15.1.2024

Nissan Ariya sai kannettavakseen NISMO-tunnuksen ensimmäisenä sähköautona

NISMO on ehkä käsitettävä Ariyassa hieman eri tavalla, jotta kokonaisuus säilyisi mielekkäänä. Kyseessä on joka tapauksessa tehokkain Ariya-malli tähän asti.

Vuoden 2024 puolelle se venähti, ennen kuin maailma sai nähdä ensimmäisen täyssähköisen jäsenen Nissanin kuuluisassa NISMO-perheessä.

Ariya Nismo kuuluu Tokyo Auto Salonin uutuuksiin. Toistaiseksi tämä urheilullisin malliversio Nissanin sähköcrossoverista on suunnattu pelkästään Japanin markkinoille, mutta toiveet kansainvälisestä levityksestä ovat olemassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahta potkua

Ariya Nismo vyörytetään markkinoille kahdella eri potkulla, joista kumpikin perustuu perusmallisen Ariyan tehokkaimpiin e-4orce -nelivetoversioihin.

Nismo B6 tarkoittaa 66 kilowattitunnin akustoa yhdistettynä 270 kilowatin ja 560 newtonmetrin nelivetojärjestelmään. Mikä ei välttämättä palvele NISMO-tunnusta on se tosiasia, että B6 ei yllä edes Ariya-malliston tehokkaimmaksi malliversioksi.

Mikäli tästä koituu ylitsepääsemätön este sijoitukselle, kannattaa kääntyä B9:n puoleen. Siinä puolestaan yhteistyötä tekevät 91-kilowattituntinen akku sekä yhteisteholtaan jo 320-kilowattinen ja pyöreät 600 newtonmetriä tuottava järjestelmä. Nissan ei toistaiseksi paljasta kummankaan malliversion suorituskykylukemia, mutta ainakin B9:llä nollasta sataan pitäisi ehtiä muuhun mallistoon loogista vertailua käymällä ehkä hienoisesti alle viiden sekunnin.

Luottaa visuaalisuuteen

Mitä ulkonäköön tulee, Ariya Nismo ei jätä mitään arvailujen varaan. Sporttimallista on tehty näyttävä Nismon tunnusvärien lisäksi aero-osilla sekä esimerkiksi 20-tuumaisilla vanteilla.

Keulan ja perän ilmanohjaimien lisäksi löytyy vähemmän kulkuun vaikuttavia rata-autohenkisiä yksityiskohtia, ja katolla on rangerovermaisesti kaksi evää.

Nismon DNA:ssa ovat aiemmin painottuneet hieman toisenlaiset seikat. Tuutista on tullut äärimmäisiä tehomalleja, kuten GT-R Nismo sekä eri tavoin hyvää ajettavuutta painottaneita malleja, kuten vaikkapa nykyinen Z Nismo. Ariya Nismosta toki tehoa löytyy, muttei edes B9:n tapauksessa mitenkään ylettömästi muuhun Ariya-mallistoon nähden. 2,2 tonnin omamassakaan ei osaltaan varsinaisesti helli ajo-ominaisuuksia.

Nissanin lisäksi useamman muunkin perinteisen automerkin urheilujaos on jo hypännyt sähköautokelkkaan mukaan, toteutustapojen vaihdellessa. Esimerkiksi Hyundain N-divisioona julkisti taannoin Ioniq 5 N:n, BMW:llä on jo useampia sähköisiä M-malleja, ja myös esimerkiksi Mercedes-AMG on jo virittänyt monta akkusähköautoa.

Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat