1.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Ducati Monster 797 – Yhdistelmä uutta ja vanhaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Monster 797 on kevyt ja pelkistetty nakupyörä, joka tarjoaa paljon ominaisuuksia kokeneellekin motoristille. Ilmajäähdytteinen moottori, jossa kaksi venttiiliä sylinteriä kohden ja huipputehoa 75 hevosvoimaa. Perinteinen pystyhkö ajoasento ja varusteina vain kaikkein välttämättömin. Teknisten tietojen perusteella uusi Ducati Monster 797 vaikuttaa konservatiiviselta ja pelkistetyltä moottoripyörältä. Mutta juuri siinä piileekin sen hauskuus, perusasiat toimivat moitteetta ja ajaja voi keskittyä pitämään hauskaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt käsiteltäväMatalahko 805 millin istuinkorkeus yhdistettynä kapeaan Trellis-runkoon tarkoittaa, että 180-senttisen kuljettajan jalkaterät ylettävät tukevasti maahan. Selvästi lyhyempikin kuljettaja pystyy hallitsemaan Monsteria, sillä kapea runko ja alle 200 kilon paino tankattuna tekevät sen käsittelystä kevyttä. Helppoutta korostaa vielä pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko.Tasaisen vääntökäyrän ansiosta moottori vetää nikottelematta alhaisillakin kierroksilla. Vaihteiston on kevyttoiminen, samoin kytkin. Suorituskykyä on riittävästi ja Monster tuntuukin selvästi puhdikkaammalta kuin ilmoitettu huipputeho antaa olettaa. Nopeuksia rajoittaa enemmän katteettoman pyörän ajoviima kuin moottoriteho.Yksityiskohta 25 vuoden takaaKayaban valmistama etujousitus on aavistuksen pintakova, mutta hoitaa tehtävänsä muuten kunnialla. Sachsin takajousituksessa on peräti 150 millin joustovarat, mutta ajossa se muodostaa tasapainoisesti toimivan kokonaisuuden etujousituksen kanssa. Takapäässä on mahdollista säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta. Etupäässä säätöjä ei ole. Brembon jarruvalikoimasta on valittu välimallin M32 Monoblocit. Kahden jarrulevyn ja nelimäntäisten radiaalisatuloiden yhdistelmä tarjoaa helppoa hidastuvuutta kohtuupienellä sormivoimalla.Sekä tekniikassa että ulkonäössä on yhdistelty perinteitä ja nykyaikaa. Ilmajäähdytteisen V2-moottorin peruskonstruktio on perinteistä Ducatia, mutta Euro4-normien täyttämiseksi se pitää sisällään nykyaikaista elektroniikkaa ja polttoaineen suihkutusjärjestelmä toimii hienosti. Ulkonäössä perinteitä edustaa tankin etureunan salpakiinnitys, joka on täsmälleen samanlainen kuin 25 vuotta sitten esitellyssä kaikkien aikojen ensimmäisessä Monsterissa. Ajovalo ja polttoainetankki ovat puolestaan täsmälleen samat kuin uudessa 1200-kuutioisessa Monsterissa.Valinnan vaikeutta?12 990 euron hinta tarkoittaa, että Monster 797 on täsmälleen samanhintainen Ducati Scrambler Icon -mallin kanssa. Molemmissa on sama moottori, mutta Monster on fyysiseltä kooltaan - ja samalla istuinkorkeudeltaan - suurempi. Monsterissa on tuplajarrulevyt edessä, kun taas Scramblerissa on tyydytty yhteen jarrulevyyn. Painoeroa malleille on kertynyt vain viisi kiloa. Valinta näiden mallien kesken on lähinnä makuasia.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Ducati Monster 797 Moottori: V2-moottori, sylinterien välinen kulma 90 astetta, ilmajäähdytys, 803 kuutiosenttimetriä Teho: 75 hv (55 kW) / 8250 r/min Vääntö: 68,9 Nm / 5750 r/min Kuivapaino: 175 kiloa Istuinkorkeus 805 mm Hinta alkaen: 12 990 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen