25.11.2024 Moottoriurheilu MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MM-rallikausi 2024 ei olisi voinut jännittävämmissä merkeissä huipentua kuin Japanin osakilpailun tapahtumiin, jossa mestarien nimet pysyivät arvuuttelujen varassa aivan viime metreille asti. Rallikauteen lähdettiin asetelmassa, joka oli ennenkuulumaton. Koskaan aiemmin modernilla aikakaudella (alkaen 1997), jolloin tiimit ja kuljettajat ovat velvoitettuja osallistumaan jokaiseen kalenterissa olevaan ralliin, ei MM-sarjaa ole ajettu ilman vähintään yhtä suomalaiskuljettajaa mukana koko kautta.Kaudella 2024 tällainenkin ihme nähtiin, sillä Esapekka Lappi, eikä sen paremmin Kalle Rovanperäkään kokeneet enää mielekkääksi lähteä MM-sarjan täysipäiväisiksi kiertäjiksi.Rovanperän saldoksi jäi seitsemän ajettua rallia, Lapin osallistuessa viiteen. Tulokset sitä vastoin olivat varsin maukkaita, sillä Rovanperä voitti neljästi ja Lappi kertaalleen.Mestaruudesta ajoi realistisesti katsoen vain kolme kuljettajaa; Hyundai-pilotit Thierry Neuville ja Ott Tänak sekä Toyotaa luotsaava Elfyn Evans.Kauden kääntyessä loppupuolelle alkoi olla selvää, että Hyundai-kaksikko jyrää vastustamattomasti voittoon. Osa-aikaisista pisimpään mukana roikkui Sebastien Ogier, jonka osakkeet olivat kovassa kurssissa vielä Suomen MM-rallin yllätysvoiton jälkeen.Osakilpailuvoittoon ylsi kauden aikana kuusi eri kuljettajaa, mitä voi pitää mainiona saavutuksena kahden eri tehdastiimin karkeloissa.Lauri Joona kiersi Janni Hussin (oikealla) kanssa WRC2-luokan osakilpailuja. Kaksikon tiet erkanivat Suomen MM-rallin jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOheisluokissa säpinääJos meno pääluokassa, Rally1-auton ratissa oli aiempaa vaisumpaa, oli WRC2-luokassa jälleen raikkaampi ote tekemiseen. Emil Lindholm ja Teemu Suninen urakoivat kumpainenkin viisi osakilpailua sarjassa, kun taas Lauri Joona pisteli täyden, seitsemän osakilpailun sarjan ja Roope Korhonenkin nähtiin neljässä rallissa.Mikko Heikkilä panosti pääasiassa ERC-sarjaan, mutta ennätti ajaa myös kolme MM-rallia.Suurimman huomion, ja lopulta myös WRC2-luokan mestaruuden, vei Sami Pajari. Mestaruustaistelua Pajari, 22, kävi Oliver Solbergin kanssa. Kaikki oli selvää vasta päätöskisana ajetun Japanin osakilpailun jälkeen. Luokan kakkossija riitti Pajarille, ja sen hän myös saavutti.Solberg ei ralliin osallistunut, vaan seurasi tapahtumia sivusta – vain joutuakseen toteamaan Pajarin piirun paremmakseen. WRC2-mestaruus tuskin on kummankaan papereissa mukavaa väliporrasta isommassa roolissa, sillä molempien nuorten tulevaisuus on tukevasti pääluokassa ja Rally1-kapinoissa.Sami Pajari hyppyytti sekä Rally1- että Rally2-Toyotaa. Hyvin sujunut kausi palkittiin WRC2-luokan mestaruudella, jonka lahtelainen varmisti vasta kauden päätöskisassa Japanissa.Sisupuukon arvoinen suoritusThierry Neuville ajoi kaudella 2024 jo 11. täyden MM-rallikautensa. Viidesti hopealle yltänyt mies oli tullut tunnetuksi ikuisena sulhaspoikana, mutta lopulta yritys palkittiin.Onni koetteli Neuvillea voimalla vielä Japanissakin, sillä perjantain pitkän lenkin alkajaisiksi belgialaisen autosta hajosi turboahdin. Se tiesi minuuttien tappiota, sillä matkan tekeminen oli varsin vaivalloista auton moottoritehon pudottua 400 hevosvoimasta alle sataan.Nilkuttaminen kannatti, sillä MM-pisteitä kertyi jo lauantaina. Kun tallikaveri ja mestaruudesta kamppaillut Ott Tänak kaatoi autonsa sunnuntaiaamuna, oli latu vihdoin auki Hyundaita lähes koko uransa palvelleelle Neuvillelle.Tallitoverukset etenivät koko vuoden melko lailla tasatahtia pistetilanteessa. Tänakin kohtaloksi koitui kuitenkin tieltä lipeäminen harmittavan usein, sillä matka päättyi rajuihin ulosajoihin Suomessa ja Japanissa.Thierry Neuville palkittiin ahkerasta yrittämisestä. Belgialainen ajoi jo 11. kauttaan Hyundain riveissä ja kykeni vihdoin maailmanmestaruuteen. Suomalaisten lasien läpi tarkasteluna kulunut MM-rallikausi jätti hieman valjun maun. Osa-aikaisilla ohjelmilla pistepotti ei kuitenkaan olisi juurikaan isompi olla. Tosin, Rovanperän povattiin taistelevan kuljettajien maailmanmestaruudesta jopa vajaalla ohjelmalla. Näin olisi saattanut jopa käydäkin, mikäli hän olisi voittanut kaikki ajamansa rallit.Kaudella 2025 rallin MM-sarjaa pitenee yhdellä osakilpailulla. Kausi päättyy marraskuun lopussa Saudi-Arabiassa, joka on yksi kolmesta, täysin uudesta osakilpailusta kalenterissa Kanarian ja Paraguayn rallien ohella.Teknisistä uudistuksista tärkeimmät liittyvät sähkömoottorin poistamiseen Rally1 Hybrid -autoista. Niinpä autoja vauhdittaa jatkossa vain polttomoottori, joka on ollut käytössä lajin huipputasolla (WRC ja Rally1) jo vuoden 2017 alusta. Autojen minimipaino tippuu 1180 kiloon, mutta vastaavasti turbon kuristin pienenee samalla yhden millimetrin 35 mm halkaisijaan.Lue myös: Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle