22.11.2018 Ajoneuvot Päitsi ennen ja nyt – näin kisa on muuttunut Päijänneajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudella Päitsi Trophy -reitillä houkuttellaan uusia harrastajia kokemaan Päitsi parhaat palat. Kotimaisten moottoripyöräkilpailujen legenda ajetaan maaliskuussa jo 84. kerran. Historian ensimmäisten Päitsien, vuosien 1927 ja 1928 kilpailumateriaalia ja lisämääräyksiä selaillut Helsingin Moottorikerho ry kertoo, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä entisajan Päitsillä ja nykypäivän kilpailulla on. ”Kestävyys- ja luotettavuuskilpailu” -sanapari on valittu kuvaamaan legendaariseen asemaan nousseen moottoripyöräkilpailun ensimmäisiä vuosia. Pyörät ovat kehittyneet hurjasti liki sadan vuoden aikana, mutta järjestäjän mukaan kilpailun henki on pysynyt samana yli 90 vuotta. Kestävyyttä ja luotettavuutta vaaditaan kaluston lisäksi myös kuljettajilta edelleen. Päitsi on nykymuodossaankin ainutlaatuinen ja rankka kilpailu, jossa kilpailijat kahden päivän aikana ajavat 20-30 erikoiskoetta, joiden yhteenlaskettu pituus on yli 200 km. Siirtymineen kahden päivän aikana ajoa kertyy noin 800 km. Tuleva koitos ei enää ole kahden edeltävän vuoden tavoin MM-osakilpailu, mutta jatkuu järjestäjän mukaan sitäkin vahvemmin perinteikkäänä kaksipäiväisenä suurena seikkailuna. Päitsin tavaramerkkejä ovat erikoiskokeiden lisäksi, pitkät siirtymät, talviolosuhteet ja haastava pimeänajo. Aikoinaan Päitsin lähtö ja maali olivat näyttävästi Helsingin keskustassa. Vuosien saatossa on siirrytty muun muassa Vuosaareen, Malmille ja aina Vierumäelle asti. Tulevan kilpailun maaliin ajetaan Vantaalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koko kisa ilman taukoa Reitin pituus on pysynyt vuosikymmenien aikana kutakuinkin samana, tosin alkuvuosina kilpailu ajettiin toukokuussa, kun nykyisin kilpaillaan jo maaliskuun puolivälin talviolosuhteissa Entisaikaan kilpailussa ei myöskään ollut erillisiä maastokokeita, ja vaikka pyörät ovat olleet vaatimattomampia, ajonopeudet pienempiä ja reitin olosuhteet helpommat, niin liki 700 kilometrin mittainen kilpailu ajettiin tuolloin yhteen putkeen ilman yötaukoa. Vuoden 1927 lisämääräys paljastaa, että vuoden 2019 uudistuksena esitelty Päitsi Trophy -reitti ei sekään ole Päitsin historiassa mikään valtava uudistus, pikemminkin paluu juurille. Ensimmäisessä Päitsissä vuonna 1927 ajettiin nimittäin varsinaisen Päitsin ohella hieman typistetty reitti, joka silloin oli suunnattu junioreille. Nyt kevennetyllä koetuksella houkutellaan mukaan erityisesti uusia kuljettajia. https://youtube.com/watch?v=IMtukIMHP3I&feature=youtu.be Vuoden 2019 reitti ja aikataulut Osallistumiskynnys Päijänteen ympäriajolle on tulevan kilpailun osalta järjestäjien mukaan matalampi, kiitos osin uuden Päitsi Trophy -reitin. Muilta osin kilpailun reitti ja aikataulut vastaavat edellisvuosien kaavaa. Historian 84.Päitsi ajetaan kaksipäiväisenä kilpailuna viikonloppuna 16.-17.3.2019. Kisa starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä ja yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä. Yleiskilpailun voittaja kruunataan tällä kertaa Lavangon moottorikeskuksella Vantaalla. Tulevassa Päitsissä ajetaan seuraavissa luokissa: SM-luokat A1, A2, A3, B1, B2 ja B3, kansalliset luokat C1, C2, C3, V40, V50, V60 sekä luokat K, D, Classic (1989 ja vanhemmat) ja Pariajo. A- ja B -luokille Päitsi on SM-osakilpailu, josta jaetaan kahdet erilliset SM-pisteet lauantain ja sunnuntain tulosten perusteella. V40 ja V50 -luokille Päitsi on CUP-kilpailu, josta vastaavasti jaetaan kahdet erilliset pisteet. Päijänne-kilpi annetaan yleiskilpailun voittajalle kahden päivän yhteistuloksen perusteella. A, B, C, V40, V50 ja V60 luokat ajavat lauantaina reitin Heinola-Asikkala-Evo-Padasjoki-Kuhmoinen-Jämsä-Luhanka-Joutsa-Hartola-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina reitin Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Kokonaisuudessaan reitille kertyy pituutta noin 700 kilometriä. K, D, Classic ja Pariajo-luokat ajavat Päitsi Trophy -reitin, joka lauantaina kattaa välit Heinola-Asikkala-Evo-Asikkala-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Päitsi Trophy -reitin pituus on noin 550 kilometriä. Ensimmäiset kilpailijat starttaavat lauantaina klo 8.01 ja sunnuntaina klo 8.31. Lähde, video ja artikkelikuva: Helsingin Moottorikerho ry Avauskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Mukaan vuoden 2019 Päitsille Ilmoittautuminen on avattu niin Päitsille kuin Päitsi Trophylle, ja se päättyy lauantaina 2.3.2019 klo 20.00. Kaikki, jotka ilmoittautuvat tulevalle Päitsille 31.12.2018 mennessä, pääsevät mukaan ainutlaatuiselle Päitsi-valmistautumisleirille, joka järjestetään vuoden 2019 alkupuolella Vierumäellä. Järjestäjän mukaan luvassa on muun muassa huippuneuvoja alan ammattilaisilta ja tähdellisiä Päitsi-vinkkejä. Ilmoittautuminen tapahtuu Moottoriliiton verkkosivustolla. Ilmoittautumislinkki ohjeineen sekä kilpailun lisämääräys löytyvät myös Päijänteen ympäriajon virallisilta nettisivuilta. Kilpailijoita kehotetaan tutustumaan huolellisesti myös kilpailun lisämääräykseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?