26.10.2018 Ajoneuvot Kuminasta – tässäkö uusi ratkaisu nastarenkaiden haittoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continentalin uutuus tuo vaihtoehdon perinteisen nastarenkaan ja kitkarenkaan välille. Nastat vai kitkat? Klassikkokysymys jakaa kannattajat – usein tiukastikin omiin poteroihinsa. Kummallakin rengastyypillä on omat valttinsa. Trafin kyselytutkimuksen (Talvirenkaiden valintakriteerit 5/2018) perusteella kahdeksan kymmenestä suomalaisautoilijasta valitsee autonsa alle nastarenkaat, kaksi kymmenestä kitkarenkaat.Liikenneturvan mukaan luottamus nastarenkaisiin on vahvaa: peräti kolme viidestä tuoreeseen kyselyyn vastanneesta autoilevasta oli sitä mieltä, että kitkarenkaat eivät ole riittävän turvalliset Suomen talviolosuhteissa.– Nastarenkaat tasaavat kelinvaihteluja mainiosti erityisesti silloin, kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Jos ollaan kireästi pakkasen puolella, toimivat kitkatkin erinomaisesti. Myös lähinnä kaupunkialueilla ajava pärjää useimmiten koko talven mainiosti kitkoilla, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara arvioi.Mutta entä jos tarjolla olisi rengas, jonka vahvuudet olisivat kahden eri talvirengastyypin välissä?Continentalin uusi innovaatio kantaa nimeä kuminasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto mutta koeteltuKuminasta kuulostaa oudolta. Ratkaisulla on haettu kuitenkin useita etuja alumiinirunkoiseen nastarakenteeseen verrattuna.– Kyllä se vaan toimii, on tätä niin kauan, vuosikausia, suunniteltu, kehitelty ja testattu, Continental Rengas Oy:n markkinointipäällikkö Marko Pursiainen vakuuttaa.Kun kuminastan joustava olka-alue osu tien pintaan, ei siitä aiheudu ääntä samalla lailla kuin alumiinirunkoisen nastan osuessa tiehen. Valmistajansa mukaan ContiFlexStud-kuminasta takaa siis enemmän ajomukavuutta, vähemmän rengasmelua ja nastojen irtoamista.Kuminastan runko kuluu samaan tahtiin renkaan kulutuspinnan kanssa. Kuminastojen irtoamattomuus perustuu siihen, että kuminastan runko paistetaan tiiviisti kiinni renkaan runkoon.– Nastojen irtoamiseen tarvitaan yli 400 prosenttia suurempi voima kuin perinteisellä nastoituksella, Pursiainen taustoittaa.Parempaa pitoaMutta voiko kuminen nasta olla myös pitävä? Continental lupaa, ettei kuminasta aiheuta tässä suhteessa pettymystä perinteiseen nastaan verrattuna. Valmistajan mukaan joustavan materiaalin ansiosta kuminasta mukautuu tien pinnan vaihteluihin, jolloin nastan kevyt kovametallikärki tunkeutuu voimakkaammin ja syvemmälle jäähän.– Tämä mahdollistaa jopa seitsemän prosenttia paremman jääpidon. Tämä voi tarkoittaa myös sitä, että renkaiden nastamäärää voidaan mahdollisesti pienentää ilman, että renkaan keskeiset talviajo-ominaisuudet kärsisivät, Pursiainen kertoo.Kuminasta on hellävaraisempi myös teille, joiden kunto on Suomessa ollut kesto-ongelma. Kumisen nastarungon ansiosta tien pintaan osuu perusnastaan verrattuna vähemmän metallia, jolloin tiehen kohdistuvat vauriot jäävät vähäisemmiksi.Uutuusrengasta on aluksi yhtä kokoa 235/45 R 18, lisää vaihtoehtoja tulee tarjolle alkuvuodesta 2019.– Mullistava nastateknologia nojaa mukavaa kyllä suomalaiseen osaamiseen. Kumirunkonastat valmistaa Continentalin omistama suomalainen Tikka Spikes Oy.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela, Jonne Luomala ja valmistaja Lähteet: Continental, Trafi, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen