29.10.2021 Ajoneuvot Nokian Tyres Hakka Blue 3 ja 3 SUV – uudet pohjoisen kesärenkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri julkaistu Nokian Tyres Hakka Blue 3 on kotimainen kesärengas kotimaisiin olosuhteisiin. Katumaasturipuolelle vastaava tuote on loogisesti Hakka Blue 3 SUV. Tutun tuoteperheen tuorein päivitys kantaa kolmosta. Kotimainen rengasvalmistaja on päivittänyt lippulaivana toimivan kesärengasperheensä ensi kevättä silmällä pitäen. Nokian Tyres Hakka Blue 3 ja Hakka Blue 3 SUV edustavat merkin parasta osaamista. Nokian Tyres mainostaa olevansa ainoa valmistaja, joka on suunnitellut tuotteensa erityisesti pohjoisiin olosuhteisiin. Käytännön tasolla kehityksessä huomioidaan sekä karkea tienpinta että kylmät kelit. Tämä tekee tuotteesta, kotimaisuusasteen lisäksi, erityisen mielenkiintoisen meidän markkinoille. Luonnollisesti molemmat uutuudet käyvät myös sähkö- ja hybridiautoihin sopivan koon löytyessä. Kuluneen kehitystyön keskittymisalueina ovat olleet turvallisuus erityisesti vesikeleillä, matala vierinvastus, kulutuskestävyys ja ympäristöystävällisyys. Kestävä kehitys on noussut yhtiön uuteen strategiaan asti, jossa mainitaan myös tavoite voimakkaasta kasvusta. Jatkossakin Nokian Tyres tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen Hakka-turvan. Tiepalvelu auttaa tapaturmaisen rengasrikon tapauksessa ja asiakas saa veloituksetta uuden renkaan rikkoutuneen tilalle. Uudistuvan Hakka-kesärengasperheen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä. Nokian kesärengasuutuudet löytyvät keväällä 2022 jälleenmyyjinä toimivista rengasliikkeistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Tyres Hakka Blue 3Hakka Blue 2 korvataan vähemmän yllättävästi nimetyllä uutuudella. Valmistajansa mukaan uusi Nokian Tyres Hakka Blue 3 on märkien olosuhteiden erikoisosaaja.- Uusi Hakka Blue 3 on sadekelin priimus, joka tuo autoilijoille lisäturvaa vaihtuviin kesäkeleihin. Kehittämämme Dry Touch 3.0 -konsepti ja karkeille pohjoisen teille luotu kumisekoitus takaavat oivallisen käsittelytuntuman, kun sadekuuro yllättää tai meno kiihtyy aurinkoisella moottoribaanalla. Pito säilyy täsmällisenä niin kaarreajossa kuin kaistanvaihdoissa, sanoo Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö. Tuo Dry Touch 3.0 tarkoittaa käytännön tasolla tilavia kiillotettuja pitkittäisuria yhdessä keskialueen ripoihin tehtyjen poikittaisurien (syöksyurat) ja sisäolan kuviopalojen kulmien kaarevan muotoilun (Coanda-teknologia) kanssa. Rakenteella on tarkoitus syrjäyttää mahdollisimman tehokkaasti vettä.Myös kumisekoituksella on suuri merkitys märkäpidon kannalta. Nokian Cool Blue Hybrid -kumiseos lupaa säilyttää elastisuutensa myös matalissa lämpötiloissa kylmien ja kosteiden kelien varalta.Pohjoiseen luodun Hakka Blue 3:n EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokitus on A eli paras mahdollinen. Toukokuussa voimaan astuneista uusista rengasmerkinnöistä voi lukea lisää Moottorin verkosta.Sisäolka keskittyy juurikin märkäpitoon, mutta kesärenkaalta vaaditaan myös muita ominaisuuksia. Renkaan ulko-olka on pyritty tekemään erityisen jäykäksi. Jälkimmäisellä tavoitellaan kuivapitoa ja renkaan nopeaa reagointia ohjausliikkeisiin. Eräs tavoite on ollut myös valmistaa hiljainen rengas kotimaamme karkeille kestopäällysteille. Tätä varten kehitetty teknologia tuntee nimen Silent MultiZone Design. Se tarkoittaa, että samalle olalle sekoitetaan erilaisia ja -kokoisia kuviopaloja. Samaa ajatusta on hyödynnetty ympäri rengasta jokaisessa kohdassa joka auttaa minimoimaan melupiikkejä.Kokovalikoima kattaa renkaita 15–18 tuuman välillä ja on valmistajan mukaan suunnattu tehokkaisiin keskikoisiin henkilöautoihin ja urheilullisiin perheautoihin. Siihen nähden koot kuulostavat jo osin pieniltä, mutta sopivat keskimäärin vanhemmalla kalustolla ajavalle kansallemme. Näistä osa soveltuu myös uusimpiin hybridi- ja sähköautoihin.Tässä joukossa on sekä V- (240 km/h) että W-nopeusluokan (270 km/h) tuotteita. Huomionarvoista, että kaikki renkaat ovat XL-merkittyjä joka tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa ja tavallisesti sitä myöden jäykempää rakennetta.Vastaavasti Hakka Blue 3 SUVLyhyesti kärjistäen kaikki edellä mainittu pätee myös toiseen uutuuteen. Nokian Tyres Hakka Blue 3 SUV korvaa mallistossa Hakka Blue 2 SUV:n. Tähän uutuusrenkaaseen liittyy kuitenkin myös painaviin ja tehokkaisiin katumaastureihin räätälöityjä ratkaisuja. Sivuseinämässä jo tutuksi käynyt Nokien aramidikuituvahvike.Teknologialla pyritään myös estämään terävien kivien takertuminen ja kaivautuminen renkaan rakenteeseen keskiripojen kautta. Toinen mielenkiintoinen teknologia on niin sanotut maastokynnet (Grip Claws) olkapääalueen ja sivuseinämän välissä, jonka tarkoituksena on tarjota lisäpitoa pehmeillä alustoilla.Nokian Tyres mainitsee erityisesti lyhentyneet jarrutusmatkat sekä noin 10-15 celsiusasteen tuntumassa että lähempänä nollakeliä. Nokian mittausten mukaan märällä pinnalla jarrutusmatka on lyhentynyt vielä kuivaakin enemmän, joten tämä tukee väitteitä kehitystön keskittymisestä kostealle. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Nokian Tyres Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?