17.10.2022 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQE SUV – täyssähköinen katumaasturi hankalalla nimellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voimakkaasti sähköistämiseen panostanut Mercedes-Benz esitteli nyt EQE:n katumaasturiversion osaksi EQ-alabrändiään. Mercedes-Benz esitteli osana Pariisin autonäyttelyn ennakkohumua uuden Mercedes-EQ EQE SUV -katumaasturinsa. Kirjainyhdistelmän takana on sama logiikka kuin EQS:n ja EQS SUV:n välillä, eli kyseessä on katumaasturiversio EQE:stä tai sähköistetty versio GLE:stä. Brändäyksessä Benz on vaihtunut EQ- ja AMG-alabrändien vuorotteluun, joten aivan vaivatonta uutuudesta puhuminen ei ole. 4,86-metrinen katumaasturi on saanut 3 030 millimetrin akselivälin, jota Mercedes kutsuu "verrattain lyhyeksi". EQE-sedaniin verrattuna SUV:n akseliväli on lyhyempi. Vastaavasti SUV-painos on 18 cm korkeampi (1 686 mm) ja neljä senttiä leveämpi (1 940 mm) kuin matala EQE. Tavaratila on pienimmillään 520 litraa ja se on laajennettavissa 1 675 litraan. Maavaraa voi halutessaan nostaa lisävarusteisella ilmajousituksella 30 mm. Koeistuttuna EQE SUV:ssa on kiitettävästi tilaa etu- ja takaistuimilla. Myös melko laakea tavaratila vaikuttaa litrojaankin käyttökelpoisemmalta. Uutena mallistovärinä saapuu (kuvissakin tavallisessa EQE:ssä nähtävä) Velvet Brown, eli ruskea sametti. Mercedes-EQ EQE saapuu aluksi 350 4Matic ja 500 4Matic -versioina. Ajoakuston koko on 90,6 kWh ja lataustehot ovat Suomessa 22 kW Type 2/170 kW CCS. Pienemmän perusversion teholukema kirjoitetaan muotoon 215 kW (292 hv) ja huippuvääntö on 568 Nm. Tehokkaampi perusmalli on 300 kW (408 hv) ja 800 Nm. Autoilla on vain vähän eroa toimintamatkassa, mutta tehokkaampi malli liikkuu Mercedeksen mukaan seitsemän kilometriä pidemmälle (548 vs. 555 km). Myöhemmin saapuu myös takavetoinen Mercedes-EQ EQE 350+, jonka WLTP-toimintamatka yltää jopa 590 kilometriin. Lisäksi mallistoon saapuu heti alusta saakka Mercedes-AMG EQE 43 4Matic -tehopainos. Akuston osalta malli on sama, mutta teholukema on kasvanut 350 kW:hen (476 hv) ja huippuvääntö 858 Nm:iin. Ensi keväänä mallistoon saapuu vieläkin tehokkaampi Mercedes-AMG EQE 53 4Matic, jonka tehot kirjoitetaan muotoon 460 kW (626 hv) tai 505 kW (687 hv) AMG Dynamic -varustepaketin kera. MBUX-järjestelmässä on myös uusia AMG-aiheisia näkymiä, joissa on mukana Mercedeksen yhteistyö IWC-kellovalmistajan kanssa. EQE SUV:n vakiovarustus noudattelee EQE-sedanin vastaavaa. Suomessa suurempi kojelaudan keskinäyttö (12,8") kuuluu vakiovarusteisiin, kuten myös matkapuhelimen langaton lataus, valaistus esiinnousevat ovenkahvat, paremmat ajovalot (Led High Performance) sekä kolmivaihelaturi. Auton vetomassa on jopa 1 800 kg. Mercedes ja pääjohtaja Ola Källenius nostivat esille myös sen, että EQE SUV on ensimmäinen Mercedes, joka tukee Burmester-äänentoiston kautta Dolby Atmos -surroundääntä. Merkki tekee yhteistyötä myös Apple Musicin ja Universal Music Groupin kanssa, jotta muhkeammat soundit saataisiin soimaan autoissa saakka. Dolby Atmos -tuki on tulossa myös muihin uudella MBUX:llä varustettuihin autoihin, joissa on Burmester-äänentoisto. Mercedes-Benz Suomen mukaan auton hinnasto on valmis joulukuussa ja ensimmäisiä autoja voidaan odottaa Suomeen keväällä 2023. Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Mercedes-Benz Kuvat: Mercedes-Benz ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe