7.10.2018 Liikenne Nuorten kevytautot etenevät – taustalla muhii lihava riita SuomiAreenassa Porissa oli mahdollisuus koeajaa niin mopoautoa kuin rajoitetun nopeuden henkilöautoa. 60 km/h nopeuteen rajoitettu Opel Karl osoitti selvän eron mopoauton ja rajopitetun henkilöauton välillä. Kun rajoitettu nopeus saavutetaan, kiihtyvyys päättyy tasaisesti, eikä rajoittimen toimintaa käytännössä edes huomaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen tuore lakiesitys jakaa kannat: toisten mukaan kolariturvallisuus paranee, toisten mukaan heikkenee. Nyt peliin on nostettu EU:n huomautus, jonka sisällöstä ei ole kuitenkaan tarkkaa tietoa. Hallitus vie eduskuntaan esityksen niin sanotuista kevytautoista. Esitys toisi liikenteeseen uuden enimmäisnopeudeltaan 45 km/h rajoitettujen henkilöautojen luokan. Näitä kevytautoja saisivat ajaa 15 vuotta täyttäneet mopoautokortilla.Esityksen mukaan laki tulisi voimaan ensi vuoden marraskuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutotuojat: kannatettava aieAutotuojat on hallituksen tämän viikkoisen lakiesityksen kannalla.– Pitkät välimatkat, heikko joukkoliikenteen palvelutaso maaseudulla ja kaupunkiseutujen reuna-alueilla sekä haastavat talvikauden liikenneolosuhteet puoltavat kevytautoa nuorten itsenäisenä kulkutapana, Autotuojat linjaa tuoreessa kannanotossaan.Kevytautot olisivat kotitalouksien kannalta mopoja, mopoautoja ja maataloustraktoreita edullisempi ja turvallisempi vaihtoehto omaehtoiseen liikkumiseen.Vanha kosla ei kelpaaKevytautoksi saisi esityksen mukaan muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen.Autotuojat kiittelevät ikärajausta, sillä se varmistaa, että kokemattomilla kuljettajilla on käytettävissään uusimmat aktiiviset ja passiiviset turvavarusteet. Ikärajaus on Autotuojien mukaan liikenneturvallisuusvaikutusten kannalta tarkoituksenmukainen, sillä esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä on ollut pakollinen kaikissa automalleissa vuodesta 2014.Autotuojat nostaa myös esiin Trafin tekemän selvityksen, jonka mukaan kevytautot vähentäisivät 15–17-vuotiaiden tieliikenneonnettomuuksien uhrien kokonaismäärää 28–62 loukkaantuneella vuodessa. Kevytautojen suurin turvallisuusvaikutus syntyisi niiden korvatessa mopolla ajettuja kilometrejä.Autoliitto: nopeus voisi olla 60 km/hKevytauto tulisi kilpailemaan markkinoilla mopoautojen, mopojen ja traktoriluokan mönkijöiden kanssa. Viimeksi mainituissa suurimmat sallitut nopeudet yltävät nykyään jopa 80 kilometriin tunnissa.Autoliitto kannattaa kevytautojen tuloa. Kevytautojen käyttöönotto lisäisi Autoliiton mielestä turvallisuutta paremman koriturvallisuuden ja paremman aktiivisen turvatekniikan ansiosta.Esitystä tulisi Autoliiton mielestä kuitenkin muuttaa liikenteen sujuvuuden kannalta siten, että kevytautojen maksiminopeus säädettäisiin tasoon 60 km/h esitetyn 45 km/h:n asemasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRistiriita EU-lakien kanssa?Erityisen käärmeissään kevytautojen etenemisestä on Teknisen Kaupan Liitto, jonka mukaan hallituksen vastikään eduskuntaan viemä lakiesitys on ristiriidassa EU-lainsäädännön kanssa.Liitto huomauttaa, että Euroopan komissio on antanut Suomelle huomautuksen esityksestä, koska komission mukaan ehdotetut lakimuutokset ovat ristiriidassa unionin lainsäädännön kanssa. Liitto pelkää, että menettely voi pahimmillaan johtaa siihen, että komissio käynnistää Suomea vastaan virallisen rikkomusmenettelyn.– Olemme pöyristyneitä, että Suomi on päättänyt edetä hankkeen kanssa, vaikka komissio on todennut sen olevan ristiriidassa unionin lainsäädännön kanssa. Hankkeen eteenpäin viemiseen liittyvää kiireen ja hätiköinnin tuntua on vaikeaa ymmärtää, asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta kummeksuu. Väkevästi puolesta ja vastaan Lakiesitys kevytautoista on jakanut asiantuntijatahot kahteen leiriin. Teknisen Kaupan Liitto on tuonut esiin, että tuore lakiesitys kevytautoista sai merkittävää kritiikkiä liikenneturvallisuuden näkökulmasta jo heinäkuussa päättyneen lausuntokierroksen aikana. – Hankkeen valmistelusta käyvät ilmi muun muassa lakiesityksen vaikutukset kevyen liikenteen eli jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden lisääntyvään turvattomuuteen sekä infrastruktuurin riittämättömyys, eli muun liikenteen hidastuminen kevytautojen määrän kasvaessa merkittävästi suhteessa nykyiseen mopoautomäärään, todetaan liiton tiedotteessa. Toisaalta lakiesitys sai myös vahvaa kannatusta, mikä kävi ilmi, kun Moottori kävi heinäkuussa yksityiskohtaisesti lävitse lausunnot lakivalmisteluun liittyen. Lausunnon antoi takarajaan eli heinäkuun 10. päivään mennessä 49 tahoa. Ehdotusta kannatti 26 ja vastusti 13 lausunnonantajaa. Lisäksi kymmenessä lausunnossa ei otettu erityisesti kantaa puolesta tai vastaan, vaan tyydyttiin käsittelemään ehdotuksen hyviä ja huonoja puolia. Varsinaisista asiantuntijatahoista ehdotusta kannattivat Suomen Autokoululiitto ry, Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry, Maa- ja metsätalousministeriö, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, Autoalan Keskusliitto ry, Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoliitto, OP Ryhmä, Liikenteen turvallisuusvirasto, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, Poliisihallitus, Sisäministeriö, Suomen Autoteknillinen Liitto ry sekä Suomen Taksiliitto ry. Näiden joukossa kevytautojen aktiivista ja passiivista turvallisuutta pidettiin mopoautoja parempina. Kevytautojen todettiin myös parantavan nuorten liikkumismahdollisuuksia harvemmin asutulla seudulla. Esitystä vastustivat Suomen Mopoauto Oy, Suomen Motoristit ry, Oy Brandt Ab, Teknisen Kaupan Liitto ry:n moottoripyöräjaosto, Ympäristöministeriö, Helsingin seudun liikennekuntayhtymä, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, SF-Caravan ry sekä Pyöräliitto ry. Yhtenä perusteena oli, että mopoautoja painavammat ja nopeammin kiihtyvät kevytautot olisivat vastustavien tahojen mukaan vaarallisempia erityisesti kevyelle liikenteelle. Mopo- ja moottoripyöräkauppiaiden edustajat näkivät lisäksi, että esitys heikentäisi alan liiketoimintaedellytyksiä. Lähteet: Autotuojat ja -teollisuus ry, Liikenne- ja viestintäministeriö, Teknisen Kaupan Liitto, Autoliitto, TrafiLue myös:Nuorten kevytautot jakavat mielipiteitä asiantuntijapiireissä Autoliitto: nuorten kevytautot saisivat kulkea 60 km/h Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?