22.11.2018 Ajoneuvot Päitsi ennen ja nyt – näin kisa on muuttunut Päijänneajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudella Päitsi Trophy -reitillä houkuttellaan uusia harrastajia kokemaan Päitsi parhaat palat. Kotimaisten moottoripyöräkilpailujen legenda ajetaan maaliskuussa jo 84. kerran. Historian ensimmäisten Päitsien, vuosien 1927 ja 1928 kilpailumateriaalia ja lisämääräyksiä selaillut Helsingin Moottorikerho ry kertoo, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä entisajan Päitsillä ja nykypäivän kilpailulla on.”Kestävyys- ja luotettavuuskilpailu” -sanapari on valittu kuvaamaan legendaariseen asemaan nousseen moottoripyöräkilpailun ensimmäisiä vuosia.Pyörät ovat kehittyneet hurjasti liki sadan vuoden aikana, mutta järjestäjän mukaan kilpailun henki on pysynyt samana yli 90 vuotta. Kestävyyttä ja luotettavuutta vaaditaan kaluston lisäksi myös kuljettajilta edelleen.Päitsi on nykymuodossaankin ainutlaatuinen ja rankka kilpailu, jossa kilpailijat kahden päivän aikana ajavat 20-30 erikoiskoetta, joiden yhteenlaskettu pituus on yli 200 km. Siirtymineen kahden päivän aikana ajoa kertyy noin 800 km.Tuleva koitos ei enää ole kahden edeltävän vuoden tavoin MM-osakilpailu, mutta jatkuu järjestäjän mukaan sitäkin vahvemmin perinteikkäänä kaksipäiväisenä suurena seikkailuna. Päitsin tavaramerkkejä ovat erikoiskokeiden lisäksi, pitkät siirtymät, talviolosuhteet ja haastava pimeänajo.Aikoinaan Päitsin lähtö ja maali olivat näyttävästi Helsingin keskustassa. Vuosien saatossa on siirrytty muun muassa Vuosaareen, Malmille ja aina Vierumäelle asti. Tulevan kilpailun maaliin ajetaan Vantaalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoko kisa ilman taukoaReitin pituus on pysynyt vuosikymmenien aikana kutakuinkin samana, tosin alkuvuosina kilpailu ajettiin toukokuussa, kun nykyisin kilpaillaan jo maaliskuun puolivälin talviolosuhteissaEntisaikaan kilpailussa ei myöskään ollut erillisiä maastokokeita, ja vaikka pyörät ovat olleet vaatimattomampia, ajonopeudet pienempiä ja reitin olosuhteet helpommat, niin liki 700 kilometrin mittainen kilpailu ajettiin tuolloin yhteen putkeen ilman yötaukoa.Vuoden 1927 lisämääräys paljastaa, että vuoden 2019 uudistuksena esitelty Päitsi Trophy -reitti ei sekään ole Päitsin historiassa mikään valtava uudistus, pikemminkin paluu juurille.Ensimmäisessä Päitsissä vuonna 1927 ajettiin nimittäin varsinaisen Päitsin ohella hieman typistetty reitti, joka silloin oli suunnattu junioreille.Nyt kevennetyllä koetuksella houkutellaan mukaan erityisesti uusia kuljettajia. https://youtube.com/watch?v=IMtukIMHP3I&feature=youtu.be Vuoden 2019 reitti ja aikataulutOsallistumiskynnys Päijänteen ympäriajolle on tulevan kilpailun osalta järjestäjien mukaan matalampi, kiitos osin uuden Päitsi Trophy -reitin. Muilta osin kilpailun reitti ja aikataulut vastaavat edellisvuosien kaavaa.Historian 84.Päitsi ajetaan kaksipäiväisenä kilpailuna viikonloppuna 16.-17.3.2019. Kisa starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä ja yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä. Yleiskilpailun voittaja kruunataan tällä kertaa Lavangon moottorikeskuksella Vantaalla.Tulevassa Päitsissä ajetaan seuraavissa luokissa: SM-luokat A1, A2, A3, B1, B2 ja B3, kansalliset luokat C1, C2, C3, V40, V50, V60 sekä luokat K, D, Classic (1989 ja vanhemmat) ja Pariajo.A- ja B -luokille Päitsi on SM-osakilpailu, josta jaetaan kahdet erilliset SM-pisteet lauantain ja sunnuntain tulosten perusteella. V40 ja V50 -luokille Päitsi on CUP-kilpailu, josta vastaavasti jaetaan kahdet erilliset pisteet. Päijänne-kilpi annetaan yleiskilpailun voittajalle kahden päivän yhteistuloksen perusteella.A, B, C, V40, V50 ja V60 luokat ajavat lauantaina reitin Heinola-Asikkala-Evo-Padasjoki-Kuhmoinen-Jämsä-Luhanka-Joutsa-Hartola-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina reitin Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Kokonaisuudessaan reitille kertyy pituutta noin 700 kilometriä.K, D, Classic ja Pariajo-luokat ajavat Päitsi Trophy -reitin, joka lauantaina kattaa välit Heinola-Asikkala-Evo-Asikkala-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Päitsi Trophy -reitin pituus on noin 550 kilometriä.Ensimmäiset kilpailijat starttaavat lauantaina klo 8.01 ja sunnuntaina klo 8.31.Lähde, video ja artikkelikuva: Helsingin Moottorikerho ry Avauskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Mukaan vuoden 2019 Päitsille Ilmoittautuminen on avattu niin Päitsille kuin Päitsi Trophylle, ja se päättyy lauantaina 2.3.2019 klo 20.00. Kaikki, jotka ilmoittautuvat tulevalle Päitsille 31.12.2018 mennessä, pääsevät mukaan ainutlaatuiselle Päitsi-valmistautumisleirille, joka järjestetään vuoden 2019 alkupuolella Vierumäellä. Järjestäjän mukaan luvassa on muun muassa huippuneuvoja alan ammattilaisilta ja tähdellisiä Päitsi-vinkkejä. Ilmoittautuminen tapahtuu Moottoriliiton verkkosivustolla. Ilmoittautumislinkki ohjeineen sekä kilpailun lisämääräys löytyvät myös Päijänteen ympäriajon virallisilta nettisivuilta. Kilpailijoita kehotetaan tutustumaan huolellisesti myös kilpailun lisämääräykseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti