25.11.2024

MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle

Kuva Miika Wuorela, Moottorin arkisto

MM-rallikausi 2024 ei olisi voinut jännittävämmissä merkeissä huipentua kuin Japanin osakilpailun tapahtumiin, jossa mestarien nimet pysyivät arvuuttelujen varassa aivan viime metreille asti.

Rallikauteen lähdettiin asetelmassa, joka oli ennenkuulumaton. Koskaan aiemmin modernilla aikakaudella (alkaen 1997), jolloin tiimit ja kuljettajat ovat velvoitettuja osallistumaan jokaiseen kalenterissa olevaan ralliin, ei MM-sarjaa ole ajettu ilman vähintään yhtä suomalaiskuljettajaa mukana koko kautta.

Kaudella 2024 tällainenkin ihme nähtiin, sillä Esapekka Lappi, eikä sen paremmin Kalle Rovanperäkään kokeneet enää mielekkääksi lähteä MM-sarjan täysipäiväisiksi kiertäjiksi.

Rovanperän saldoksi jäi seitsemän ajettua rallia, Lapin osallistuessa viiteen. Tulokset sitä vastoin olivat varsin maukkaita, sillä Rovanperä voitti neljästi ja Lappi kertaalleen.

Mestaruudesta ajoi realistisesti katsoen vain kolme kuljettajaa; Hyundai-pilotit Thierry Neuville ja Ott Tänak sekä Toyotaa luotsaava Elfyn Evans.

Kauden kääntyessä loppupuolelle alkoi olla selvää, että Hyundai-kaksikko jyrää vastustamattomasti voittoon. Osa-aikaisista pisimpään mukana roikkui Sebastien Ogier, jonka osakkeet olivat kovassa kurssissa vielä Suomen MM-rallin yllätysvoiton jälkeen.

Osakilpailuvoittoon ylsi kauden aikana kuusi eri kuljettajaa, mitä voi pitää mainiona saavutuksena kahden eri tehdastiimin karkeloissa.

Lauri Joona kiersi Janni Hussin (oikealla) kanssa WRC2-luokan osakilpailuja. Kaksikon tiet erkanivat Suomen MM-rallin jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oheisluokissa säpinää

Jos meno pääluokassa, Rally1-auton ratissa oli aiempaa vaisumpaa, oli WRC2-luokassa jälleen raikkaampi ote tekemiseen. Emil Lindholm ja Teemu Suninen urakoivat kumpainenkin viisi osakilpailua sarjassa, kun taas Lauri Joona pisteli täyden, seitsemän osakilpailun sarjan ja Roope Korhonenkin nähtiin neljässä rallissa.

Mikko Heikkilä panosti pääasiassa ERC-sarjaan, mutta ennätti ajaa myös kolme MM-rallia.

Suurimman huomion, ja lopulta myös WRC2-luokan mestaruuden, vei Sami Pajari. Mestaruustaistelua Pajari, 22, kävi Oliver Solbergin kanssa. Kaikki oli selvää vasta päätöskisana ajetun Japanin osakilpailun jälkeen. Luokan kakkossija riitti Pajarille, ja sen hän myös saavutti.

Solberg ei ralliin osallistunut, vaan seurasi tapahtumia sivusta – vain joutuakseen toteamaan Pajarin piirun paremmakseen. WRC2-mestaruus tuskin on kummankaan papereissa mukavaa väliporrasta isommassa roolissa, sillä molempien nuorten tulevaisuus on tukevasti pääluokassa ja Rally1-kapinoissa.

Sami Pajari hyppyytti sekä Rally1- että Rally2-Toyotaa. Hyvin sujunut kausi palkittiin WRC2-luokan mestaruudella, jonka lahtelainen varmisti vasta kauden päätöskisassa Japanissa.

Sisupuukon arvoinen suoritus

Thierry Neuville ajoi kaudella 2024 jo 11. täyden MM-rallikautensa. Viidesti hopealle yltänyt mies oli tullut tunnetuksi ikuisena sulhaspoikana, mutta lopulta yritys palkittiin.

Onni koetteli Neuvillea voimalla vielä Japanissakin, sillä perjantain pitkän lenkin alkajaisiksi belgialaisen autosta hajosi turboahdin. Se tiesi minuuttien tappiota, sillä matkan tekeminen oli varsin vaivalloista auton moottoritehon pudottua 400 hevosvoimasta alle sataan.

Nilkuttaminen kannatti, sillä MM-pisteitä kertyi jo lauantaina. Kun tallikaveri ja mestaruudesta kamppaillut Ott Tänak kaatoi autonsa sunnuntaiaamuna, oli latu vihdoin auki Hyundaita lähes koko uransa palvelleelle Neuvillelle.

Tallitoverukset etenivät koko vuoden melko lailla tasatahtia pistetilanteessa. Tänakin kohtaloksi koitui kuitenkin tieltä lipeäminen harmittavan usein, sillä matka päättyi rajuihin ulosajoihin Suomessa ja Japanissa.

Thierry Neuville palkittiin ahkerasta yrittämisestä. Belgialainen ajoi jo 11. kauttaan Hyundain riveissä ja kykeni vihdoin maailmanmestaruuteen.

Suomalaisten lasien läpi tarkasteluna kulunut MM-rallikausi jätti hieman valjun maun. Osa-aikaisilla ohjelmilla pistepotti ei kuitenkaan olisi juurikaan isompi olla. Tosin, Rovanperän povattiin taistelevan kuljettajien maailmanmestaruudesta jopa vajaalla ohjelmalla. Näin olisi saattanut jopa käydäkin, mikäli hän olisi voittanut kaikki ajamansa rallit.

Kaudella 2025 rallin MM-sarjaa pitenee yhdellä osakilpailulla. Kausi päättyy marraskuun lopussa Saudi-Arabiassa, joka on yksi kolmesta, täysin uudesta osakilpailusta kalenterissa Kanarian ja Paraguayn rallien ohella.

Teknisistä uudistuksista tärkeimmät liittyvät sähkömoottorin poistamiseen Rally1 Hybrid -autoista. Niinpä autoja vauhdittaa jatkossa vain polttomoottori, joka on ollut käytössä lajin huipputasolla (WRC ja Rally1) jo vuoden 2017 alusta. Autojen minimipaino tippuu 1180 kiloon, mutta vastaavasti turbon kuristin pienenee samalla yhden millimetrin 35 mm halkaisijaan.

Lue myös: Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen?

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat