21.4.2016 Ajoneuvot Ornamo-muotoilupalkinto automuotoilija Pasi Pennaselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toroidion-konseptiautollaan hätkähdyttänyt Pasi Pennanen on voittanut tämän vuoden Ornamo-muotoilupalkinnon. Muotoiluansioista jaettavan Ornamo-palkinnon voittajaksi on tänä vuonna valittu automuotoilija Pasi Pennanen. Toroidion-konseptiauton kehittäjän valitsi voittajaksi kolmen ehdokkaan joukosta sisustusarkkitehti Simo Heikkilä, perustellen päätöstään Pennasen taitavalla kädenjäljellä ja kamppailulla suomalaisen teollisuuden muotoilun hegemonian puolesta. 5000 euron palkinto jaetaan Helsingin Musiikkitalossa 20.4. Muotoilupäivässä, jonka järjestää Teollisuustaiteen Liitto Ornamo. Palkinto jaetaan toista kertaa.– Pasi Pennanen omaa harvinaisen vahvan plastisen muototajun, joka on kulminoitunut hänen uusimmassa Toroidion-projektissaan. Sähköautot ovat jo tätä päivää, mutta Pasi Pennanen on pitkäjänteisyydellään ja automaailmaa kohahduttaneella teknisellä innovaatiollaan ottanut valtavan loikan. Se kertoo selkeästi, että täälläkin vielä osataan, kunhan uskalletaan, Heikkilä luonnehtii.Viime vuonna Monacon autonäyttelyssä paljastettu Toroidion-konseptiauto lupaa olevansa maailman tehokkain sähköauto 1 megawatin eli 1341 hevosvoiman tehoillaan. Hurjien suoritusarvojen takana ovat täysin uudenlainen sähkömoottoriratkaisu sekä nopea akunvaihtotekniikka. Pennanen itse rinnastaa tilanteen kaasupulloon.– Kaasupullon käyttäjän ei tarvitse viedä grilliään tai asuntovaunuaan huoltoasemalle tankattavaksi – miksi siis autoilijankaan pitäisi? Sähköauton akun voi tekniikkamme avulla ladata itselleen sopivana ajankohtana, ilman jonottelua huoltoasemalla vesisateessa. Samalla vältytään sähköverkon kuormitustilanteista, mistä hyötyvät sekä asiakas että sähköverkkoyhtiö, muotoilija luonnehtii.Vuonna 1997 Suomen ensimmäiseksi automuotoilijaksi valmistunut Pennanen loi uransa Jaguarin muotoilijana, eikä kissamerkin vaikutuksien näkeminen olekaan Toroidionissa vaikeaa. Pennanen on lähtenyt kehittämään Toroidionia puhaalta pöydältä, miettien, millaisella autolla hän itse haluaisi liikkua. Ekologisuuden lisäksi käyttömukavuuden ja vauhdin täytyy olla vähintään polttomoottoriautojen tasolla.– Autojen on oltava koko ajan nopeampia, siitä ei päästä mihinkään. Tämä on kuitenkin tehtävä koko ajan vihreämmin ja puhtaammin, Pennanen toteaa.Automuotoilija Pennasen lisäksi Ornamo-palkinnosta kilpailivat kotimaisuudesta ja hamppumateriaalista tunnettu tekstiiliyritys Saana ja Olli sekä selluloosan mahdollisuuksia tutkinut ja puuvillan kierrättämisen mullistanut tekstiilisuunnittelija Pirjo Kääriäinen.Lähde: Ornamo, kuva: ToroidionMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin