21.4.2016

Ornamo-muotoilupalkinto automuotoilija Pasi Pennaselle

Toroidion

Toroidion-konseptiautollaan hätkähdyttänyt Pasi Pennanen on voittanut tämän vuoden Ornamo-muotoilupalkinnon.

Muotoiluansioista jaettavan Ornamo-palkinnon voittajaksi on tänä vuonna valittu automuotoilija Pasi Pennanen. Toroidion-konseptiauton kehittäjän valitsi voittajaksi kolmen ehdokkaan joukosta sisustusarkkitehti Simo Heikkilä, perustellen päätöstään Pennasen taitavalla kädenjäljellä ja kamppailulla suomalaisen teollisuuden muotoilun hegemonian puolesta. 5000 euron palkinto jaetaan Helsingin Musiikkitalossa 20.4. Muotoilupäivässä, jonka järjestää Teollisuustaiteen Liitto Ornamo. Palkinto jaetaan toista kertaa.

– Pasi Pennanen omaa harvinaisen vahvan plastisen muototajun, joka on kulminoitunut hänen uusimmassa Toroidion-projektissaan. Sähköautot ovat jo tätä päivää, mutta Pasi Pennanen on pitkäjänteisyydellään ja automaailmaa kohahduttaneella teknisellä innovaatiollaan ottanut valtavan loikan. Se kertoo selkeästi, että täälläkin vielä osataan, kunhan uskalletaan, Heikkilä luonnehtii.

Viime vuonna Monacon autonäyttelyssä paljastettu Toroidion-konseptiauto lupaa olevansa maailman tehokkain sähköauto 1 megawatin eli 1341 hevosvoiman tehoillaan. Hurjien suoritusarvojen takana ovat täysin uudenlainen sähkömoottoriratkaisu sekä nopea akunvaihtotekniikka. Pennanen itse rinnastaa tilanteen kaasupulloon.

– Kaasupullon käyttäjän ei tarvitse viedä grilliään tai asuntovaunuaan huoltoasemalle tankattavaksi – miksi siis autoilijankaan pitäisi? Sähköauton akun voi tekniikkamme avulla ladata itselleen sopivana ajankohtana, ilman jonottelua huoltoasemalla vesisateessa. Samalla vältytään sähköverkon kuormitustilanteista, mistä hyötyvät sekä asiakas että sähköverkkoyhtiö, muotoilija luonnehtii.

Vuonna 1997 Suomen ensimmäiseksi automuotoilijaksi valmistunut Pennanen loi uransa Jaguarin muotoilijana, eikä kissamerkin vaikutuksien näkeminen olekaan Toroidionissa vaikeaa. Pennanen on lähtenyt kehittämään Toroidionia puhaalta pöydältä, miettien, millaisella autolla hän itse haluaisi liikkua. Ekologisuuden lisäksi käyttömukavuuden ja vauhdin täytyy olla vähintään polttomoottoriautojen tasolla.

– Autojen on oltava koko ajan nopeampia, siitä ei päästä mihinkään. Tämä on kuitenkin tehtävä koko ajan vihreämmin ja puhtaammin, Pennanen toteaa.

Automuotoilija Pennasen lisäksi Ornamo-palkinnosta kilpailivat kotimaisuudesta ja hamppumateriaalista tunnettu tekstiiliyritys Saana ja Olli sekä selluloosan mahdollisuuksia tutkinut ja puuvillan kierrättämisen mullistanut tekstiilisuunnittelija Pirjo Kääriäinen.

Lähde: Ornamo, kuva: Toroidion

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat