16.2.2018

Lykästikö rahapeleissä? Kaksi uutta autovaihtoehtoa Mercedekseltä

Mercedes-AMG G 63 ja Mercedes-Maybach S 650

Jos kuluva viikko tuo taloudellista menestystä onnella tai taidolla, on Mercedeksellä onneksi kaksi uutta vaihtoehtoa aloittelevalle pohatalle.

Jos tililtä löytyy jatkossa sopiva määrä numeroita ennen pilkkua, asettaa se tietysti jonkinlaisia haasteita myös auton valintaan. Onneksi kulunut viikko toi tullessaan peräti kaksi edustuskelpoista Mercedestä, jotka ovat kuitenkin hyvin erilaisia keskenään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kesämökki vaikeassa paikassa – Mercedes-AMG G 63

Hiljattain uudistunut G-sarjan Mercedes-Benz jatkaa traditioita kulmikkaan ulkokuoren lisäksi myös mallivalikoimassa. Tottakai postilaatikon aerodynaamisuudella varustettu maasturi tarvitsee yli 500 hevosvoimaa. Niinpä luvassa on kahdella turbolla varustettu 4,0-litrainen V8, joka saa toki edeltäneen G 63:n 5,5-litraisen voimanlähteen tuntumaan suurelta.

Onneksi kuitenkaan voimissa ei ole pihistelty, vaan liikkuvaa linnaketta kuljetetaan jatkossa 585 hevosvoiman ja 850 newtonmetrin turvin. Yhdessä 9-vaihteisen automaattivaihteiston ja AMG-viritteisen nelivedon kanssa tämä noin 2,5 tonnin järkäle lingotaan 0–100 km/h 4,5 sekunnissa. Huippunopeutta G 63 kerää 220 km/h tai 240 km/h lisävarusteisen Driver's Package -varustepaketin kanssa.

Uuden G-sarjan mukaisesti luvassa on valmistajan mukaan aiempaa mukavampaa etenemistä. Samalla kuitenkin korostetaan, että edes AMG-käsiteltynä Mercedeksen klassikkomaasturi ei ole kyvytön maastossa, vaan tarjolla on koko joukko temppuja alennusvaihteistosta aina trioon voimansiirron lukkoja.

Mercedes-AMG G 63 nähdään täydessä loistossaan Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Kuljettaja ja pitkä autotalli – Mercedes-Maybach S 650

Jos aloittelevan miljonäärin työhön haluaa kuitenkin lähteä hiukan rauhallisemmin, on siihenkin ratkaisu. Uudistetun S-sarjan jalanjäljissä uudistuu myös Mercedeksen edustusinstituution ylellisempi Maybach-versio. Pystysäleisen etumaskin lisäksi eroa 'tavalliseen' pitkän akselivälin S-sarjaan kertyy 20 senttimetriä. Pituutta Maybachilla on lähes 5,5 metriä ja akselivälikin on 3,37 metriä. Kysyntää on ollut, sillä Mercedes-Maybach S-sarjalainen on käynyt kaupaksi 25 000 kertaa helmikuusta 2015 alkaen.

Mercedes-Maybach S 560

G 63:n tavoin myös Mercedes-Maybach on saatavissa 4,0-litraisella turbomoottorilla (469 hevosvoimaa), mutta jos osakemarkkinoilla tai rastilomakkeen kanssa lykästi isosti, on ainoa oikea vaihtoehto 6,0-litrainen ahdettu V12. Onhan enemmän aina enemmän. Moottorista saatavat 630 hevosvoimaa ja tasan 1 000 newtonmetriä ovat sitä paitsi sopivan pyöristetyt summat, ettei päätään tarvitse vaivata turhilla yksityiskohdilla. Kiihdytys nollasta sataan sujuu aivan riittävän nopeasti (4,7 sekuntia), kunhan kuljettajaa vain käskee kiirehtimään.

Sitä paitsi yksityiskohtia Maybachissa on muutenkin. Tarjolla on yhdeksän erilaista kahden värisävyn yhdistelmää ja tummat värit voidaan nyt kaksoislakata entistä syvempää kiiltoa varten. Toinen lakkakerros toteutetaan käsityönä Maybach Manufakturissa, kuinkas muutenkaan. Lisäksi tarjolla on koko joukko uusia sisustaverhoilun väriyhdistelmiä.

Mercedes-Maybach S 560

Myös Mercedes-Maybach S 650 nähdään kunnolla Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alkupuolella.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat