22.11.2018 Ajoneuvot Päitsi ennen ja nyt – näin kisa on muuttunut Päijänneajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudella Päitsi Trophy -reitillä houkuttellaan uusia harrastajia kokemaan Päitsi parhaat palat. Kotimaisten moottoripyöräkilpailujen legenda ajetaan maaliskuussa jo 84. kerran. Historian ensimmäisten Päitsien, vuosien 1927 ja 1928 kilpailumateriaalia ja lisämääräyksiä selaillut Helsingin Moottorikerho ry kertoo, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä entisajan Päitsillä ja nykypäivän kilpailulla on.”Kestävyys- ja luotettavuuskilpailu” -sanapari on valittu kuvaamaan legendaariseen asemaan nousseen moottoripyöräkilpailun ensimmäisiä vuosia.Pyörät ovat kehittyneet hurjasti liki sadan vuoden aikana, mutta järjestäjän mukaan kilpailun henki on pysynyt samana yli 90 vuotta. Kestävyyttä ja luotettavuutta vaaditaan kaluston lisäksi myös kuljettajilta edelleen.Päitsi on nykymuodossaankin ainutlaatuinen ja rankka kilpailu, jossa kilpailijat kahden päivän aikana ajavat 20-30 erikoiskoetta, joiden yhteenlaskettu pituus on yli 200 km. Siirtymineen kahden päivän aikana ajoa kertyy noin 800 km.Tuleva koitos ei enää ole kahden edeltävän vuoden tavoin MM-osakilpailu, mutta jatkuu järjestäjän mukaan sitäkin vahvemmin perinteikkäänä kaksipäiväisenä suurena seikkailuna. Päitsin tavaramerkkejä ovat erikoiskokeiden lisäksi, pitkät siirtymät, talviolosuhteet ja haastava pimeänajo.Aikoinaan Päitsin lähtö ja maali olivat näyttävästi Helsingin keskustassa. Vuosien saatossa on siirrytty muun muassa Vuosaareen, Malmille ja aina Vierumäelle asti. Tulevan kilpailun maaliin ajetaan Vantaalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoko kisa ilman taukoaReitin pituus on pysynyt vuosikymmenien aikana kutakuinkin samana, tosin alkuvuosina kilpailu ajettiin toukokuussa, kun nykyisin kilpaillaan jo maaliskuun puolivälin talviolosuhteissaEntisaikaan kilpailussa ei myöskään ollut erillisiä maastokokeita, ja vaikka pyörät ovat olleet vaatimattomampia, ajonopeudet pienempiä ja reitin olosuhteet helpommat, niin liki 700 kilometrin mittainen kilpailu ajettiin tuolloin yhteen putkeen ilman yötaukoa.Vuoden 1927 lisämääräys paljastaa, että vuoden 2019 uudistuksena esitelty Päitsi Trophy -reitti ei sekään ole Päitsin historiassa mikään valtava uudistus, pikemminkin paluu juurille.Ensimmäisessä Päitsissä vuonna 1927 ajettiin nimittäin varsinaisen Päitsin ohella hieman typistetty reitti, joka silloin oli suunnattu junioreille.Nyt kevennetyllä koetuksella houkutellaan mukaan erityisesti uusia kuljettajia. https://youtube.com/watch?v=IMtukIMHP3I&feature=youtu.be Vuoden 2019 reitti ja aikataulutOsallistumiskynnys Päijänteen ympäriajolle on tulevan kilpailun osalta järjestäjien mukaan matalampi, kiitos osin uuden Päitsi Trophy -reitin. Muilta osin kilpailun reitti ja aikataulut vastaavat edellisvuosien kaavaa.Historian 84.Päitsi ajetaan kaksipäiväisenä kilpailuna viikonloppuna 16.-17.3.2019. Kisa starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä ja yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä. Yleiskilpailun voittaja kruunataan tällä kertaa Lavangon moottorikeskuksella Vantaalla.Tulevassa Päitsissä ajetaan seuraavissa luokissa: SM-luokat A1, A2, A3, B1, B2 ja B3, kansalliset luokat C1, C2, C3, V40, V50, V60 sekä luokat K, D, Classic (1989 ja vanhemmat) ja Pariajo.A- ja B -luokille Päitsi on SM-osakilpailu, josta jaetaan kahdet erilliset SM-pisteet lauantain ja sunnuntain tulosten perusteella. V40 ja V50 -luokille Päitsi on CUP-kilpailu, josta vastaavasti jaetaan kahdet erilliset pisteet. Päijänne-kilpi annetaan yleiskilpailun voittajalle kahden päivän yhteistuloksen perusteella.A, B, C, V40, V50 ja V60 luokat ajavat lauantaina reitin Heinola-Asikkala-Evo-Padasjoki-Kuhmoinen-Jämsä-Luhanka-Joutsa-Hartola-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina reitin Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Kokonaisuudessaan reitille kertyy pituutta noin 700 kilometriä.K, D, Classic ja Pariajo-luokat ajavat Päitsi Trophy -reitin, joka lauantaina kattaa välit Heinola-Asikkala-Evo-Asikkala-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Päitsi Trophy -reitin pituus on noin 550 kilometriä.Ensimmäiset kilpailijat starttaavat lauantaina klo 8.01 ja sunnuntaina klo 8.31.Lähde, video ja artikkelikuva: Helsingin Moottorikerho ry Avauskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Mukaan vuoden 2019 Päitsille Ilmoittautuminen on avattu niin Päitsille kuin Päitsi Trophylle, ja se päättyy lauantaina 2.3.2019 klo 20.00. Kaikki, jotka ilmoittautuvat tulevalle Päitsille 31.12.2018 mennessä, pääsevät mukaan ainutlaatuiselle Päitsi-valmistautumisleirille, joka järjestetään vuoden 2019 alkupuolella Vierumäellä. Järjestäjän mukaan luvassa on muun muassa huippuneuvoja alan ammattilaisilta ja tähdellisiä Päitsi-vinkkejä. Ilmoittautuminen tapahtuu Moottoriliiton verkkosivustolla. Ilmoittautumislinkki ohjeineen sekä kilpailun lisämääräys löytyvät myös Päijänteen ympäriajon virallisilta nettisivuilta. Kilpailijoita kehotetaan tutustumaan huolellisesti myös kilpailun lisämääräykseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen