1.9.2018 Liikenne Liikenneturva: kypärä kuuluu pyöräilyyn – nuorista vain vajaa kolmasosa käyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva selvitti keväällä nuorten käsityksiä pyöräilystä ja pyöräilykypärän käytöstä. Tulokset ovat rohkaisevia ainakin osin. Liikenneturvan teettämän nuorisotutkimuksen* mukaan vajaa kolmasosa nuorista kertoi käyttävänsä kypärää pyöräillessään. Luku ei kenties ole aivan odotusten mukainen, mutta positiivista on se, että yli kaksi kolmasosaa vastanneista piti pyöräilykypärän käyttöä pyöräilijänä tarpeellisena.Tutkimustulosten pohjalta lisävauhtia saanut Liikenneturvan pyöräilykypäräkampanja herättelee nyt nuoria kypärän käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä kuuluu pyöräilyynLiikenneturvan nuorisotutkimukseen vastanneet 15-20-vuotiaat nuoret kertovat turvallisuuden ja halun suojata päänsä olevan suurin syy kypärän käyttöön. Myös se, että kypärää on käytetty pienestä pitäen ja se, että kypärä kuuluu pyöräilyyn nähtiin syinä käytölle vanhempien toiveiden lisäksi.Suurimmat esteet kypärän käytölle koettiin olevan hankaluudet sen käytössä ja mukana kuljettamisessa: kypärä hiostaa tai sotkee kampauksen. Samat, vähintäänkin kevyet perusteet on vuosien saatossa kuultu myös varttuneemmilta pyöräilijöiltä.Nuorten mukaan kypärää ei myöskään yksinkertaisesti tule käytettyä tai sitä ei edes omisteta. Nuorista 61 prosenttia kertoi, ettei käytä kypärää pyöräillessään ja 29 % kertoi käyttävänsä. Kymmenesosa ei pyöräillyt lainkaan.Turvallista ilman kypärääkin?Vaikka esteitä kypärän käytölle löytyikin, kyselyssä nuorilta kysyttiin myös, mitä mieltä he ovat väitteestä, että kypärän käyttö on pyöräilijänä tarpeetonta, pyöräily on turvallista ilmankin. Useampi kuin kaksi kolmesta nuoresta (68 %) oli jokseenkin tai täysin eri mieltä väitteen kanssa. Samaa mieltä oli vain 27 % nuorista.– Yksilötasolla nuoret suhtautuvat kypärän käyttöön myönteisesti ja näkevät sen hyödyt. Myönteisestä suhtautumisesta huolimatta monella pyöräilevällä nuorella ei kypärää näy päässä. Selittävänä tekijänä voi olla ryhmäpaine ja halu kuulua joukkoon – tai välttää erottautumista vertaisista. Ryhmässä voi tulla toimineeksi vastoin omia asenteita, sillä ulkopuolelle jäämisen pelko ylittää muut kannusteet, pohtii Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.Kypärästä hyötyä tutkitustiLiikenneturvan koko väestölle suunnatussa kyselyssä** 13 prosenttia suomalaisista kertoi kaatuneensa tai joutuneensa onnettomuuteen pyörällä viimeisen kolmen vuoden aikana. Onnettomuuteen joutuneista yli kolme neljästä kertoi onnettomuuden olleen kaatuminen ilman muita osallisia.– Jos moottoriajoneuvoja ei ole onnettomuudessa osallisina, virallisiin tieliikenneonnettomuustilastoihin päätyvät vain ne onnettomuudet, joihin kutsutaan poliisi paikalle. Pyöräilytapaturmia tapahtuu paljon useammin kuin tilastot osoittavat, Suomessa noin 25 000 vuodessa, Kaistinen huomauttaa.Liikenneturvan mukaan esimerkiksi ajamalla ennakoiden voi vähentää riskiä joutua onnettomuuteen tai kaatua.– Onnettomuuden sattuessa pyöräilykypärän käyttäminen on yksinkertainen tapa ehkäistä päävammaa. Kypärä suojaa päätä tutkitusti myös hiljaisemmilla nopeuksilla. Vaikka onnettomuuksissa päätä useammin kolhiutuvat raajat, päähän kohdistuneet vammat ovat usein laadultaan vakavimpia, tiivistää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKampanja kannustaa pitämään päänsäLiikenneturva kampanjoi kypärän käytöstä kouluvuoden alussa eritoten nuorille. Kypäräkampanjassa ”Pidä pääsi”, rohkaistaan nuoria luottamaan omaan harkintakykyynsä.– Kun kypärän käyttö esitetään yhtä itsestään selvänä kuin leffaillan popparit tai Snapchatin filtterit, pyritään myös madaltamaan kypärän erottavaa leimaa – kypärähän on pyöräilevän normivaruste ikään katsomatta, kertoo viestinnän suunnittelija Minna Saarinen Liikenneturvasta.Mukana kampanjassa ovat myös erilaiset nuorten seuraamat somepersoonat. Tavoitteena yhteistyöllä on herättää keskustelua kypärästä ilman saarnaamista ja rohkaista nuorta kypärän käyttöön vaikuttajien omien kokemusten kautta.Lähde: Liikenneturva Kuvituskuvat: Liikenneturva/Nina Mönkkönen ja Moottorin arkisto/Antti Hentinen *Liikenneturva selvitti nuorten asenteita liikenteessä kyselytutkimuksella maalis-huhtikuussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 625 15-20-vuotiasta nuorta. ** Suomalaisten kokemuksia liikenteestä ja pyöräilystä selvitettiin kyselytutkimuksella joulukuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilevia oli 1212 eli 79 prosenttia. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?