25.6.2023 Ajoneuvot Mazda aloitti kiertomäntämoottorin tuotannon 11 vuoden tauon jälkeen – ja tämä on vasta alkua wankel-Mazdojen paluussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikkein menestyksekkäimmin wankelia hyödyntänyt autonvalmistaja uskoo moottoriin jälleen tosissaan. Siitä kertoo paitsi MX-30 R-EV:n tuotannon aloitus, myös patenttihakemukset, jotka ennakoivat Mazdan wankel-urheiluauton paluuta. Mazda esitteli ensimmäisestä sähköautostaan lataushybridiversion vuoden alussa. Kyseessä oli suorastaan historiallinen lataushybridi, sillä se virallisti kiertomäntämoottorin paluun Mazdalle ja samalla koko automaailmaan. Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV:n mielenkiintoisista teknisistä ominaisuuksista pääset lukemaan tarkemmin sen alkuperäisestä esittelyartikkelista.Nyt kesäkuussa Mazda puolestaan tiedotti virallisesti aloittaneensa wankel-moottoreiden tuotannon Ujiman moottoritehtaassa Hiroshimassa. Wankel ehti olla kokonaan pois automaailmasta tasan 11 vuoden ajan, sillä viimeiset RX-8:n kiertomäntämoottorit valmistettiin kesäkuussa 2012.Sitä ennen Mazda oli ehtinyt 1960-luvulta lähtien valmistaa lähes kaksi miljoonaa wankel-moottorista autoa. Lähemmäs puolet näistä, yli 800 000 kappaletta, edustavat vuosina 1978 - 2002 valmistettua RX-7 -urheiluautoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWankel-urheiluauton paluu lähestyyMX-30 R-EV ei vielä tarkoita kiertomäntämoottorin paluuta Mazdan tuotteistoon alkuperäisessä muodossaan. RX-7:n seuraaja saattaa kuitenkin olla lähivuosina tosiasia, sillä amerikkalainen CarBuzz -autolehti on saanut selville Mazdan jättäneen hiljattain saman päivän aikana kuusi patenttianomusta Japanin patentti- ja rekisterihallitukselle. Ne kaikki liittyivät wankel-moottoriin.Kuten jo raporteista vähän ennen MX-30 R-EV:n julkistusta kävi ilmi, Mazda käyttää huomattavasti resursseja wankelin tunnettujen ongelmien ratkomiseen. Niistä suurimpia ovat osien kulumisherkkyys sekä heikko polttoainetaloudellisuus. R-EV:ssä osa ongelmista ratkeaa jo sillä, että moottori toimii arkiajossa satunnaisesti pelkkänä sähköntuottajana sähkömoottorin vetämälle lataushybridille. Mahdollisessa RX-7:n seuraajassa wankel olisi kuitenkin ainoa voimanlähde, mikä tarkoittaa, että kaikkien ongelmien pitää olla tyydyttävästi ratkottuna.Sekä R-EV:stä että patenttianomuksista selviää pitkä lista asioita, joilla Mazda aikoo kiertomäntämoottoria parantaa. Ne liittyvät niin materiaaleihin, männän muotoon, ajoituksiin, polttoaineensyöttöön, sytytykseen, polttoaineen ja ilman seokseen kuin pakokaasunhallintaankin. Patenttien mukaan Mazdan seuraava wankel-urheiluauto olisi kaksiroottorinen.Odotamme suurella mielenkiinnolla mitä Mazdalla on tällä saralla automaailmalle antaa.Lähteet: Mazda, CarBuzz Kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?