja värimaailma näyttävät aiempaakin kirkkaammalta. Googlen navigointia ja palveluja käyttävät toiminnot ovat nopeita. Puhekomentoja on 70, palautetta ajotavoista ja taloudellisuudesta on luvassa ajovalmentajalta.Vaihdeviiksi ja ratin nappulat ovat kuten Meganessa. Istuimet ja ajoasento tuntuvat erinomaisilta pikaistumalta, mutta pidemmässä ajossahan ne vasta tuomitaan.Runsaat tilatPitkän kuskin taakse mahtuu reilusti toinen samanlainen istumaan. Pitkäjalkaiselle takaistuin on matalalla, mutta takaa hyvät pääntilat. Leveyden puolesta taakse mahtuu kolmekin, kun leveän keskikyynärnojan muki- ja tablettitelineineen kääntää pystyyn.Lasikatto himmentyy napista maitolasiksi kokonaan tai osissa, erillistä sisäverhoa ei tarvitse. Sisäkorkeus on sama kuin tavallisella katolla. Tavaratila on kookas ja ennen kaikkea korkea, lastenvaunut sopinevat kyytiin kokonaisena.Pohjan syvyys jättää melkoisen kynnyksen niin takaluukun kuin kaadetun takaistuimen suhteenkin. Yllätyksenä pohjan alla on vieläkin syvempi muovipintainen lokero vaikkapa kuraisille varusteille.Kaksi tehovaihtoehtoaScenic on Meganen tavoin tarjolla kahdella voimalinjalla, ei kuitenkaan samoilla. Perusmallissa on tehoa 125 kW (170 hv) ja vääntöä 280 Nm. Pienemmällä 60 kWh akulla toimintamatkaa luvataan 420 km. Tehokkaamman version numerot kirjataan: 162 kW (218 hv) ja 300 Nm. Akkukin on isompi, 87 kWh, toimintamatkaennuste peräti 620 km.Jarrutuksesta energian talteenottoon on neljä regenerointitasoa, joita voi vaihtaa ratin siivekkeistä. Nikkeli-mangaani-kobolttiakkujen lataukseen Suomi-versioissa on vakiona 22 kW vaihtovirtalaturi, joka tekee vaihtovirtalatauksestakin varteenotettavan vaihtoehdon asiointilataukseen. Tasavirtalatauksen huipputehoksi kerrotaan 150 kW, navigointia käyttäen akulle on esilämmitys talvilatauksia varten.Ajotiloja on neljä, eco, comfort, sport ja perso, viimeinen itse säädettävissä omien mieltymysten mukaiseksi. Vaikutusta on moottorin ja ohjauksen lisäksi sisävalaistukseen ja mittariston näkymään.Scenicin valmistuksessa on panostettu kierrätykseen. Auton painosta 24 % on kierrätettyä, mm. 37% teräksestä ja peräti 80 % alumiinista on uusiokäytettyä. Istuinverhoiluihin ja mattoihin on käytetty muovipulloja. Scenicin poistuessa liikenteestä se on 90-prosenttisesti kierrätettävissä.Teksti ja kuvat Petri MunukkaSÄHKÖAUTO, ETUVETO160 kW (218 hv) 300 NmAkku netto 87 kWhLataus Type 2: 22 kW CCS: 150 kWtoimintamatka 620 kmSuorituskyky 0–100 km/h 7,4 sHuippunopeus 170 km/h(elektr. raj.)MitatPituus 4 470 mmLeveys 1 864 mmKorkeus 1 571 mmAkseliväli 2 785 mmTavaratila 545 - 1670 lOmamassa 1 842 kgTakuu 4 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 kmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?