25.6.2023

Mazda aloitti kiertomäntämoottorin tuotannon 11 vuoden tauon jälkeen – ja tämä on vasta alkua wankel-Mazdojen paluussa

Kaikkein menestyksekkäimmin wankelia hyödyntänyt autonvalmistaja uskoo moottoriin jälleen tosissaan. Siitä kertoo paitsi MX-30 R-EV:n tuotannon aloitus, myös patenttihakemukset, jotka ennakoivat Mazdan wankel-urheiluauton paluuta.

Mazda esitteli ensimmäisestä sähköautostaan lataushybridiversion vuoden alussa. Kyseessä oli suorastaan historiallinen lataushybridi, sillä se virallisti kiertomäntämoottorin paluun Mazdalle ja samalla koko automaailmaan. Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV:n mielenkiintoisista teknisistä ominaisuuksista pääset lukemaan tarkemmin sen alkuperäisestä esittelyartikkelista.

Nyt kesäkuussa Mazda puolestaan tiedotti virallisesti aloittaneensa wankel-moottoreiden tuotannon Ujiman moottoritehtaassa Hiroshimassa. Wankel ehti olla kokonaan pois automaailmasta tasan 11 vuoden ajan, sillä viimeiset RX-8:n kiertomäntämoottorit valmistettiin kesäkuussa 2012.

Sitä ennen Mazda oli ehtinyt 1960-luvulta lähtien valmistaa lähes kaksi miljoonaa wankel-moottorista autoa. Lähemmäs puolet näistä, yli 800 000 kappaletta, edustavat vuosina 1978 - 2002 valmistettua RX-7 -urheiluautoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Wankel-urheiluauton paluu lähestyy

MX-30 R-EV ei vielä tarkoita kiertomäntämoottorin paluuta Mazdan tuotteistoon alkuperäisessä muodossaan. RX-7:n seuraaja saattaa kuitenkin olla lähivuosina tosiasia, sillä amerikkalainen CarBuzz -autolehti on saanut selville Mazdan jättäneen hiljattain saman päivän aikana kuusi patenttianomusta Japanin patentti- ja rekisterihallitukselle. Ne kaikki liittyivät wankel-moottoriin.

Kuten jo raporteista vähän ennen MX-30 R-EV:n julkistusta kävi ilmi, Mazda käyttää huomattavasti resursseja wankelin tunnettujen ongelmien ratkomiseen. Niistä suurimpia ovat osien kulumisherkkyys sekä heikko polttoainetaloudellisuus. R-EV:ssä osa ongelmista ratkeaa jo sillä, että moottori toimii arkiajossa satunnaisesti pelkkänä sähköntuottajana sähkömoottorin vetämälle lataushybridille. Mahdollisessa RX-7:n seuraajassa wankel olisi kuitenkin ainoa voimanlähde, mikä tarkoittaa, että kaikkien ongelmien pitää olla tyydyttävästi ratkottuna.

Sekä R-EV:stä että patenttianomuksista selviää pitkä lista asioita, joilla Mazda aikoo kiertomäntämoottoria parantaa. Ne liittyvät niin materiaaleihin, männän muotoon, ajoituksiin, polttoaineensyöttöön, sytytykseen, polttoaineen ja ilman seokseen kuin pakokaasunhallintaankin. Patenttien mukaan Mazdan seuraava wankel-urheiluauto olisi kaksiroottorinen.

Odotamme suurella mielenkiinnolla mitä Mazdalla on tällä saralla automaailmalle antaa.

Lähteet: Mazda, CarBuzz Kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander