22.9.2020 Ajoneuvot Kuluttaa vai eikö kuluta: ladattavien hybridien janoisuus ja päästöt kiistanaihe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihreän liikenteen lobbausjärjestö Transport & Environment esittää väitteitä ladattavista hybrideistä. Totuus järkevien kommenttien taustalla on monimutkaisempi. Brittiläinen vihreää liikennettä lobbaava Transport & Environment (T&E) on julkaissut ladattavien hybridien kulutusta käsittelevän raportin. Otsikko kertoo sisällöstä kaiken: lataushybridihuijaus.Raporttia lukiessa on tärkeä muistaa julkaisijan taustat: riippumattomasta tutkimuksesta ei siis ole kyse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavat hybridit kuluttavat luvattua enemmänYhtä kaikki, T&E:n mukaan ladattavien hybridien päästöt ovat keskimäärin 2,86 kertaiset virallisesti ilmoitettuun arvoon verrattuna. Tutkimuksen pääset lukemaan täältä.T&E:n mukaan tyypillisen ladattavan hybridin viralliset päästöt ovat keskimäärin 44 g/km, mutta todellisuudessa autoluokan keskipäästöt ovat 117 g/ km – tosin lukemat ovat vanhentuneella NEDC-mittauksella otettuja. Käytännössä tämä tarkoittaa T&E:n mukaan sitä, että keskimääräinen ladattava hybridi tuottaa Euroopassa elinikänään 28 tonnia hiilidioksidia, kun tavallinen hybridi tuottaa 33 tonnia, perinteinen bensiinimoottorinen auto 39 ja dieselauto 41 tonnia. Sähköauton eliniän latauksen päästöt jäävät vain 3,8 tonniin.Tämän tiedon valossa T&E toteaa ladattavien hybridien päästöjen vertautuvan polttomoottoriautoihin, vaikka virallisten kulutuslukemien mukaan autoja halutaankin usein rinnastaa täyssähköautoihin. Brittiläinen T&E vetoaakin kotimaansa hallitusta ottamaan ladattavat hybridit mukaan polttomoottoreille kaavailtuun kieltoon tulevaisuudessa.Onko data oikeaa?Transport & Environmentin kulutustieto perustuu useissa maissa kerättyyn dataan. Mukana tosin on muun muassa saksalainen käyttäjälähtöiseen raportointiin perustuva spritmonitor.de, joten datan oikeellisuuteen voi suhtautua varauksella.Päätelmien oikeellisuudestaOvatko T&E:n tekemät havainnot uskottavia? Se riippuu valtavasti siitä, millainen ladattava hybridi on millaisessa käytössä. Osa autoista on oikeasti janoisia. Raportissaan T&E tekee saman havainnon, josta Moottori raportoi jo keväällä (Moottori 5/2020): useat ladattavat hybridit ovat kykenemättömiä liikkumaan sähköllä myös täyssähkötilassa.T&E nosta esille Kian, joka käynnistää täyssähkötilassa polttomoottorin, jos autoa yrittää lämmittää tai tuulilasin huurteenpoiston kytkee päälle. Ominaisuus on sama, josta Moottori raportoi sisarmerkki Hyundain kohdalla keväisessä testissä. T&E korostaa polttomoottorin käytön täyssähkötilassa olevan yleinen ongelma, ja siten todellisen täyssähkökäytön olevan usein mahdotonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySurkea sähkökäyttöisyys usein tottaT&E:n havainnot ovat valitettavasti linjassa Moottorin testien kanssa. Esimerkiksi supersuositut Volvon ladattavat hybridit käyttävät lämpiämiseen polttoainetoimista lämmityslaitetta ja käynnistävät polttomoottorin, jos sähköllä takavetoinen auto sutaisee vähänkin liikkeellelähdössä talviliukkailla.Monet ladattavat hybridit ovat myös varsin vaikeaselkoisia: auton toiminnasta kiinnostunut henkilö kyllä pystyy ajamaan sähköllä huoletta, mutta autoon pakollisena liikkumavälineenä suhtautuvalle kaiken talouspotentiaalin hyödyntäminen vaatii kohtuutonta panostusta.Sormi syyttää väärää tahoaOvatko ladattavat hybridit sitten huijausta, kuten T&E väittää? Se johtopäätös olisi kaikkein suurin virhe. Ladattava hybridi on mahdollista tehdä erittäin hyväksi ja taloudelliseksi, jos näin teknisesti halutaan. Aihetta käsiteltiin viime viikolla Puolen vuoden koeajo -juttusarjassa.Se, että yhteiskunnan päättämät säännöt sallivat ja jopa suosivat markkinoille ajoneuvoja, joiden vihreys ei yllä laboratoriotestejä pidemmälle, ei ole niiden automallien vika, jotka oikeasti ovat kyvykkäitä. Teknologian sijaan on syytettävä toteutuksia, aivan kuten dieselskandaalissa.Moottori on tutkinut ladattavan hybridin kulutusta kohta puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:llä. Kokemuksia voit lukea täältä.Parempaa toteutustaLadattavien hybridien maineen pilaamisen sijaan energia tulisi kohdistaa parempien toteutuksien vaatimiseen ja käytännön elämän kannalta merkitykselliseen testaukseen. Autoilta tulisi vaatia polttoaineetta toimivia lämmityslaitteita, oikeasti järkevää sähköistä toimintamatkaa, nopeaa latautumista ja helppokäyttöisyyttä. Tämän teknologia mahdollistaa.Muutama vuosi sitten käyttöön otettu WLTP-syklin mukainen kulutus- ja hiilidioksidipäästömittaus oli monelta osin suuri parannus entiseen, mutta ladattavien hybridien osalta testi on yhä puutteellinen: se muun muassa ajetaan ilman lämmitys- tai ilmastointilaitetta. On siis yksinkertaisesti liian houkuttelevaa tehdä vain laboratoriotesteissä menestyviä ladattavia hybridejä.Myös asenteissa on parannettavaa: on vastuutonta yritykseltä antaa työntekijälleen ladattava hybridi polttoaineet kattavan täysautoedun kera tarjoamatta samalla ilmaista ja vaivatonta latausta työpaikalla ja kotona. Vai näkisitkö itse latauksen vaivan ja maksaisit sähkönkin, jos vaihtoehtona on tankata firman polttoainekortilla?Euroopan autoalaa edustava ACEA ehtikin jo puolustautua T&E:n tutkimusta vastaan. Yksi argumentti oli autoihin ensi vuoden alusta tuleva eliniän polttoainekulutuksen mittaus, jolla voidaan seurata autojen käytännön kulutusta. Se antaisi teknisen keinon puuttua lataamattomuuteen, mutta kuinka tätä aiotaan hyödyntää?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki riippuu virallisista vaatimuksista ja mittauksestaOngelmat eivät tarkoita teknologian olevan huonoa. Hyvin tehty ladattava hybridi on erittäin toimiva, miellyttävä ja teknisesti järkevä konsepti. Halpa polttomoottoriteknologia kohtaa edullisen kevytsähköauton. Paketti vain pitää tehdä hyvin.Aivan yhtä hyvin voisi kyseenalaistaa täyssähköautot: onko siinäkään mitään järkeä, että jokaisen täyssähköauton virallinen kulutuslukema on 0 grammaa kilometriltä, vaikka taatusti 2500-kiloisen kaupunkimaasturin liikuttaminen vie enemmän resursseja kun puolitoistatonnisen kaupunkiauton?Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Transport & Environment, Moottorin testit, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa