9.10.2023

Nyt se on varmaa: General Motors on tekemässä paluuta Euroopan markkinoille – yksi ensimmäisistä myyntimaista tulee olemaan Ruotsi

Maailman vanhin autokonserni kaikkosi Euroopasta kuutisen vuotta sitten. Lopulliselta vaikuttanut vetäytyminen ei ollut lainkaan lopullinen, vaan nyt jättikonserni yrittää täällä ilmeisen vakavissaan uutta alkua. Aloitusmaana toimii Sveitsi ja aloitusmallina Cadillac Lyriq.

Sen jälkeen kun Saab lakkautettiin, Chevrolet vedettiin pois markkinoilta ja Opel myytiin Ranskaan, on koko General Motorsin edustus Vanhalla mantereella ollut äärimmäisen laihaa. Konsernin tuotteita on tänne toki päätynyt erinäisiä kanavia pitkin, mutta virallisesti vain Chevrolet Corvettea on maanosaamme tuotu, sitäkin aika rajoitetusti. Nyt tilanne vaikuttaa olevan muuttumassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta vauhtia sähköstä

General Motorsiin kuuluu useita eri merkkejä, jotka painottavat eri asioita ja tähtäävät eri asiakaskuntiin. Eurooppaan paluuseen on kuitenkin nähtävästi lähdetty ottamaan vauhtia tunnetusta megatrendistä, täyssähköisyydestä, ja uuteen valloitukseen edetään heti kättelyssä lippulaivamerkki Cadillacin voimalla.

Sähköisyys on todellakin tämän uutisen ytimessä, sillä ainakin Cadillac aikoo olla Euroopassa yksinomaan täyssähköinen automerkki. Näitä -iq-päätteisiä malleja on siis luvassa, mutta toistaiseksi ainoastaan Lyriq. Tilaustyönä valmistettava ultimaattinen loistoauto Celestiq sekä kolossaalinen luksusmaasturi Escalade IQ jäävät ainakin alkuvaiheessa Euroopan katalogeista pois. Valtavirtaisemman Chevrolet-brändin jalkautuminen Eurooppaan nyt korealaisen sijasta puhtaasti amerikkalaisena merkkinä ei ole täysin poissuljettua.

Cadillac Lyriq on amerikkalaispremiumvalmistajan jokseenkin suora vastine esimerkiksi Mercedes-EQ EQE SUV:ille. Noin 82 000 Sveitsin frangin alkaen-hinnallaan se on tosin parikymmentä tonnia mainittua saksalaiskilpailijaa edullisempi, mutta hyötyy silti reilusti isommasta, jopa 102 kilowattitunnin akustostaan. Lyriq on GM:n päänavaus Sveitsissä ja sitä kautta koko Euroopassa.

Euroopan ilmatilassa on aistittu Cadillac-väreitä jo jonkin aikaa, päättihän amerikkalaisvalmistaja liittyä sekä Le Mansin 24 tunnin ajoihin että eurooppalaisten rakastamiin Formula ykkösiin.

Saatavuutta lisätään vähitellen - aina verkkokaupassa

Cadillac Lyriqin käynnistettyä GM:n myynnin Sveitsissä lokakuun alkupäivinä, alkaa konserni hitaasti mutta varmasti avaamaan edustustaan myös muissa Euroopan maissa. Seuraavien kahden vuoden aikana myynnin on määrä käynnistyä ainakin Ranskassa ja kyllä, länsinaapurissa Ruotsissa.

General Motors ei aio perustaa Eurooppaan perinteistä kivijalkaliikkeiden verkostoa, jollainen sillä on jättikokoisena esimerkiksi kotitantereellaan. Sen sijaan liiketoimintamalli mukailee moderneja sähköautomerkkejä, kuten Teslaa ja Polestaria, joilla on omat verkkokauppansa. Vaikka kaiken myynnin onkin määrä tapahtua verkossa, parrasvaloissa Cadillaceja tullaan sentään paistattelemaan Sveitsin Zürichiin perustettavassa elämyskeskuksessa, eikä missään muualla kuin Bahnhofstrassella, eräällä maailman eksklusiivisimmista ostoskaduista.

Lähde ja kuvat: Cadillac Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat