17.10.2022 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQE SUV – täyssähköinen katumaasturi hankalalla nimellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voimakkaasti sähköistämiseen panostanut Mercedes-Benz esitteli nyt EQE:n katumaasturiversion osaksi EQ-alabrändiään. Mercedes-Benz esitteli osana Pariisin autonäyttelyn ennakkohumua uuden Mercedes-EQ EQE SUV -katumaasturinsa. Kirjainyhdistelmän takana on sama logiikka kuin EQS:n ja EQS SUV:n välillä, eli kyseessä on katumaasturiversio EQE:stä tai sähköistetty versio GLE:stä. Brändäyksessä Benz on vaihtunut EQ- ja AMG-alabrändien vuorotteluun, joten aivan vaivatonta uutuudesta puhuminen ei ole.4,86-metrinen katumaasturi on saanut 3 030 millimetrin akselivälin, jota Mercedes kutsuu "verrattain lyhyeksi". EQE-sedaniin verrattuna SUV:n akseliväli on lyhyempi. Vastaavasti SUV-painos on 18 cm korkeampi (1 686 mm) ja neljä senttiä leveämpi (1 940 mm) kuin matala EQE. Tavaratila on pienimmillään 520 litraa ja se on laajennettavissa 1 675 litraan. Maavaraa voi halutessaan nostaa lisävarusteisella ilmajousituksella 30 mm.Koeistuttuna EQE SUV:ssa on kiitettävästi tilaa etu- ja takaistuimilla. Myös melko laakea tavaratila vaikuttaa litrojaankin käyttökelpoisemmalta. Uutena mallistovärinä saapuu (kuvissakin tavallisessa EQE:ssä nähtävä) Velvet Brown, eli ruskea sametti.Mercedes-EQ EQE saapuu aluksi 350 4Matic ja 500 4Matic -versioina. Ajoakuston koko on 90,6 kWh ja lataustehot ovat Suomessa 22 kW Type 2/170 kW CCS. Pienemmän perusversion teholukema kirjoitetaan muotoon 215 kW (292 hv) ja huippuvääntö on 568 Nm. Tehokkaampi perusmalli on 300 kW (408 hv) ja 800 Nm. Autoilla on vain vähän eroa toimintamatkassa, mutta tehokkaampi malli liikkuu Mercedeksen mukaan seitsemän kilometriä pidemmälle (548 vs. 555 km). Myöhemmin saapuu myös takavetoinen Mercedes-EQ EQE 350+, jonka WLTP-toimintamatka yltää jopa 590 kilometriin.Lisäksi mallistoon saapuu heti alusta saakka Mercedes-AMG EQE 43 4Matic -tehopainos. Akuston osalta malli on sama, mutta teholukema on kasvanut 350 kW:hen (476 hv) ja huippuvääntö 858 Nm:iin. Ensi keväänä mallistoon saapuu vieläkin tehokkaampi Mercedes-AMG EQE 53 4Matic, jonka tehot kirjoitetaan muotoon 460 kW (626 hv) tai 505 kW (687 hv) AMG Dynamic -varustepaketin kera. MBUX-järjestelmässä on myös uusia AMG-aiheisia näkymiä, joissa on mukana Mercedeksen yhteistyö IWC-kellovalmistajan kanssa.EQE SUV:n vakiovarustus noudattelee EQE-sedanin vastaavaa. Suomessa suurempi kojelaudan keskinäyttö (12,8") kuuluu vakiovarusteisiin, kuten myös matkapuhelimen langaton lataus, valaistus esiinnousevat ovenkahvat, paremmat ajovalot (Led High Performance) sekä kolmivaihelaturi. Auton vetomassa on jopa 1 800 kg.Mercedes ja pääjohtaja Ola Källenius nostivat esille myös sen, että EQE SUV on ensimmäinen Mercedes, joka tukee Burmester-äänentoiston kautta Dolby Atmos -surroundääntä. Merkki tekee yhteistyötä myös Apple Musicin ja Universal Music Groupin kanssa, jotta muhkeammat soundit saataisiin soimaan autoissa saakka. Dolby Atmos -tuki on tulossa myös muihin uudella MBUX:llä varustettuihin autoihin, joissa on Burmester-äänentoisto.Mercedes-Benz Suomen mukaan auton hinnasto on valmis joulukuussa ja ensimmäisiä autoja voidaan odottaa Suomeen keväällä 2023.Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Mercedes-Benz Kuvat: Mercedes-Benz ja Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen