27.7.2021

Mercedes-Benz täyssähköistyy 2030, mutta vain ”missä markkina sallii”

Mercedes-EQ Family with Ola Källenius – Mercedes-Benz täyssähköistyy 2030

Mercedes-Benz täyssähköistyy 2030, mutta muutamin rajoittein. Täyssähköistyminen ei välttämättä suinkaan koske kaikkia markkinoita.

Yhtiön toimitusjohtaja Ola Källenius kertoo tulevista linjauksista johtotähden sähköistymisen suhteen. Mercedes-Benz täyssähköistyy 2030, mutta matkassa on monta nyanssia. Näistä ehkä painavin on tämän lausunnon koskeminen vain alueita missä markkina sen sallii.

Tämä tuo mieleen Audin taannoisen lausunnon, jossa jätettiin Kiina tarkoituksella päätöksen ulkopuolelle. Neljän rinkulan ilmoittama vuosiluku oli tosin 2033. Moni muu automerkki on sanonut sähköistävänsä mallistonsa Euroopassa johonkin noin vuoden 2030 tienoille osuvaan määränpäähän mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz täyssähköistyy 2030

Ensi vuoden loppuun mennessä Mercedes-Benz kertoo tarjoavansa akkuauton jokaisessa segmentissä, joissa siltä löytyy ylipäätään automalli. Se aloittaa siirtymällä sähköistettyjen voimalinjojen kautta täyssähköisyyteen.

Vuodesta 2025 eteenpäin kaikki uudet ratkaisut tulevat olemaan täyssähköisiä ja kuluttajat pääsevät valitsemaan täyssähköisen vaihtoehdon jokaisesta yhtiön autosta. Mercedes-Benz ei ole valmis tinkimää tuottavuudesta myöskään muutoksen aikana.

– Sähköautoihin siirtymisen tahti kiihtyy, erityisesti premium-luokassa, jonne Mercedes-Benz kuuluu. Keikahduspiste on entistä lähempänä ja tulemme olemaan valmiina kun markkinat muuttuvat täyssähköisiksi tämän vuosikymmenen loppuun mennessä, sanoi Daimler AG:n toimitusjohtaja Ola Källenius.

Tämän mahdollistamiseksi Mercedes-Benz paljasti suunitelmansa, joihin lukeutuu suuri panostus tuotekehitykseen. Valmistaja sijoittaa akkuautoihin vuosien 2022 ja 2030 välissä yhteensä yli 40 miljardia euroa.

Kolme uutta perusrakennetta: EA

Vuonna 2025 Mercedes-Benz julkaisee kolme puhtaasti sähkökäyttöä varten suunniteltua perusrakennetta. Nämä ovat MB.EA, AMG.EA ja VAN.EA, joiden nimistä nokkelimmat osasivatkin jo tehdä johtopäätöksiä.

MB.EA tulee kattamaan kaikki keskikokoista suuriin autoihin, joten kyseessä on skaalautuva modulaarinen perusrakenne. Se tulee samalla toimimaan Mercedes-Benzin täyssähköisen malliston selkärankana, jolle suurin osa mallistosta rakentuu.

Sähköinen suorituskyky kirjoitetaan Daimlerilla muotoon AMG.EA, joka pyhitetään näille Mercedes-AMG:n asiakkaille suunnatuille tuotteille. Vastaavasti VAN.EA tarkoittaa pakettiautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen täyssähköistä tulevaisuutta.

Akkuja on ladattava

Mercedes-Benz uskoo tarvitsevansa yli 200 gigawattituntia akkukapasiteettia, ja suunnittelee siksi rakentevansa jopa kahdeksan valtavaa akkutehdasta yhteistyössä kumppaneidensa kanssa ympäri maailman. Tämä tulee jo suunnitellun yhdeksän tehtaan lisäksi. Seuraavan sukupolven akkuja suunnitellaan standardoitavan soveltuvaksi yli 90 prosenttiin valmistajan koko mallistosta.

Näitä akullisia autoja on myös ladattava ja Mercedes-Benz suunnittelee tulevaisuutta termin "Plug & Charge" ympärille. Se sallii asiakkaan liittää auto laturiin, ladata ja irroittaa auto ilman minkäänlaista ylimääräistä tunnistautumisvaihetta. Tämä julkaistaan Mercedes-Benz EQS -sähköauton kanssa yhtä aikaa.

Tällä hetkellä Mercedes me Charge -latausverkosto koostuu yli 530 000 AC- ja DC-latauspisteestä ympäri maailman. Tällä hetkellä yhtiö työskentelee öljy-yhtiö Shellin kanssa verkoston laajentamiseksi. Mielenkiintoisia askeleita on siis edessä.

Kuva ja lähde: Daimler

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat